RSS-feeds via Feedburner

23 september 2004, 15:30

Kijk, als zowel Punkey, Frankwatching en Adverto hun RSS-feeds gaan aanbieden via Feedburner, dan kan MarketingFacts natuurlijk niet achterblijven.

Alhoewel, hoe krijg ik al die (automatische) RSS-readers zover dat ze niet meer mijn oude RSS-feed uitlezen? Verder zou het toch mogelijk moeten zijn om de door pMachine (of willekeurig ander weblogpakket) gegenereerd xml bestand, automatisch om te zetten naar een nieuwe RSS-feed waarvan ik de statistieken wel kan bijhouden.

Iemand suggesties?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Jan

    Marco,

    Je kunt natuurlijk ook in je ‘index.xml’ een statisch bericht zetten waarin je aan mensen vraagt om de nieuwe url naar je rss berichten in hun rss reader te plaatsen. Het vergt dan wel wat moeite van de lezer.

    Jan


    23 september 2004 om 16:56
    Arnoud

    Volgens mij werkt het nog niet. Achter het XML-icoon zit nog steeds het oude adres en deze ‘loopt’ niet door naar het feedburner-adres


    24 september 2004 om 05:30
    media

    Klopt, maar kijk eens goed naar de code van index.xml. De items verwijzen nu niet meer direct naar de berichten op dit weblog maar lopen via Feedburner. Vanmorgen de eerste statistieken bekeken. Indrukwekkend!


    24 september 2004 om 05:38
    Christ

    Inderdaad erg leuk om die extra statistieken in te kunnen zien. Ik vraag me alleen wat er gebeurt wanneer je FeedBurner weer ‘buiten wilt zetten’. Mijn vermoeden is dat het niet enorm lang gaat duren voor ze of geld gaan vragen voor hun diensten, of je rss-feeds volzetten met advertenties. De “truc” waarmee je de feeds nu via Feedburner laat lopen kun je weer ongedaan maken maar mensen nu de marketingfacts toevoegen aan hun reader voegen waarschijnlijk direct de FeedBurner-url toe. En die kun je dus niet meer bij wanneer je van FeedBurner af wilt….


    24 september 2004 om 11:59
    Jan

    Het probleem dat Christ hierboven schetst zou je kunnen ondervangen door het xml-logo op de homepage niet rechtstreeks te laten verwijzen naar de xml-file. Je kunt deze laten verwijzen naar een tussenpagina waar mensen kunnen zien wat de link naar de xml file is.

    Nadeel van deze oplossing is dat niet de link naar de xml-file wordt getoond als mensen copy shortcut doen. Totdat iemand met een oplossing komt is, raak je altijd mensen kwijt. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn:

    1) de tussenpagina (met rss link) in html tonen als mensen met een gewone browser binnenkomen

    2) de tussenpagina (met rss link) in xml tonen als mensen met een rss reader binnenkomen. In deze xml-file staat dan de link die mensen in hun reader moeten plaatsen.

    Wellicht dat er nog een andere (makkelijkere?) oplossing is.


    24 september 2004 om 12:26
    media

    Krijg net een reactie van Dick Costolo (Feedburner) op mijn vraag mbt toekomstige ontwikkelingen van Feedburner:

    I will tell you some of our plans, and we will be announcing some of this next week on our website. We will soon offer publishers the ability to insert advertising items into their feeds, but we will not do it automatically. It will be done only for those publishers that want ads in their feeds. The publisher will get a percentage of the advertising revenue.

    We will also begin to offer fee-based services for commercial publishers that want much more detailed reporting and management of large numbers of feeds. But these would be new services that generally apply to large commercial publishers.

    We will not remove free services. We will also continue to add new free services.

    There will be more detailed announcements this week on our website!

    Met andere woorden, voorlopig zal de service wel gratis blijven waarbij straks tegen betaling extra functionaliteiten zullen worden geboden!


