ReclameReview: pro-gay Sotsji-commercials
De oproep van Neelie Kroes aan adverteerders en sponsors om zich uit te spreken tegen homohaat in de context van de huidige Winterspelen in Sotsji heeft nog niet meteen veel resultaat opgeleverd. Wel zijn er heel veel zelfgemaakte inhakers/gephotoshopte plaatjes, maar die komen vaak niet van de merken zelf. Ik heb slechts een aantal commercials gevonden die echt een statement maken, waarvan ik er drie uitlicht.
XXL All Sports United
Credits:
Responsible for XXL Tom Erik Kjønø and Andreas Hauger
Advertising agency: Schjærven reklamebyrå
Account director: Ole Marius Simonsen
Creatives: Jon Erik Skiælder og John Draleke
Agency producer: Gard Andreassen
Production company: Camp David, Stockholm
Producer: Kalle Wessblad
Director: Bjørn Stein og Måns Mårlind
Line producer: Dominic Bolus, Widescope Productions
Post production: The Chimney Pot, Stockholm
De doelstelling:
Laten zien dat XXL er voor iedereen is, ook voor homo's.
De uitwerking:
In de commercial doen diverse topsporters, zoals Anders Solum (freestyle voetbal), Edward Strand (alpine) en Sune Wentzel (frisbee) hun best om met spectaculaire stunts een mooie dame te imponeren. Het blijkt tevergeefs te zijn.
Het oordeel:
Mooi dat XXL een standpunt inneemt, maar het is wel heel veilig allemaal. Vooral ook bedoeld om hetero's aan te spreken, zo lijkt het wel. Of zoals iemand op YouTube terecht opmerkte:
“Now make 2 dudes kiss and see who likes the commercial. Or even better make the 2 hot chicks fat. Let's see the hypocrites then. “
Verder lijkt het 1,5 minuut lang alsof het een commercial voor een luchtvaartmaatschappij of vliegveld is, terwijl het om sportartikelen gaat. Het communicatiedoel ligt dus nogal ver van de te verkopen producten af. Of zou XXL in Noorwegen zo bekend zijn dat ze niet meer hoeven te zeggen wat ze verkopen?
Canadian Institute of Diversity & Inclusion
Credits:
Advertising Agency: Rethink, Canada
Creative Directors: Aaron Starkman, Chris Staples, Ian Grais, Dré Labre
Associate Creative Director: Mike Dubrick
Art Director: Joel Holtby
Copywriters: Mike Dubrick, Aaron Starkman
Broadcast Producer: Monika Ghobrial
Production Company: Topix
Director: Anthony Scott Burns
Director of photography: Anthony Scott Burns
Matte Painting: Andrew Nguyen
3D Generalist: Livio Passera
VFX Supervisor: Marco Polsinelli
VFX Graphics Designer: Peace Perkins
Editor: Anthony Scott Burns
Post Production House: Topix
Post Production Producer: Eugene Marchio
Recording Studio: Ta2 Sound and Music
Director of Music Licensing: Christine Leslie
Music Director: Steve Gadsden
De doelstelling:
Strijden voor gelijkheid onder atleten.
De uitwerking:
De beelden van het tweemansrodelen spreken voor zich, toch?
Het oordeel:
Deze commercial is grappig en heel duidelijk. Misschien komt het doordat er niks verkocht wordt, maar wat mij betreft is dit een geslaagd statement.
Chevrolet
Credits:
Agency: Commonwealth//McCann, Detroit
Chief Creative Officer: Andreas Dahlqvist
Chief Creative Officer- North America: Gary Pascoe
Creative Director/Copywriter: Duffy Patten
Creative Director/Art Director: Bob Guisgand
Copywriter: Dina Pilnits
Art Director: Lisa Norton
Creative Operations Director: Miya Petrovic
Chief Production Officer: Brian Dilorenzo
Director of Content: Jeff Beverly
Senior Producer: Tricia Hoover
Producer: Adam Davis
Global Director of Strategy: Conner Huber
SVP, Managing Director: Kate MacNevin
Production Company: Epoch Films
Director: Mercadantes
Director of Photography: Daniel Mercadante
Line Producer: Colin Moran
Editorial: Spotwelders
Editor: Leo Scott
Audio Post: Eleven Sound
Engineer: Jeff Payne
De doelstelling:
Duidelijk maken dat de nieuwe Chevrolet Traverse er voor ieder gezin is, wat de samenstelling ook is.
De uitwerking:
Chevrolet laat verschillende soorten gezinnen zien en vertelt waarom er in principe niets veranderd is aan de manier waarop je het gezinsgevoel beleeft. Daarom wil je het hele gezin goed beschermen als je onderweg bent.
Het oordeel:
Deze commercial laat zien dat het wél mogelijk is om commerciële als maatschappelijke doelstellingen aan elkaar te verbinden. Er wordt niet overdreven gehamerd op het homo-aspect, maar het zit er wel in. Chevrolet doet normaal over homo's en ik denk dat dit de beste manier is om je support te tonen. Plus: ze laten zien dat ook homo-ouders hun gezin veilig willen houden. Inderdaad, ook dat is geen verrassing. Tuurlijk willen ze dat. Dat is normaal. Eigenlijk had de pay-off 'Whatever team you play for' van XXL (zie hierboven) ook prima bij deze commercial gepast. Want dat is de boodschap: de nieuwe Chevrolet beschermt iedereen.