ReclameReview: Specsavers (John Cleese)

6 januari 2016, 14:00

Basil Fawlty is terug! Na 36 jaar kruipt John Cleese alsnog voor één keer in de huid van het populaire tv-karakter in de nieuwe commercial van Specsavers.

Credits

Bureau: Specsavers Creative

Creative Director: Graham Daldry

Creatie: Graham Daldry, Simon Bougourd, Neil Brush, John Cleese

Agency Producer: Sam Lock

Mediabedrijf: Manning Gottlieb OMD

Productie: Ewen Brown, Blink

Regisseur: Tim Bullock

Postproductie: MPC

Montage: Mark Burnett, Whitehouse Post

Audio postproductie: Simon Capes, Soho Square Studios

Verantwoordelijk bij de klant: Richard Holmes (Marketing Director)

De doelstelling

Meer mensen voor Specsavers laten kiezen.

De uitwerking

Na 36 jaar keert Fawlty Towers, de hitserie uit de jaren 70, terug op de Nederlandse buis. Op verzoek van Specsavers wekte de Britse acteur John Cleese zijn populaire tv-karakter Basil Fawlty eenmalig weer tot leven. In de nieuwe commercial van de internationale retailketen krijgt de hoteleigenaar het aan de stok met de automatische voice control van zijn auto. Want zoals we van Basil Fawlty gewend zijn, loopt niets zoals het zou moeten gaan: ‘Ja Basil, was nu maar naar Specsavers gegaan!’

Het oordeel

Heerlijk om Basil Fawlty weer eens in actie te zien! Ondanks de vele jaren die er tussen 1979 en nu zitten, weet John Cleese hem nog steeds perfect neer te zetten. Inclusief de woede en de grappige maniertjes, zoals de sprong in de bosjes op het eind. De fans van Fawlty Towers kennen ongetwijfeld de scène nog waar deze commercial aan refereert. Het zorgt vast en zeker bij menigeen voor een grote glimlach. Namens hen: bedankt Specsavers.

Grappige commercials over misverstanden die ontstaan omdat mensen niet alles goed zien, die kennen we natuurlijk wel. Daar heeft Specsavers ook al jaren patent op. Maar ja, dat had concurrent Pearle ook. De vraag is dus hoe herkenbaar de reclamestijl is voor de doelgroep. Want ik zie pas aan het einde van de nieuwe commercial dat het hier om een grappige sketch van Specsavers gaat. Het had net zo goed om een compleet ander product kunnen gaan. Van de tag-on word je als kijker ook niet echt vrolijk natuurlijk. Heb je net een geweldige sketch gezien, komt er ineens allemaal informatie je tegemoet over aanvullende zorgverzekeringen en gratis brillen. Dat is best een afknapper, vind ik.

John Cleese in de rol van Basil Fawlty is televisiegeschiedenis die weer tot leven wordt gewekt. Om daarna direct door een schreeuwerige actie gevolgd te worden. Terwijl dit mij nu juist een brandingcommercial lijkt van het niveau ‘Even Apeldoorn bellen’. Een keiharde call-to-action doet afbreuk aan het geheel, want je bouwt juist aan likeability voor je merk. Het verschil is te groot. Waar Fawlty Towers juist bekend staat als kwaliteit, komt Specsavers met een aanbieding die puur gericht is op prijs (2 GRATIS brillen!).

En dan moet ik ook nog ineens gaan nadenken over mijn aanvullende zorgverzekering, terwijl ik als kijker nog aan het nagenieten ben van een heerlijke commercial. Dat vind ik echt zonde van zo’n mooie kans.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!