Scheiding tussen redactie en commercie een utopie?
De huidige scheiding tussen redactie en commercie bij uitgeverijen zal niet lang meer standhouden. Kranten, bladen en andere media die daar nog aan vast blijven houden krijgen het heel moeilijk, omdat adverteerders steeds meer willen meebeslissen over de inhoud aldus Richard van Hooijdonk (MarketingXperts). Vanmiddag is hij over dit onderwerp te beluisteren in het programma Mediazaken van Business News Radio.
Ok, Marco. Maar nu voeg je iets toe. In je eerste bericht deed je sec verslag en ik vind dat als iemand zoiets roept je ook je positie moet bepalen. Je zegt nu dat wat van Hooijdonk bepleit niet erg kies is en dat deed je de eerste keer niet. Ik haal meteen mijn opmerking weg, vond het wel goed om te zien hoe snel je reageert. Vind het ook wel erg leuk dat bloggen op deze manier.
Geen gezeur, gewoon je mening (wel onderbouwd natuurlijk) de wereld inslingeren.
Verder: no hard feelings!
Theo, ik denk dat je als weblog dat nieuws, opinies en analyses brengt, niet bij elk bericht ook een mening hoeft te plaatsen. Neem aan dat jij en de redactie dat bij TvM dat ook niet doen bij elk bericht.
Vanmiddag de column nog gehoord in het radioprogramma Mediazaken. Jammer dat de discussie na afloop zo kort was. Had van mij wel wat langer mogen duren.
Zwaktebod Marco: het betreft hier de meeste essentiële zaak rond nieuwsvoorziening. Met name vanwege de invloed van nieuwe media en specifieker weblogs. Om dan op dít punt niets toe te voegen wekt de schijn dat effectbejag voorrang heeft op maatschappelijke relevantie. Jammer.
Waarom start je niet een podcast, past goed in de MF-stijl van zenden.
Op deze mooie zondag is het vervelend om te zien dat ik Theo erg boos maak.
Een goede en commerciele samenwerking (en afstemming) tussen hoofdredactie en commercie lijkt mij een volstrekt logische zaak. En net als Paul ben ik van mening dat redacties van veel vaktitels (waaronder Emerce/TVM en zelfs Adformatie :-)) zich hier hiervoor openstellen.
In de dagelijks praktijk kom ik veel redacteuren en hoofdredacties uit andere segmenten tegen die totaal geen dialoog met commercie aan willen gaan. Het gevolg: ontslag, ruzies en andere vervelende taferelen.
Wat ik zie is een zelfzuiverend mechanisme en een nieuwe generatie redacteuren die OOG hebben voor commercie, maar de kwaliteit van redactie nog steeds hoog in het vaandel hebben staan.
Uitgevers stappen daarnaast een nieuw tijdperk in. ‘Papier’ zal worden verrijkt met interactie (mms/blogs/internet). En is het heel goed mogelijk om samen te werken met adverteerders en daarbij – als het even kan – rekening te houden me tde belangen van deze adverteerder. Daarbij ben ik wel van mening dat het journalistieke product in evenwicht moet blijven. Kwaliteit staat voorop.
Tenslotte wil ik je nog wat vertellen over verbazing dat mijn opmerkingen regelmatig ruimte krijgen in de verschillende media.
Dagelijks kom ik bij vele top-adverteerders over de vloer en wekelijks sta ik voor college- en seminarzalen waar ik seminars geef over verschillende onderwerpen. Het kennisniveau van de gemiddelde marketeer is de laatste jaren sterk geslonken. We zijn van een welvaart naar een recessie-economie gegaan en de consument is niet alleen objectiever geworden (‘what’s in it for me), maar opereert ook steeds vaker via verschilende kanalen.
Als je een rol wilt spelen in die veranderende markt, dan is het jouw taak als marketeer om deze nieuwe manieren van geintegreerde marketing tot in de puntjes te beheersen. De ‘angst’ en onwetendheid die ik regelmatig tegenkom is zodanig prikkelend dat ik daarover graag ‘statements’ uitdeel. Om hiermee de doelgroep wakker te schudden. Dat doe ik graag naar reclamebureau’s, die hevig in gebreke blijven (sommige daargelaten) en naar marketeers die het avontuur nu eindelijk eens aan moeten gaan.
De uitspraak ‘wat een boer niet kent, dan eet hij niet’, is zeker van toepassing op deze groep.
Enige zelfkritiek daarbij is natuurlijk op zijn plaats. Maar in de regel zijn de reacties die ik ontvang van adverteerders, marketingmanagers/directeuren en productmanagers zeer positief. Zodanig positief zelfs dat zich na ieder seminar verschillende prospects melden en MarketingXperts op dit moment groeit als kool.
Graag zou ik dit natuurlijk nog eens persoonlijk willlen toelichten, als jij dat wenst.
Groet,
Richard van Hooijdonk
Tjonge, tjonge, dat iemand uberhaupt van Hooijdonk serieus neemt. De adverteerder in ieder geval niet hoor:)
@Albert: Zoals eerder aangegeven, het is niet mijn stijl maar Van Hooijdonk heeft in het verleden wel laten zien dat het kan werken. Wie ben ik dan om dan zijn verhaal niet aan te horen en er wellicht van te leren. Het onderwerp van scheiding tussen redactie en commercie is van alle tijden maar op dit moment een belangrijk aandachtspunt voor weblogs. En in tegenstelling tot tradionele dagbladen en tijdschriften, ligt de verantwoordelijkheid van redactie en commercie bij weblogs vaak bij een en dezelfde persoon: de weblogger.
