Robert van Hoesel & Pim ten Thije (*bliep): “Nooit meer of minder dan 50 cent voor een dag online”
Robert van Hoesel en Pim ten Thije zijn 17 en 19. Vorig jaar startten ze *bliep, de transparantste en gemakkelijkste telecomprovider voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Twee weken geleden wonnen ze er de Dutch Startup Award 2013 mee. Maar of ze over een jaar nog steeds in de telecomwereld zitten weten ze niet zeker. In deze aflevering van Top Names vertellen ze Roeland Stekelenburg namelijk dat er nog veel méér bedrijfstakken zijn die smeken om transparantie en gemak.
“Dat krijg je ervan, als je jongeren vraagt hoe het moet”
Jongeren irriteren zich aan kleine lettertjes en onvoorspelbare telefoonrekeningen van telecomproviders die geleid worden door mannen van 60. Jongeren willen transparantie en gemak.
*bliep biedt uitkomst: een telecomproduct dóór jongeren, vóór hun vrienden, en de vrienden van hun vrienden. Hoe het werkt? Voor 1 euro koop je een prepaid *bliep-simkaart. Elke dag kun je in de *bliep-app beslissen of je wel of niet online wilt. Wil je dat wel, dan betaal je 50 cent en kun je de hele dag onbeperkt browsen, sms-en en pingen. En onbeperkt is ook gegarandeerd onbeperkt: geen maximum aantal MB’s, geen verborgen kosten. Ben je niet online, dan kost *bliep je niks. Zo geeft je nooit méér uit dan je zelf wilt. Dat krijg je ervan, als je jongeren vraagt hoe het moet”, klinkt de stem van Van Hoesel in het *bliep-promofilmpje.
Maar *bliep is groter dan Van Hoesel en Ten Thije alleen. Het wordt gebouwd door een poule van 80 jongeren die in meer of mindere mate aan *bliep meewerken. Ze zijn georganiseerd in 30 facebookteams. Zo kunnen ze *bliep gemakkelijk combineren met school. Want hun gemiddelde leeftijd is 16. Desalniettemin is er voor besluiten op dagelijkse basis een managementteam aangesteld, dat ondersteund wordt door een zeskoppige Raad van Commissarissen.
En dat gaat goed: *bliep is de snelst groeiende prepaid-provider in Nederland. Nu al duizenden abonnee’s, en dat worden er in 2013 zeker 100.000.
“Ook banken, verzekeringsmaatschappijen en het OV kunnen transparant en gemakkelijk”
Maar er zijn meer ondoorzichtige, complexe bedrijfstakken die om transparantie en gemak smeken, zien Robert en Pim. Banken bijvoorbeeld. Die zouden een accountant moeten worden voor jongeren, die lenen toegankelijk maakt en hen een push-notificatie stuurt als hun loon is gestort, in plaats van een partij te zijn die jongeren pusht niet rood te staan en hen wiebelende rentes uitbetaalt. En verzekeringspakketten blijken eigenlijk ook nooit zo voordelig te zijn als ze eruit zien. En wat zou het leuk zijn als je een eigen coupé in een NS-trein zou kunnen huren, met alléén maar gezellige mensen…