Schrijver Marcel van Driel: “Crowdfunding: ik kan het iedereen afraden”
Tien jaar is Marcel van Driel nu schrijver. In die tijd publiceerde hij 41 boeken. Kinderboeken. Al in een vroeg stadium experimenteerde hij met de koppeling boek en online. Aanvankelijk door bijvoorbeeld een website bij een boek te lanceren. In 2007 koppelde hij voor het eerst een een boek aan een game. En op die weg is hij doorgegaan. Niet als vast format, maar als het zo uitkomt. Voor de kleintjes vaker een app en voor de 12+ kinderen een volwaardige game. Met als hoogtepunt het in 2011 verschenen Superhelden: een boek volledig verweven met een online game en omgekeerd. Wat betreft Van Driel een logische koppeling: “Ik ben een gamer. En ik lees graag. Dus ik koppel de dingen aan elkaar die ik graag doe.”
Geen cent verdiend
De koppeling boek en online is er niet alleen één die Van Driel zelf aanspreekt, er is ook een duidelijk publiek voor. Van Superhelden zijn inmiddels 6.000 exemplaren verkocht. Dat zijn twee keer zoveel exemplaren als van zijn andere uitgaves. Mischien voor een deel te danken aan het feit dat het boek inhaakte op het thema van de boekenweek, maar toen Van Driel dat een paar jaar terug ook deed, leverde dat niet zo’n sprong in de verkoop op. De schrijver heeft zelf meebetaald aan de game. “Ik heb aan Superhelden dan ook niks verdiend.” Wel levert deze investering hem onder meer een betaalde lezing voor RTL en interesse uit Rusland op. “Ik ben een ondernemer”, aldus Van Driel.
Een nieuw avontuur
Dat je bij de verkoop van 6.000 boeken als schrijver geen cent verdient, komt – naast de investering in de game- ook door de manier waarop het boekenvak is georganiseerd. Een schrijver krijgt over het algemeen maar 10% van de opbrengst. Heeft een illustrator meegewerkt, dan ontvangt die daar de helft van. Boekhandelaren krijgen 40% en de uitgevers de rest.
Van Driel, die overigens naar eigen zeggen “heel blij” is met zijn huidige uitgever, kiest voor een nieuw boek, een fantasythriller voor volwassenen: ‘De Nachtmerrieman’, voor financiering via crowdfunding. Hij hoopt 15.000 euro op te halen via crowdfundingplatform voordekunst. De teller staat na 15 dagen inmiddels al op 9.224 euro. Wanneer hij 300 exemplaren van dit boek weet te verkopen, verdient hij evenveel als hij normaal gesproken bij 6.000 exemplaren via de boekhandel krijgt. “Heel scheef.”
Crowdfunding: ik kan het iedereen afraden
Uitgeverijen moeten in de visie van Van Driel op hun tellen passen. Crowdfunding van boeken of het zelf uitgeven daarvan wordt steeds eenvoudiger. Zelfs bij kleine verkoopaantallen verdien je als schrijver al snel meer dan bij een uitgever. Maar die richting moet je natuurlijk wel liggen. Het betekent communiceren met je publiek, een netwerk bouwen, hard werken. Niet voor niets verschijnt binnenkort een blogpost van de hand van Van Driel: “Crowdfunding, ik kan het iedereen afraden.” Al is Van Driel zelf straks heel gelukkig wanneer hij de 100% haalt en dan in 2013 5 maanden ongestoord kan schrijven.
het is me niet volledig duidelijk waarom hij dan “iedereen afraad om te crowdfunden..” Omdat het veel werk is als je alles zelf moet doen?
Als de titel van een stuk zo duidelijk is, mag je dan niet verwachten dat het iets verder wordt uitgewerkt?
Leuk artikel, maar Marcel is wel iets te positief over de verdiensten van uitgevers. Boekhandels krijgen (terecht) 40% van de totale omzet, niet van de opbrengst. Van die totale omzet gaat ook het geld af dat het Centraal Boekhuis rekent voor de distributie van boeken naar winkels, dat inkoopcombinaties aan provisie rekenen, dat persexemplaren verzenden kost én dat de drukker en boekbinder kosten. Zonder drukker immers geen papieren boeken…
Een boek schrijven is niet moeilijk en zelf uitgeven via crowdfunding of printing on demand ook niet. Hooguit wat meer gedoe. Van een boek een commercieel succes maken is stukken moeilijker en bijna onmogelijk als boekhandel en/of pers je naam nog niet kennen of je een heel groot netwerk hebt. Voor een bekende schrijver als Marcel van Driel is zelf uitgeven een prima optie die ervoor kan zorgen dat hij meer overhoudt, maar dat geldt toch echt maar voor relatief weinig schrijvers.
Och, en dan vergeet ik ook nog te melden dat de meeste schrijvers meer eindredactie nodig hebben dan Marcel en dat boeken opgemaakt moeten worden. Deze uitgever klaagt niet, maar diens deel van de koek is een stuk kleiner dan lijkt uit dit artikel.
