Rutger Teunissen (24sessions): “De tijd is rijp voor online zakelijk advies op maat”

13 januari 2014, 08:59

Halverwege vorig jaar waagde Rutger Teunissen (o.a. Marketingfacts-blogger) de sprong. Hij stapte uit zijn vorige bedrijf, Fanminds, om zijn hart te volgen en zich op 24sessions te storten. Een wereldwijde online community waarin de leden elkaar live zakelijk advies kunnen geven via een videochat. Gratis of tegen betaling. Op dit moment nog in beta, maar in de anderhalve maand dat de site toegankelijk is al met bezoekers uit 31 landen. Maar ondertussen loopt ook Google zich warm op dit terrein met Google Helpouts. Teunissen maakt zich geen zorgen: “Ik zie het als een bevestiging.”

Jeugdige overmoed of gewoon dom? Volgens Teunissen geen van beide. Google mikt op een andere markt. Waar 24sessions zich puur op zakelijk advies richt, zet Google in op consumentenproblemen. Geen concurrent dus, terwijl het grote bedrijf mogelijk wel kan helpen bij het openbreken van de markt voor online advies. Want dat daar behoefte aan bestaat, staat voor Teunissen vast. Zelf werkte hij 7 jaar als marketingadviseur. “Een model dat we kennen uit de jaren '50. Dat betekent in je auto stappen, diverse bureautjes afgaan, offertes aanvragen, vergelijken, uiteindelijk de goedkoopste kiezen en dan hopen dat je een antwoord krijgt op je vraag. Terwijl we op dit moment allemaal met elkaar verbonden zijn via socialmedianetwerken en het dus niet meer op die manier hoeft. Het kan veel sneller, makkelijker en betaalbaarder.”

“Informatie is iets wezenlijk anders dan advies”

Je zou ook kunnen denken: het is is niet meer nodig. Iedereen kan overal online gratis informatie vinden. Maar informatie is volgens Teunissen iets wezenlijk anders dan advies. En helemaal als het gaat om advies op maat. “Volgens mij heb je nog steeds advies nodig van iemand die je vertrouwt, een mens met ervaring, om daar werkelijk bedrijfsbeslissingen op te baseren.” En dus wordt er de nodige energie gestoken in het ‘wegen’ van de experts. “We reviewen iedere expert die zich aanmeldt. Wij verifiëren of de persoon wel is wie hij zegt dat hij is en daarna moet de community het overnemen met reviews. Wij garanderen 100% tevredenheid. Desnoods zelfs met geld-terug-garantie.”

“Dat wordt wel de grootste uitdaging: om jou de beste expert te leveren. Dat hoeven niet per se de grootste namen te zijn.” Maar wie de beste adviseur is voor een bepaald geval, is vooraf moeilijk vast te leggen, want dat hangt in hoge mate af van de situatie en omstandigheden. Toch is de insteek niet hoe meer, hoe beter. Liever minder mensen die echt weten waar ze het over hebben, dan heel veel en dan door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Adviseurs bepalen in principe zelf wat een advies kost. Dat betekent dat het ook gratis kan zijn. Handig om zo als adviseur het vertrouwen van klanten te winnen en en goede naam op te bouwen. 24sessions ontvangt in dat geval geen cent, in andere gevallen een commissie van 15%.

“Kansen op het terrein van e-learning ”

Om van 24sessions een succes te maken, is massa nodig. Er zijn veel mensen op zoek naar gespecialiseerd advies. En die dat advies niet langer van een adviseur kopen zoals we die kennen, maar online in een videosessie met mogelijk een onbekende uit een heel ander land. Teunissen merkt dat er in ieder geval al interesse in van grote bedrijven. Die willen graag hun eigen online white-label adviessite: “Dat overwegen we wel, maar het heeft niet de hoogste prioriteit.”

Teunissen ziet ook kansen op het terrein van e-learning, dat op dit moment al door 77 procent van de bedrijven wordt ingezet. “Het zou mooie ontwikkeling zijn als 20% van het budget dat ze daarvoor hebben, wordt toegewezen aan 1-op-1 adviestijd. Niet meer met acht man een bepaalde training afraffelen, maar gewoon 1-op-1 advies krijgen voor de dingen waar jij mee zit.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!