ReclameReview: Sunweb Oranjegarantie

24 april 2014, 09:29

Een originele USP vinden is al moeilijk genoeg voor veel bedrijven. Als officiële reispartner van de KNVB was het voor Sunweb een fluitje van een cent om origineel uit de hoek te komen deze zomer. Je kunt namelijk een vakantiebestemming boeken met 100% Oranjegarantie. Uiteraard zijn de typetjes Herman en Marina van de partij om dit uit te leggen in een nieuwe commercial, net als 'Harry van de Sunweb'.

Credits

Bureau: N=5

Creatie: Bart Kooij, Pim Kok

Strategie: Jos Ahlers

RTV producer: Linda Kiphardt

Account: Judith Lavalette, Maurice Gilissen

Regisseur: Wim van der Aar

Productiemaatschappij: Istanbuldogz / Edcommercials

Verantwoordelijk bij klant: Nicolette Burger, Nicole van den Adel

De doelstelling

Communiceren dat Sunweb de reispartner is van het Nederlands elftal en Oranje dichtbij brengt. Ook als je met vakantie bent tijdens het WK.

De uitwerking

Tot en met het WK van 2018 verzorgt Sunweb alle bus- en vliegreizen voor de Oranjesupporters. Als onderdeel van het partnership voorziet Sunweb populaire bestemmingen tijdens de WK-periode van 100% Oranjegarantie. Soms wil dat zeggen dat je de wedstrijden van Oranje in het hotel kunt bekijken. Op andere locaties organiseert de reisleiding Oranje-activiteiten en op sommige locaties pakken ze helemaal uit met een Sunweb oranjefeestje met vervoer van en naar de feestlocatie. In de nieuwe commercial legt Harry dit uit aan Marina, want Herman wist het natuurlijk al lang…

Het oordeel

Over de uitwerking zullen de meningen weer verdeeld zijn, net als na de introductie van Harry, maar de lijn wordt wel consequent doorgetrokken. Lekker over-the-top geacteerd, inclusief irritante/hilarische typetjes (doorhalen wat niet van toepassing is voor jou).

Het mooiste aan deze commercial vind ik de USP. Die gaat Sunweb ongetwijfeld klanten opleveren die juist op zoek zijn naar een plek waar ze voetbal kunnen kijken tijdens hun vakantie. Ze waren ongetwijfeld al geïrriteerd over het feit dat hun vakantie precies tijdens het WK viel en nu komt Sunweb met dé oplossing.

Dat de commercial vooral op mannen is gericht, zal misschien tot verontwaardiging leiden bij voetbalminnende vrouwen, maar het past wel weer goed bij de stereotypen die Sunweb neerzet in hun commercials. En ik vind het ook leuk dat Herman eindelijk eens degene is die enthousiast mag zijn. Hoe dan ook, het enige dat voetballiefhebbers deze zomer hoeven te onthouden is dat Sunweb staat voor Oranjegarantie en dat wordt naar mijn mening uitstekend gecommuniceerd hiermee.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Nick

    Het is trouwens ook een andere ‘Harry’ in deze commercial 😉


    4 juni 2014 om 17:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!