Scholieren moeten worden ontgoogled
Het nieuws is alweer van een paar weken terug maar ik werd er pas dit weekend op gewezen door André Manssen. Adjunctdirecteur Tiemersma van de Leeuwarder bibliotheek vindt het hoog tijd dat leerlingen (veelgebruikers van Google) worden ontgoogled. De bibliotheek wil alle leerlingen van klas drie op de middelbare school voorlichting geven over andere, intelligentere manieren informatie op het internet te vinden. Hiervoor krijgt de bibliotheek subsidie van de gemeente Leeuwarden. De lesrondes beginnen rond de zomer aldus het Friesch Dagblad.
Beetje kortzichtig van de school, zoals deze quotes al aangeven:
“Soms wordt iets op een gesponsorde koppeling als feit gepresenteerd, terwijl je je zou moeten afvragen of dat klopt.”
“Nu is het dus vooral Google die bepaalt hoe er tegen bepaalde zaken wordt aangekeken. Manipulatie ligt op de loer.”
Ik zeg niet dat Google heilig is, maar ik ben wel van mening dat je via de zoekmachine alles kunt vinden wat je wilt. Laat ze die leerlingen dan in ieder geval leren hoe ze Google goed kunnen gebruiken.
Precies David. Maar eerlijk gezegd vind ik dit dikke onzin om hier meerdere lessen aan te gaan besteden (betalen).
David en Laurens, ik ben het niet helemaal met jullie eens. Het belang van Google neemt toe en er is inmiddels een generatie jongeren die niet anders kennen dan Google. Wat Google oplevert aan resultaten dat is voor hen de waarheid. Lijkt me dan ook prima om daar in het onderwijs aandacht aan te besteden en de leerlingen te leren kritisch te zijn.
Stephan Fellinger zei het afgelopen week nog heel mooi in een workshop die we gezamenlijk gaven: vroeger was wat in de krant stond de waarheid; vandaag de dag is wat Google zegt de waarheid.
Klopt Marco, maar het voorbeeld dat aangehaald wordt in het artikel over het zoeken naar een definitie van een woord vind ik niet terecht. Je kunt ook via Google definities vinden, als je maar goed zoekt.
Maar goed, niets mis mee dat ze leerlingen vertellen dat er meer is dan Google (denk bijvoorbeeld aan Wikipedia). Het ging me meer om de manier waarop zoekresultaten direct als negatief worden afgeschilderd.
Wiki’s zijn ook zou fout als het maar kan als het over feitenkennis hebt. Ach, zelfs wij als Nederlanders doen al jaren aan geschiedenisvervalsing. Het lijkt me alleen van belang dat je snapt dat je bepaalde dingen toch echt zult moeten verifieren en andere bronnen in je trusted lijst kan zetten.
Overigens vraag ik me af hoeveel erger dit hele gebeuren wordt als we overgaan op local search, trusted networks enz…
Weer een typisch geval van domme ouwe sokken. Sorry dat ik het zeg. Mensen moeten niet ‘ontgoogled’ worden, maar leren informatie op waarde te schatten. Net als in de krant niet alles staat dat waar is (steeds minder zelfs), het journaal niet de absolute waarheid in pacht heeft (sterker, als er kritiek op de NOS is dit zelfs censureerd), heeft ook google niet de waarheid in pacht.
De lessen over ontgoogelen zouden dus beter anders gericht kunnen worden: leren informatie op waarde te schatten. Want daar heeft men gelijk in, de denkrichting wat betreft de oplossing is echter weer eens helemaal fout.
Three words: Google Book Search!
Ik vind het artikel in het Friesch Dagblad genoeg bewijs om te zeggen dat ze er zelf niets van snappen. Google vergelijken met een woordenboek is simpelweg “dwaas” ookal doet het nog een heel behoorlijke job d.m.v. “Define:zoekopdracht”.
Met books.google.com en scholar.google.com kom je achter meer waardevolle info dan in welke bibliotheek dan ook. Leraren zouden een lesje Googlen van de leerlingen aan moeten nemen. Ik durf er mijn pet om te verwedden dat de Oohh’s en Aahh’s je om de oren vliegen.
Het is al jaren bekend dat men “bang” is voor het onbekende, deze leraren bewijzen het!
Het signaal achter deze actie is enigszins begrijpelijk… De actie zelf is inderdaad wat kortzichtig.
Google heeft langzamerhand wel min of meer een monopoliepositie verkregen in de zoekmachine wereld. Dat levert wat angst op bij sommige mensen.
Misschien is een cursus omgaan met zoekmachines en filteren van content uit de resultaten beter op zijn plek, dan er vanuit te gaan dat Google onjuiste informatie levert.
Waar het hier eigenlijk om gaat is het simpelweg aanleren van informatievaardigheden, waarbij iets verder wordt gekeken dan wat er in de Google-database zit. Daar is niets mis mee, integendeel. Al is het alleen al om nuance aan te brengen in het hardnekkige idee dat alles toch wel te vinden is via Google, want dat is echt niet zo. Bibliotheken besteden veel budget en tijd aan full-text databases, ebooks, repositories en andere informatiebronnen, en niet zonder reden. Het zijn kwalitatief hoogwaardige bronnen, vol informatie die je nooit in Google zult vinden.
Wellicht nog belangrijker dan het kunnen vinden van informatie, is het vermogen om die informatie te evalueren en op juiste waarde te kunnen schatten. Ook dat aspect wordt vaak onderschat, sommige van de reacties hierboven geven daar direct al een goed voorbeeld van.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!