    25 september 2004 om 13:22
    Anders

    Beetje het Nedstat-model. Met dit verschil dat Feedburner een partij is die tussen de aanbieder en ontvanger in staat, en dat vind ik toch wat link als het gaat om een businessmodel. Het zal me niet verbazen als ze over een jaar, als de populariteit verder is toegenomen, “helaas” genoodzaakt zijn om 1 op de 20, 50 of 100 items een advertentie te laten zijn. Wat uiteraard weer afgekocht zal kunnen worden met een abonnement.

    Het lijkt me echter dat partijen als weblog.nl, web-log.nl, Blogger en dergelijke, deze diensten zelf ook gaan bieden als extra klantenbinding. Die partijen hebben de hardware en infrastructuur alvoor grootschalige dienstverlening, en technisch is het bepaald geen rocket science.


    25 september 2004 om 14:21
    Christ

    Bij mijn weten is Feedburner op dit moment de enige partij die statistieken levert over de RSS-feeds. Dat verbaast mij al enige tijd. Zoals Anders hier boven schrijft, ‘het is bepaald geen rocket science’… Is iemand bekend met een andere partij dan FeedBurner die ook statistieken levert over rss-feeds?


    25 september 2004 om 16:12
    Anders

    Het zal er misschien mee te maken hebben dat het bedrijfsleven zich er nog nauwelijks mee bezighoudt, alle hosanna van de experts ten spijt. Van de 170 internetbouwers die in de afgelopen weken heb geïndexeerd voor bedrijfsleider.nl, hebben er 4 een RSS-feed. En dat zijn dan de bedrijven die RSS-feeds voor hun klanten op zouden moeten zetten en diverse site-analyse oplossingen aanbevelen.

    Je moet ook toegeven dat RSS een hele aardige toevoeging is op wat er tot nu toe was, maar dat het systeem op zich nogal belabberd is. Ook met de beste RSS-readers heb je te maken met (enorm) veel artikelen die zijn gekopieerd en gekopieerd en gekopieerd etc. Bovendien zit er enorm veel ruis tussen. Ik heb mijn feeds met zorg uitgekozen maar dan nog is 80% troep dat me niet interesseert.

    RSS is kortom handig, maar niet slim. Er mankeert teveel aan om het een grote toekomst te geven. Ik ben er van overtuigd dat er in de (nabije, zelfs) toekomst betere middelen ontwikkeld zullen worden die de informatieuitwisseling zullen stroomlijnen, en het nieuws dat je leest zal daarmee 80-90% relevant zijn, ipv 80-90% irrelevant.


    26 september 2004 om 08:50
    media

    Interessante stelling, toch ben ik het niet met je eens Anders. Ik denk wel degelijk dat RSS de toekomst heeft. Het zal vooral de ontwikkeling zijn op het gebied van RSS-writers en readers die bepalen hoe snel RSS zal worden geaccepteerd door de massa. Vooralsnog heb je helemaal gelijk en worstelen wij early-adaptors ons door de brei aan RSS-feeds.


    26 september 2004 om 12:24
    Christ

    RSS is eigenlijk alleen interessant voor mensen die heel duidelijk voor ogen hebben over welke onderwerpen ze informatie willen en in welke mate ze die informatie willen ontvangen. Kortom: informatieprofessionals en specialisten (juristen, artsen, adviseurs etc) dus. Voor de grote massa lijkt me RSS niet bijster nuttig of interessant.

    Zoals Anders al aangeeft zit er zelfs als je selectief omgaat met toevoegen van feeds nog altijd erg veel ruis bij alle informatie die je ontvangt. RSS-readers die alleen een seintje geven op basis van keywords die je zelf hebt ingegeven zouden een hele vooruitgang zijn. En misschien moeten websites/logs wel meer verschillende soorten feeds gaan aanbieden. Voor mf zou dat bijvoorbeeld kunnen resulteren in een aparte feeds voor zoekmachine nieuws, e-commerce, mobiele marketing etc.

    Als je nog een stap verder denkt kom je uit op RSS-readers die op basis van je klikgedrag bepaalde feeds automatisch naar boven halen of juist naar een minder prominente plaats verschuiven.


    26 september 2004 om 14:59
    Anders

    Emerce RSS gaat sinds kort (sinds vandaag? Ik krijg op het moment een RSS-error) ook via feedburner.


    7 januari 2005 om 20:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!