@Karen
Jij bent dus van mening dat een uitgever belangrijker is dan de auteur zelf? Marketing boven content? Ofwel een sterke uitgever kan ijskasten nog aan een Eskimo verkopen, een boek schrijven kan elke Eskimo?
Dat lijkt me wat overdreven. Een boek schrijven kan inderdaad iedereen, een goed boek schrijven wat commercieel en cultureel een succes kan wordt is maar voor weinige weg gelegd. En zonder goed boek ook geen succesvolle uitgever.
@Bert (en de andere schrijvers die zich blijkens de reacties op Twitter aangesproken voelen): ik heb inmiddels ook het interview bekeken. Marcel en ik zijn het meer eens dan lijkt op basis van bovenstaand artikel.
Volgens mij heb ik nergens geschreven dat de uitgever belangrijker is dan de auteur. Mijn reactie heb ik geplaatst omdat ik een beetje moe wordt van het feit dat op steeds meer plaatsen op internet de indruk wordt gewekt dat uitgevers hun zakken vullen ten koste van schrijvers. Dat zal hier en daar vast gebeuren, maar mijn ervaring is dat dat nogal meevalt. Ik ben zowel uitgever (sinds 14 jaar) als auteur (sinds 12 jaar, 9 boeken) en ken beide kanten.
Uitgevers van boeken zijn gespecialiseerd in kikkers kussen. Ze krijgen bergen manuscripten aangeboden en geven een klein deel daarvan uit; die kikkers kussen ze. In de hoop dat een paar van die kikkers in prinsen veranderen waar ze zo veel aan verdienen, dat de tijd die ze stoppen in de grote aantallen in hun buurt springende kikkers wordt goedgemaakt.
Twee van mijn boeken zijn verschenen bij managementboeken uitgever Scriptum. Toen mijn eerste boek bij hen een bestseller werd, heeft de uitgever me zelf aangeboden het royaltypercentage met terugwerkende kracht te verhogen. Hij was inmiddels ruim uit te kosten en vond dat ik een groter aandeel verdiende. Ik denk niet dat hij de enige uitgever is die zo denkt en werkt.
Wat mij betreft verdienen schrijvers niet weinig aan boeken om uitgevers te spekken, maar omdat er heel veel partijen verdienen aan boeken en omdat veel meer mensen boeken willen schrijven dan de markt aankan. Uitgevers spenderen veel tijd en geld aan het filter voor die markt zijn.
Ik blijf erbij dat een boek schrijven niet moeilijk is. Dat is gewoon een kwestie van beginnen en volhouden, volhouden en volhouden. Ik had bewust het woord goed er niet voor gezet, want een goed boek schrijven is wel erg moeilijk. Maar ook voor goede boeken geldt wat mij betreft dat slechts 1 op de 500 zichzelf verkoopt.
Tot slot langs deze weg mijn felicitaties aan Marcel, die gisteren op Twitter deelde dat zijn droomuitgeverij Meulenhoff Boekerij zijn nieuwe (ongetwijfeld bijzonder goede) boek Nachtmerrieman gaat uitgeven!
Dank je wel voor je uitgebreide reactie (en voor je felicitaties!) Karen. Inderdaad, op twitter waren we er al snel uit dat we behoorlijk op één lijn zitten, goed om het hier ook nog eens duidelijk te maken.
Apart van dhr van Driel. Hij heeft destijds 17.000 euro opgehaald met crowdfunding, voor een boek dat nu, vier jaar later, nog steeds niet geschreven is. De redenen daarvoor zijn vaag. Het lukt niet, persoonlijke dramas, geen tijd want ander boek moet af en meneer moet lezingen geven want er moet ‘brood op de plank’. Brood op de plank? En die 17.000 euro dan? Die was toch juist zodat Marcel van Driel aan zijn Nachtmerrieman kon werken? Van driel is een oplichter die zijn donateurs belazerd heeft en ze 1 x in de zoveel tijd met een update vol smoesjes aan het lijntje wil houden. Ik ben 1 van zijn donateurs en ik ga uitzoeken wat ik hiermee kan. Of er aangifte gedaan kan of anderszins iets aan gedaan kan worden. Waanzinnige plannen, ja daar praat hij graag over. Dan staat er ‘zal ik jou eens een schop onder je kont geven?’. Beste Marcel van Driel, ik denk dat u die schop nodig heeft en anders betaal je dat geld maar eens netjes terug.
Een woedende donateur.
@Eva Wat vervelend dat je je bekocht voelt. En wat jammer dat je mij niet persoonlijk even hebt benaderd. Ik weet op basis van je voornaam niet wie je bent, dus ik kan je niet mailen. Zou je aub contact met mij op willen nemen (dat kan via het contactformulier op waanzinnigeplannen.nl als je mijn mailadres niet meer hebt). Dan lossen we dit samen op.
Hartelijke groet van Marcel
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!