Simpeler Marketingfacts geeft inhoud meer ruimte
Zoals je ziet is Marketingfacts van uiterlijk veranderd. De nieuwe layout biedt meer ruimte voor berichten, scheidt hoofdzaken beter van bijzaken en is wat minimalistischer van vorm. Daarmee denken we ons hoofddoel te bereiken: een overzichtelijker site die lekkerder leest.
Net als in geval van het vorige design tekende Onstuimig voor ontwerp en techniek, adviseerde Traffic4U op gebied van zoekmachinemarketing, verzorgde Erik van Roekel het projectmanagement en was Marco Derksen opdrachtgever.
Er is trouwens nog meer veranderd dan alleen het design. Daarover binnenkort meer. Nu eerst de diepte in. Springt u mee?
Paginalayout
Wat ‘t eerst op zal vallen is de nieuwe opzet van de pagina’s. De driekoloms-indeling, met de berichten in het midden, heeft plaats gemaakt voor een layout waarin nog maar twee kolommen gebruikt worden. De inhoud van de oude linker- en rechterkolommen is nu te vinden in de kolom aan de rechterkant. Dit maakt de scheiding in contentsoorten eenvoudiger en duidelijker. Berichten links, al het andere rechts.
Ook wat de ruimteverdeling betreft pakt dit goed uit. De twee oude kolommen waren samen breder dan de overgebleven nieuwe kolom. Dat geeft meer ruimte aan de linkerkant: de effectieve breedte van de berichten is nu 580 pixels in plaats van de oude 500. Meer ruimte voor tekst en beeld dus. En doordat de berichtenkantlijn nu helemaal links zit, in plaats van tegen een vrij drukke kolom aan, denken we dat dit koppen snellen en berichten lezen verbetert.
Het samenvoegen van de twee zijkolommen zorgt er ook nog eens voor dat we in de bredere balk meer horizontale ruimte krijgen voor wat langere tekstregels en daarmee minder afbrekingen. Iets als het ‘laatste reacties’-blokje wordt daar overzichtelijker van.
De twee oude kolommen hadden ondanks hun ruimtevretende karakter om eerlijk te zijn ook voordelen. Lijstjes met links en advertenties pasten er bijvoorbeeld prima in. Om ervoor te zorgen dat we dit voordeel in de nieuwe layout niet kwijt zouden raken, kan de rechterbalk waar dat nodig is ook in kolommen of boxjes worden onderverdeeld.
Tenslotte is ‘t nog aardig om te melden dat de rubrieken-dropdown en het zoekveld nu recht boven de berichten staan. Als je ‘t goed bekijkt fungeren ze allebei als filter op diezelfde berichten. Die relatie is nu ook in visuele zin aanwezig.
Berichten en reacties
De berichten en reacties hebben elk een nieuwe header gekregen. Daarin is de informatie sterker gestructureerd. Omdat we -na de titel- de auteur en het tijdstip het belangrijkst vinden, worden die nu met meer gewicht gepresenteerd dan de resterende info. Dat scant weer net even iets sneller.
Voor de reacties geldt iets soortgelijks. Voortaan is de naam van de afzender in een wat groter corps dan voorheen boven- in plaats van onderaan de reactie geplaatst. Daarmee is elke reactie voorzien van een scanbare kop.
Uiterlijk
Meer rust breng je in de regel door zuinig te zijn met wat niet strikt noodzakelijk is. Dat is precies wat we hebben gedaan. Less is more. Minder tussenlijnen, kleurverlopen en schaduwen geven een ongecompliceerder en frisser totaalbeeld. Verder is de kleur rood wat opgefrist, heeft de menubalk een wat steviger uiterlijk gekregen en is het Marketingfacts-logo voortaan in blauw-wit op een foto geplaatst in plaats van in blauw-rood op een wit vlak. Waarbij de foto, die de pagina extra kleur en body geeft, op verzoek van Marco ook nog eens van een sponsor afkomstig kan zijn.
Los van deze cosmetische wijzigingen zijn we vrij dicht bij de look and feel van het vorige ontwerp gebleven. De uitvoering is iets anders, maar het basisidee is gelijk: marketingfacts draait om de inhoud en het design faciliteert dat zo goed mogelijk. Bescheidenheid siert de Marketingfacts-ontwerper.
Adverteerders en sponsors
Nu het woord ‘sponsor’ toch gevallen is: in de oude layout was in dit opzicht wat wildgroei ontstaan. Logo’s of banners moesten vaak ad hoc worden ingepast omdat er niet voldoende standaardoplossingen voor waren. In het nieuwe ontwerp is daar beter in voorzien. De gesponsorde headerbalk, de bannerblokjes in de rechterbalk en de duidelijk te onderscheiden balkjes met gesponsorde links zijn daarvan voorbeelden. Zo kunnen adverteerders goed in beeld worden gebracht zonder dat de site er onnodig rommelig van wordt. Iedereen blij.
