Reisblogger en influencer Mohsin: “Ik denk vaak verder dan het merk zelf”

30 september 2016, 05:00

Anderhalf jaar geleden rondde Mohsin Amdaouech zijn studie commerciële economie af aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen een week zat hij in het vliegtuig voor een wereldreis, in zijn eentje. Alhoewel… Nog voor zijn vertrek had de Facebook-pagina die hij had gemaakt voor zijn reis al 7.000 fans. Bij terugkomst, zo’n 13 maanden later, waren dat er 32 duizend. Met hen deelde hij zijn vele mooie reiservaringen. Opeens bleek hij daarmee reisblogger en influencer te zijn. En daarbij komt zijn opleiding hem tegenwoordig goed van pas.

“Mijn wereldreis had ik natuurlijk ver van tevoren gepland. Ik had geld gespaard door hard te werken en ik moest mijn afstudeerscriptie binnen de gestelde termijn afronden, want een week later zou ik op het vliegtuig stappen.”

“Zo’n 24 dagen voordat ik wegging, maakte ik een pagina aan op Facebook: Mohsin op wereldreis. Daarop schreef ik dat ik 16.500 euro had gespaard en de wereld rond zou gaan. De oproep was: ‘Volg mijn reizen, like mijn pagina.’ Binnen 24 uur had ik daarop 2.000 likes.”

Hij heeft wel een verklaring voor dat enorme aantal. “In de Nederlands-Marokkaanse community is reizen een vrij nieuw concept. Veel Nederlanders met roots in Marokko gaan daar op vakantie ook heen. Als je in je directe omgeving niemand kent die reist, kom je zelf ook niet zo snel op het idee. Bij autochtonen is het vrij normaal om bijvoorbeeld naar Australië te gaan, bij nieuwe Nederlanders is dat nog niet het geval. Dus mijn pagina werd massaal geliket en gedeeld omdat mensen zich afvroegen: ‘Hoe dan?’”

“Ik maakte een Facebook-pagina en deed de oproep ‘Volg mijn reizen, like mijn pagina.’ Binnen 24 uur had ik 2.000 likes.”

Enthousiasme

Op weg naar het terras in Gouda vertelt Mohsin enthousiast over zijn thuisstad. En als hij over zijn reis verhaalt, is er datzelfde aanstekelijke enthousiasme. Precies dat is volgens hemzelf het ‘geheim’ achter zijn succesvolle Facebook-pagina. “Mensen zeggen me dat ze me volgen om de persoonlijke en openhartige manier waarop ik alles met hen deel. Ik heb mijn volgers virtueel meegenomen op mijn reis.”

Dat succes leidde tot nationale media-aandacht, zowel tijdens zijn reis als erna. Zo verschenen er artikelen in het AD (1 , 2), National Geographic Traveler en nrc.next en haalde hij met zijn verhaal radio en televisie. Maar belangrijker nog vindt Mohsin wat hij betekent voor zijn volgers. “Ik heb duizenden privéberichten ontvangen dat ik voor mensen de ogen heb geopend. Dat ze zich met me identificeren of zelfs tegen me opkijken. Ik heb de droom verwezenlijkt waarvan zij dachten dat dat onmogelijk was.”

Opeens werd hij ook opgenomen in de Kleurrijke Top 100. “Daar stond ik opeens tussen allemaal inspirerende mensen. En dat terwijl ik gewoon mijn reisverhalen vertel. Ik was er helemaal niet mee bezig, maar Isabel Mosk, die als online strateeg actief is in de travelindustrie, benaderde mij. Zij gaf aan dat ik met mijn grote groep actieve volgers goud in handen had en dat ik dat moest uitbreiden.”

Herkend op straat

De echte omslag kwam toen Mohsin in april van dit jaar weer terug was in Nederland na zijn wereldreis. “Ik werd opeens herkend op straat. Mensen kwamen naar me toe en vertelden dat ze mijn hele reis hadden gevolgd. Er werd voor mij een meet & greet georganiseerd in Den Haag waarbij 50 mensen aanwezig konden zijn, maar er wilden 300 tot 400 mensen komen! Er was een meisje bij dat helemaal uit Leeuwarden kwam. Die had 4 uur in de trein gezeten om mij te ontmoeten. Dat is gek, hoor!”

Daar kwam nog bij dat hij gevraagd werd als spreker. “Ik mocht komen opdraven voor motivational speeches. Ik heb gesproken bij TEDxGouda, op scholen, instanties, bij stichtingen. Waarover ik dan praat? Over passie, doelen stellen, dromen hebben. En over hoe belangrijk social media zijn.”