Dit zou een prachtige discussie kunnen zijn om een of ander congres. Wij werken op dit moment voor verschilllende uitgevers en pakken deze problemen op verschillende niveau’s aan. Ik ben er in ieder geval klaar voor en luister graag naar jullie argumenten en zet stap-voor-stap mijn commentaar uiteen. Ben in ieder geval erg blij dat er weer wat tongen los zijn gekomen 🙂
Richard heeft gelijk met zijn constatering dat de scheiding tussen content en commercie aan het wegvallen is. Maar hij slaat de plank mis door te denken dat dit in de reguliere media gebeurt.
Als je wilt zien waar content en commercie hand in hand gaan, moet je kijken naar merkgebonden magazines (zoals die van je supermarkt, je verzekeraar en je autofabrikant), blogs (zoals bijvoorbeeld GM’s Fastlane), games, films, TV-shows, podcasts, enzovoorts, enzovoorts: allemaal puur commerciële content, door veel mensen bijzonder gewaardeerd.
Massamediale uitgevers zullen nooit voor de commercie ‘zwichten’; ze worden er gewoon door ingehaald.
Carl, en daarom is het zo belangrijk dat men in eerste instantie eens ‘luistert’ naar commercie. En op basis van dat luisteren langszaam naar de volgende stap gaat. In Amerika zie je dat de grote uitgevers veel meer en veel vaker combinaties maken tussen redactie en commercie. En nog steeds is het journalistieke niveau daar prima. Het is een kwestie van tijd voor dat wij dit hier ook gaan zien. ‘Zwichten’ voor commercie is dan ook geenzins een nuttig gevolg, dat heb ik ook nooit zo bedoeld. Ik stel overigens niet door te denken dat dit in de reguliere media gebeurd. In het laatste deel van mijn column spreek ik heel duidelijk over ‘multimediaal’. Lees dat nog maar eens goed na.
Bedankt voor je commentaar!
Over mijn inhoudelijkheid hoeft niemand zich zorgen te maken Richard. Velen “denken” te weten wat een adverteerder wil. Dat is dus de reden dat deze steeds vaker zelf promotionele zaken ter hand neemt. Adverteren wordt advertainment op zoek naar likeability vooral middels traditionele media, adverteerders worden zelfs broadcasters(sony), uitgevers(heineken) en wellicht ook providers(noc-nsf). Scheidslijnen tussen gesponsorde en reguliere media verdwijnen maar als de redactionele onafhankelijkheid verdwijnt, verdwijnt daarmee ook het oorspronkelijke medium! Wij hebben het over de adverteerder maar onderschat de consument niet…
Hoewel ik mijn (erg) grote reserves heb, geloof ik zeker dat er varianten in publishing en communicatie zijn te bedenken waarin de adverteerder een zinnige en voor hem lucratieve bijdrage levert. Met name in de onderzoekssfeer kunnen redactie en adverteerder elkaar ondersteunen. In de uitingen zal mijn inziens echter altijd volledige onafhankelijkheid het uitgangspunt moeten zijn. Met name in branches als de tabaksindustrie. Voorlichting daarover is nu vaak nogal op emotie gegrond. (zie ook laatste posting op eigen blog)
Tenslotte is er de druk van grote adverteerders om te stoppen met adverteren als redacties keer op keer de negatieve kant op zoeken. Volstrekt begrijpelijk, lijkt mij. Bij deze adverteerder staat ‘de handel’ centraal en moet alles dat deze ‘handel’ in de weg staat worden aangepakt. Om zo te komen tot het beste resultaat. En natuurlijk probeert die adverteerder zijn invloed dan te laten gelden. Net zo als dat de hoofdredacteur gaat voor zijn doel: het brengen van een zo eerlijk mogelijk redactioneel product.
Dus eigenlijk lijkt de journalist een beetje op de adverteerder. Alleen hebben ze allebei een ander doel.
De reden van mijn ‘pittige’ column is om de ’tongen’ los te maken en onderwerpen aan te snijden waarover gesproken moet worden. Het ‘zwart/wit’ karakter van een column helpt daarbij enorm. Kijk maar eens naar deze discussie.
De balans tussen objectieve redactie en winstgevende commercie zal iedere keer weer gevonden moeten worden. Maar door beter naar elkaar te kijken en te luisteren denk ik dat er bruggen geslagen kunnen worden. Herstel: zal ‘moeten’ worden. 🙂
Fijne zondag nog!
Richard van Hooijdonk wekt niet de indruk de journalistiek te begrijpen. Hij is blij dat internetjournalistiek beter naar de adverteerder luistert dan tijdschriftjournalistiek. Die kant moeten alle media op, vindt hij. Het is echter juist andersom: internet heeft nog veel kinderziektes, maar zodra die overwonnen zijn zullen de echt goede online media zich juist onderscheiden door onafhankelijke redactionele input. Daar zit de lezer (ja, die telt ook nog mee, Richard) namelijk op te wachten.
Het ‘argument’ waarmee Richard komt klinkt eerder als een dreigement: “Tenslotte is er de druk van grote adverteerders om te stoppen met adverteren als redacties keer op keer de negatieve kant op zoeken. Volstrekt begrijpelijk, lijkt mij.” Oftewel: de media moeten maar gewoon braaf positieve stukjes gaan schrijven over adverteerders om hun eigen commerciële belangen veilig te stellen. Richard is dus blijkbaar voorstander van chantage-methoden. Ik wens Richard veel succes met zijn verdere media-adviezen aan adverteerders, maar om daar succes mee te boeken zal hij toch echt een realistischer verhaal moeten opdissen.
I dugg some of you post as I cogitated they were very useful extremely helpful ccadbdcaaeeadeec
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!