De sharing economy in Nederland

26 juni 2014, 11:30

De bekendheid en het gebruik van deeleconomieplatforms in Nederland

De deeleconomie is sterk in opkomst. Volgens Rachel Botsman, auteur van het boek 'What's mine is yours', is de online peer-to-peer-verhuurmarkt goed voor 26 miljard dollar. Aan de populariteit ligt ten grondslag dat delen in is, en bezit uit. De opkomst van mobiel internet en sociale media hebben de drempel om spullen te lenen enorm verlaagd. Om enigszins een beeld te krijgen van hoe de sharing economy er in Nederland voor staat, heeft Newcom Research & Consultancy cijfers gepubliceerd over de bekendheid en het gebruik van enkele sharing economy platforms in Nederland.

De sharing economy

Deeleconomie, sharing economy… er zijn veel beschillende benamingen, maar uiteindelijk beschrijven ze allemaal een peer-to-peer-economie (of p2p-economie) waarin mensen spullen of waarde in andere vormen met elkaar delen. Het gedachtegoed van de deeleconomie is niet nieuw, maar door het internet is het model nu ook op grote schaal toepasbaar. Dat zorgt voor een nieuwe golf van web 2.0-platformen die sociale netwerken verbinden met lenen, huren of ruilen. Het kopen/verkopen van goederen valt strict gezien niet onder de sharing economy, maar wordt collaborative consumption genoemd – denk bv. aan Marktplaats.

Ook de economische crisis speelt een rol in de aandacht voor de deeleconomie. Maar belangrijker nog is dat mensen steeds meer waarde hechten aan toegang en steeds minder aan bezit. Daarbij is het voor de samenleving gunstig dat we op die manier slimmer gebruikmaken van wat we al hebben. Huizen die tijdens vakantie leeg staan. Auto's die ongebruikt op parkeerplaatsen staan te rusten. Eten dat je in overvloed bereidt. Het is allemaal bestaande capaciteit die niet wordt ingezet. Zonde! Door de diversiteit en intensiteit van netwerken zijn zij veel beter dan klassieke organisaties/instituten in staat om in te spelen op verandering en individuele behoeften.

Voorbeelden van platformen die actief zijn in de sharing economy, zijn Airbnb (waarbij consumenten elkaar hun huis verhuren), Peerby (waarbij consumenten elkaar spullen uitlenen), SnappCar (waarbij consumenten elkaar hun auto verhuren) en Thuisafgehaald (mensen die graag koken verkopen maaltijden aan anderen).

Bekendheid & gebruik van sharing economy platforms in Nederland

Dit jaar heeft Newcom Research & Consultancy het Nationale Social Media Onderzoek voor het vijfde jaar op rij gehouden (n=15.179). Naast het gebruik van sociale media is ook het gebruik van enkele deelconomieplatformen uitgevraagd, te weten: SnappCar, Thuisafgehaald, 1%Club, Peerby en Airbnb. Met de antwoorden hierop krijgen we enigszins inzicht in de bekendheid en het gebruik van sharing economy platforms in Nederland. Daarnaast bevat een rapport met deelresultaten profielinformatie van de gebruiker.

Uit de cijfers blijkt dat Airbnb en Peerby de meest bekende platformen zijn. Respectievelijk 3,7 en 2,2 miljoen Nederlanders kennen ze. Het gebruik is nog relatief laag in Nederland. Airbnb wordt door ca. 200.000 mensen gebruikt en steekt ver boven de andere platformen uit.

De profielen van de gebruikers van de platformen komen behoorlijk overeen. Over het algemeen zijn de gebruikers van de platformen hoog opgeleid en tussen de 20 en 39 jaar oud. Het verschil tussen leeftijdsgroepen is zeer groot. De groep 20 tot 39 jaar is bij elk platform veruit het meest vertegenwoordigd. Onder oudere leeftijdsgroepen daalt de adoptie snel. Zo bestaat de gebruikersgroep van SnappCar voor 71 procent uit 20- tot 39-jarigen, het aandeel 65-plussers is slechts 1 procent. Bij de grootste platformen, Peerby en Airbnb, zie je duidelijk dat dit verschil nivelleert.

Peerby, 1%Club en SnappCar hebben relatief veel mannelijke gebruikers. Een groot aandeel mannelijke gebruikers zie je vaak bij opkomende platformen. Airbnb, dat van alle platforms het langst actief is en het meest gebruikt wordt in Nederland, heeft een gelijke man-vrouwverdeling. Bij Thuisafgehaald is de man-vrouwverdeling nagenoeg gelijk, vermoedelijk omdat vrouwen meer interesse hebben in koken.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Van Tricht

    beste,

    Ook in België is P2P (of sharing economy gestart). Op de site van Cyber-Rent (www.cyber-rent.be) kunnen particulieren hun goederen verhuren. De web site is pas starten. België is voorlopig nog vrij “conservatief” en een belg zal niet snel zijn eigen goed willen verhuren. Maar zodra dat deze “psychologische” grens over is, zijn wij van overtuigd dat sharing economy kan een Win-Win oplossing voor de iedereen worden.

    Nog een enige probleem is om http://www.cyber-rent.be in België bekend te maken.


    31 juli 2014 om 12:04
    Pleun

    interessante cijfers! Kent iemand een boek over de deeleconomie en wat de invloed hiervan is op het bedrijfsleven..

    Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig van nog meer informatie over de adoptie van de deeleconomie onder de Nederlanders. Alle informatie hierover is welkom.


    6 oktober 2014 om 11:23
    G de Bruyn

    Huizenruil is voor vele mensen al bekend maar u kunt ook uw vakantiehuis te ruil aanbieden voor vakantie of weekendje weg. De website http://www.tweedewoningruil.nl richt zich enkel op mensen met een tweede huis. Dat biedt voordelen, zo kunt u de periode wanneer men ruilt vrij afspreken, ook hoeft u geen rekening te houden met het opbergen van uw privéspullen.

    Deze website lijkt mij een goede aanvulling voor de steeds grotere groep mensen die in het bezit zijn van een tweede woning


    1 oktober 2016 om 09:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!