Bijna per ongeluk was Mohsin een persoonlijkheid geworden. Een influencer. En in die positie wil hij zich gaan vermarkten. “De dingen die ik tijdens mij studie heb geleerd, gebruik nu voor mezelf.” Hoe groot hij wil worden? “Zolang ik met passie mijn ding kan doen, denk ik dat ik nog meer mensen kan bereiken en inspireren. Daar wil ik graag mijn carrière van maken. Ik sta nog maar aan het begin. Want hoe vet is het om betaald op reis te gaan? Daar wil ik wel naartoe.”

“Voor veel organisaties en landen ben ik een interessante pion om in te zetten.”

Impact

Mohsin is zich inmiddels goed bewust van zijn waarde daarbij. Zijn Facebook-pagina heeft ruim 39 duizend fans, zijn Instagram-account wordt gevolgd door bijna 19 duizend mensen en op Snapchat volgen 6,5 duizend mensen zijn verrichtingen. Misschien wel belangrijker is dat hij daarbij een community heeft opgebouwd die grotendeels bestaat uit mensen met Marokkaanse of Turkse roots (“Ik denk voor zo’n 70 procent”) én die via andere media moeilijk te bereiken is. “Voor veel organisaties en landen ben ik een interessante pion om in te zetten.”

Maar niet alleen die aantallen spreken tot de verbeelding. Mohsin lijkt ook impact te hebben op zijn volgers. “Ik krijg berichten van mensen dat ze het niet meer zagen zitten, maar dankzij mijn verhalen de moed hebben gevonden om uit hun crisis te komen, om school af te maken. En mensen die vertellen dat hun ouders hen op reis durven laten gaan door mij.”

Misschien wel het beste voorbeeld van die impact is het verhaal van Kaoutar. Deze Nederlands-Marokkaanse vrouw belandde in Peru in de gevangenis nadat ze op 18-jarige leeftijd was gebruikt voor drugssmokkel. Vier jaar later kwam ze vrij, maar was haar situatie onmogelijk: omdat ze geen papieren heeft, kan ze geen baan zoeken en geen huis vinden. En pas in 2018 mag ze het land weer verlaten. Tijdens zijn wereldreis ontmoette en interviewde Mohsin haar en riep hij zijn volgers op haar te helpen. “Mensen begonnen geld naar mij over te maken voor haar. Binnen 24 uur stond er 5.000 euro op mijn rekening, een dag later 9.200 euro. Toen heb ik gezegd dat het moest stoppen. Nu maak ik maandelijks geld naar haar over.”

Merken

Dankzij de kwantiteit én kwaliteit van zijn achterban heeft een aantal bedrijven en merken de weg naar Mohsin al weten te vinden. Interessant aan zijn samenwerkingen is hoe open hij ermee omgaat. Neem zijn samenwerking met ML Tours. “Ik zat in Marokko en wilde terug naar Nederland, maar de vliegtickets waren nogal duur en ik had niet zo veel geld meer. Ik had de operations director van ML Tours leren kennen en stuurde hem een appje.”

“Hij reageerde dat er een nieuwe verbinding was van Brussels Airlines en dat ik een ticket kon krijgen voor die vlucht. Maar ik denk vaak verder dan het merk zelf. Dus heb ik aangegeven dat ik dan ook een weggeefactie wilde doen voor mijn volgers. Dat valt op en heeft altijd veel interactie en resultaat. Dat vond hij ok. Vervolgens heb ik dat gesprek letterlijk gebruikt in mijn verhaal op Facebook.”

“In dat verhaal heb mijn volgers gevraagd: waarom zou jij vanaf Brussel naar Marokko willen vliegen? Ik kreeg honderden reacties binnen. De winnares wilde graag een ticket voor haar opa die al 8 jaar zijn broers en zussen niet had gezien. Dat bericht had 3.000 likes.”

Die openheid is heel logisch, zegt Mohsin. “Identiteit en persoonlijkheid zijn belangrijk in mijn berichtgeving. Daarom neem ik graag de vrijheid om mijn eigen draai te geven aan mijn samenwerking met merken.” Zoals bij een recente campagne van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om bekend te maken dat 17-jarige MBO-studenten vanaf 1 januari a.s. ook recht hebben op een OV-kaart. “Social1nfluencers benaderde mij voor die campagne en vertelde mij dat de klant specifiek om mij had gevraagd.”

“Daarop heb ik direct contact gezocht met het Ministerie en gezegd: ‘Ik heb de briefing gezien. Vinden jullie het goed als ik het persoonlijk maak? Dat komt minder gesponsord over.’ Ik heb zelf ervaring met de ov-kaart, want als 17-jarige MBO-student reisde ik elke dag van Gouda naar Den Haag. Dat kostte me 140 euro per maand. Die ov-kaart, uit 2008, heb ik nog. Dus toen heb ik een opzet gemaakt met een foto van die ov-kaart erin en ze waren verkocht.”

