ReclameReview: Porsche (Into the Frame)

29 maart 2017, 13:00

Hoe verbind je Nederlandse eigenaren van een Porsche nog meer aan het merk? De activatiecampagne Into the Frame geeft het antwoord.

Credits

Marketing Manager: Ingrid Oudejans

Product Marketing: Jan-Pieter Doove

Creative Director: Mervyn ten Dam

Concept: Jasper Janssen & Niklas Kristensen

Strategy: Boris Nihom

UX design: Joris Feitz

Visual design: Roy van Dijk & Scott Kooken

Producer: Johan de Meijer & Nikki Haighton

Photography: David de Jong

Film Production: Oxford House

Director: Sjors Baarveld

Licht & Geluid: Thom Loohuis

D.O.P.: Job van Bijsteren

Producer: Davide Janssen

Sounddesign: Soundsright

Development: Egotribe

De doelstelling

Meer merktrouw creëren door Porsche-rijders nog meer rijplezier te laten beleven.

De uitwerking

Het concept Into the Frame werd ontwikkeld door ACHTUNG! mcgarrybowen en bestaat uit diverse routes speciaal voor Porsche-rijders. Op een fotogeniek punt tijdens de route worden de rijders automatisch gefotografeerd. De foto kunnen de Porsche-rijders ophalen in een van de acht Porsche-centra. Bovendien wordt de foto ook opgenomen in het boek ‘Into the Frame’.

Het oordeel

Dit vind ik een schoolvoorbeeld van doelgroepdenken. Porsche laat hiermee zien dat het ze niet (direct) gaat om het verkopen van nieuwe auto’s, maar om het rijplezier van hun doelgroep. Dat straalt uiteraard op langere termijn op ze af en dat snappen ze heel goed. Maar als klant vind je een benadering als deze helemaal niet erg. Sterker nog: meer van dit graag!

In plaats van kortingsacties, waarvan het nog maar de vraag is of ze werken bij bezitters van klassieke Porsches, zet het merk in op optimale beleving van de huidige auto. Porsche wil de doelgroep bewegen om de speciaal uitgezette routes te rijden en zichzelf daarbij automatisch te fotograferen. Daar word je als rijder toch gewoon enthousiast van?

Eigenlijk vraagt Porsche jou als Porsche-rijder alleen maar om in je auto te stappen. Het resultaat is dat jij een professionele actiefoto van jezelf en je auto krijgt en dat Porsche een boek vol rijdende klassiekers uit kan brengen. Iedereen wint dankzij deze activatiecampagne!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!