“Ik probeer altijd mee te denken met een merk, meerwaarde te creëren. Ik had makkelijk een simpele post kunnen plaatsen en kijk wat we in plaats daarvan hebben bereikt: een mooi merkgerelateerd verhaal.”

“Ik heb ook samengewerkt met de Douane aan hun campagne #magditmee. Ik heb voor hen in de zomervakantie een aantal posts gedaan. Bijvoorbeeld met foto’s van Arabische dolken en van cactusvijgen, een vrucht die veel Marokkanen lekker vinden. Dan stelde ik de vraag: mogen deze mee terug naar Nederland? Daar reageerden veel mensen op en achteraf gaf ik het antwoord. Na die campagne heb een extra post gedaan toen ik iets leuks tegenkwam. Dat heb ik niet met ze afgestemd, het was gewoon een extraatje. Ik probeer altijd een stapje meer te doen en denk vanuit een langetermijnsamenwerking.”

Slechte ervaringen met merken heeft Mohsin nog niet opgedaan. “Het zou slecht zijn als me iets wordt opgedrongen. Als ik samen met een merk de leukste content kan creëren, is dat voor ons allebei een win-win. De klant wil bereik én dat mensen het leuk vinden. Als zij dat willen, geef ik advies hoe dat het beste kan. Dat gaat tot nu toe goed.”

Samenwerking

En – je bent commercieel econoom of niet – Moshin denkt ook na over toekomstige samenwerkingen. “Ik ben nu een overzicht aan het maken van merken die bij mij passen die ‘met mij mee op reis kunnen’. Daarbij kijk ik goed naar wat bij mij past. Het is voor mij heel belangrijk of het met mij en met mijn volgers matcht. Daar hecht ik heel veel waarde aan.”

Overigens richt hij zich voor de toekomst niet alleen op reizen: “Dat houdt een keer op.” Dus wil hij zich breder profileren, bijvoorbeeld als spreker. “Ik wil meer gezien worden als influencer dan als reisblogger. Influencer marketing wordt steeds breder ingezet. Ik ben op die trein gesprongen en blijf daar graag nog even op zitten.”

Vooralsnog doet hij veel zelf. “Merken vragen zich vaak af bij welk bureau ik zit. Nou, bij niemand dus.” Maar ook hier is hij zich aan het oriënteren op zijn volgende stappen. “Ik wil niet te veel uit handen geven, juist omdat mijn persoonlijkheid zo van belang is. Ik wil zelf alles in de hand hebben, mezelf kunnen blijven. Daarom verzamel ik experts om me heen waarmee ik kan sparren, die me helpen mezelf te ontwikkelen.”

Voor het benaderen van de merken waarmee hij wil samenwerken, hoeft hij overigens niet te sparren. “Ik ga zeker zelf acquisitie doen, want ik ben niet van het afwachten. Ik ben heel gemotiveerd en motivatie is 90 procent van het werk.”

“Ik heb ook heel bewust geen eigen website.”

Kanalen

Mohsin is te vinden op Facebook, Instagram en Snapchat. Waarom die kanalen? “Ik ben dus begonnen op Facebook. Daar post ik mijn verhalen. Instagram gebruik ik voor de mooie foto’s en Snapchat om te vertellen waar ik ben en wat ik doe.”

“Overigens heb ik Snapchat heel lang niet gedaan. Maar ik lag op een strand in Marokko toen een volger mij herkende, naar me toe kwam en mij om mijn telefoon vroeg. Hij zei: ‘Mohsin, ik ga nú een Snapchat-account voor je aanmaken.’ Ik was echt laat, ik had die boot echt gemist.”

“Ik heb ook heel bewust geen eigen website, omdat ik vanuit de andere kant ben begonnen, vanuit Facebook. Het voelt niet goed om dan nu een website te maken, daar mijn verhalen te plaatsen en dat mensen vanaf Facebook dan daarheen moeten doorklikken. Nu kunnen ze mijn verhalen direct op Facebook zelf lezen. Facebook is voor mij ijzersterk. Om dan nu nog een website te maken, voelt voor mij als de oude manier.”

En waarom geen Twitter? “Geen idee, dat zit niet in mijn systeem. Ik gebruikte Twitter ook niet, anders had ik het waarschijnlijk wel gedaan. Misschien moet ik er wel mee beginnen inderdaad. Wat vind jij, moet ik ook op Twitter?” *

Ook zonder Twitter kost het onderhouden van alle kanalen flink veel tijd. “Ik post dagelijks 2 of 3 keer op Facebook, 2 of 3 foto’s op Instagram en 9 of 10 filmpjes op Snapchat. En verder lees ik alle reacties en persoonlijke berichten. Ik merk dat mensen me soms nodig hebben. Ik weet dat toen ik in 2010 zelf begon met reizen, ik niemand had aan wie ik vragen kon stellen. Nu stellen zij die vragen aan mij. Daar ben ik wel veel tijd mee kwijt, ik ben zeker een socialmediaverslaafde.”

Geeft dat ook druk, zo’n schare volgers? “Het geeft verantwoordelijkheid. Ik heb een achterban die snakt naar mijn verhalen. Op reis heb ik ook veel tijd gespendeerd aan mijn updates. Soms om 2 uur ’s nachts, als ik de hele dag weg was geweest. En de verbindingen zijn in de landen waar ik geweest ben vaak ook slecht. Elke dag deed ik dat weer. Dat zou ik niet gedaan hebben als ik maar twee volgers had gehad (NRC, dus paywall, red.).”

En als hij er geen commercieel belang mee had, zou hij er dan ook zoveel tijd aan spenderen? “Oh, absoluut. Mijn insteek is helemaal niet commercieel. Ik heb die wereldreis ook zelf betaald. Het komt vanuit mezelf, vanuit de wens mijn verhalen te delen. Het zou alleen dom zijn als ik wat ik heb opgebouwd niet verder zou uitbreiden en professionaliseren.”

“Wat het zo leuk maakt influencer te zijn? Je neemt mensen mee. Mee op reis, mee in je ideeën.”

Toekomst

Hoe dat professionaliseren precies uitziet, weet Mohsin zelf ook niet. “Elke stap die ik doe, moet in de richting zijn van mijn succes als socialmedia-influencer. Daarmee wil ik mensen inspireren. Wat dat zo leuk maakt? Je neemt mensen mee. Mee op reis, mee in je ideeën. En het is leuk om met grote merken samen te werken. Het is een heel nieuw soort marketing waar ik enthousiast over ben.”

“Nee, ik kan niet vertellen wat ik over 5 jaar doe. In ieder geval ondernemen. Dat zit in mijn familie: mijn vader is heel ondernemend, mijn ene zus heeft in Almere twee sportscholen speciaal voor vrouwen en gaat uitbreiden naar Den Haag, mijn andere zus woont in Dubai en heeft een eigen beachwear-lijn. Kijk, anderhalf jaar geleden wist ik ook niet dat ik dit zou doen. Ik zie mijzelf in ieder geval niet voor een werkgever werken. Ik wil niet voor iemand anders’ droom werken, ik heb mijn eigen dromen.”

“Ik kan wel zeggen wat ik binnenkort doe. Over een paar weken ga ik namelijk op reis naar Iran, met mijn vader. Waarschijnlijk heb ik het reizen van hem meegekregen, want hij is in de afgelopen 16 jaar in zo’n 60 landen geweest. Naar die reis kijk ik enorm uit.”

* Na het interview ziet Mohsin TweetDeck op mijn computerbeeldscherm en vraagt: “Wat is dit precies? Is dit de Twitter-feed? En dit is een app waarin je alles tegelijk kunt zien, of zo? Dus je plaatst gewoon een foto met een korte tekst erbij?” Heel even voelt het alsof ik computerles moet gaan geven aan mijn opa. Heel even, tot ik bedenk wie van ons tweeën de échte opa is…

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

6 Reacties

    ChaneLLodik

    Wat een geweldig leuk artikel. Hoe toevallig voegde ik Mohsin gisteren toe op LinkedIn, omdat ik graag een artikel wilde schrijven hierover.

    Great minds think alike, I guess.


    30 september 2016 om 06:40
    Abdel

    Met heel erg veel enthousiasme en een big smile heb ik dit gelezen. Leuk om dit te zien en veel herkenbare dingen tegen te komen van Mohsin, oud klasgenootje. Een echte doorzetter en ondernemer met dromen en ambities.

    Heel veel plezier in Iran met je pa!


    30 september 2016 om 11:03
    Gustavo Woltmann

    Leuke en inspirerende kerel! Ikzelf heb ook zo’n twee jaar lang rondgereisd, spijtig genoeg wad ik toen nog niet actief als blogger… Maar het is leuk om zijn ervaringen te lezen en ook sommige dingen terug te zien, de foto’s zijn geweldig. Ik ben ondertussen gesettled, maar ik hoop nog lang te mogen meegenieten van Mohsin’s avonturen 🙂


    3 oktober 2016 om 12:54
    Salt in our Hair

    Wow, zijn verhaal is perfect. Wij zijn een jaar geleden hier ook mee begonnen en zouden hem graag achterna gaan. 🙂


    7 oktober 2016 om 12:21
    BBPMedia

    Wat een gaaf verhaal!


    21 oktober 2016 om 08:17
    bramkoster

    @Eva: ja, dat heeft die Mohsin wel!


    21 oktober 2016 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!