Marketingfacts kan er dus weer even tegen. Wat natuurlijk niet betekent dat we klaar zijn. Klaar zijn is voor mietjes.
Ralph, Marco en de rest, absoluut een vooruitgang. De nieuwe lay zet denk ik ook de deur open om meer op vakgebied te gaan publiceren (en laten sponsoren 😉 en belangrijk dus ook laten lezen. Goed gedaan en succes ermee.
Dat is al snel na het vorige design zeg! Maar netjes. Ik vond het vorige design qua grafisch plaatje iets aantrekkelijker, maar dit wint het zeker op gebruiksvriendelijkheid (lees: overizchtelijkheid).
Al met al zeker een vooruitgang. Gefeciliceerd.
Er zit wel een foutje in, keek toevallig even bij het “Nieuws melden” onder het formulier staat een error:
Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0
Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0
Verder ziet het er prima uit, zo goed zelfs dat het me in eerste instantie niet opviel, ik dacht alleen “er is iets ánders”. Vervolgens kom ik er via webwereld achter dat jullie een nieuw design gelanceerd hebben met veel media aandacht. Het stoort me niet dus. Goed werk!
Ziet er – alweer – veel beter uit!
Twee dingetjes: 1) Ik vind de datum/tijdaanduiding bij de reacties nogal fors; kan best wat kleiner en minder vet, en 2) Kunnen we niet twee of driemaal zoveel ‘Laatste reacties’ quoten, in die lekker brede rechter kolom?
Was even schrikken, MF in een ander jasje. Maar het leest inderdaad een stuk prettiger en is helderder van opzet geworden. Advertenties zijn minder storend geworden. Strak werk heren.
de website ziet er ook beter uit op mijn smartphone!
Er zitten inderdaad nog wel wat foutje hier en daar; kan er helaas vandaag niet in detail naar kijken maar kom morgen zeker ook met mijn lijst van puntjes.
Een paar zaken waar ik (toch) nog niet helemaal over uit ben:
– ik vind de sponsorheader veel te druk (we hebben inderdaad een nieuwe sponsor voor een pilotperiode van 2 maanden: Websidestory, in Nederland vertegenwoordigd door Advertisement);
– is de link/naviagtiekolom aan de rechterkant inderdaad de meest geschikte plaats?
– de logo’s van partners zoals Dutch Directions, Generation Next, Watchmouse hangen nu een beetje los van de rest;
– als je naar beneden scrolt dan heb je op een gegeven moment wel erg veel wit aan de rechterkant, oftewel, we kunnen in die rechterkant nog wel wat meer informatie kwijt. Suggestie van Carl is bijvoorbeeld een aardige of wellicht is dit het moment op te starten met een wekelijkse column die plaats krijgt aan de rechterkant? Scheiding tussen het snelle nieuws en de meer inhoudelijke postings?
Verder ziet het er prima uit, zelfs in IE7 😉
@Ralph A website is never finished, only updated. 😉
Wat ikzelf een mooie toevoeging vind, 1 die vrijwel nog geen enkele weblog heeft. De mogelijkheid om zelf te bepalen hoe veel reacties je belangrijk vind(dus adhv reactie Carl), de overige blokjes sluiten, aanpassen, etc.
Een soortgelijk iets als een pageflakes e.d. De gebruiker zelf de mogelijkheid geven om de site in te richten.
Ik heb zelf ook een weblog. Nog niet zo lang bezig maar heb wel geprobeerd een zo optimaal mogelijk design te creeren. Daarbij heb ik de mogelijkheid om zelf vensters te openen en sluiten er ook in zitten. Dit wil ik in de toekomst alleen nog maar gaan uitbreiden. Puur om mijn bezoekers zelf te laten bepalen waar ze wel en geen behoefte aan hebben.
mijn weblog is op http://www.mikevanhoenselaar.nl te vinden. Op de pagina http://www.mikevanhoenselaar.nl/stats.php is de use-xperience te zien.
Wat betreft de nieuwe lay out: ik schrok niet meteen en dacht: oh no, not again. Dus dat is een teken dat het niet te extreem is, en dus in mijn optiek goed. Stick to what you know and improve it.
Iets waar ik nog steeds voor ben is bij de reacties ook het bericht erbij zetten. I know, met de mouse over zie je waarop is gereageerd, van mij mag het er meteen bij. En meer reacties onder elkaar mag ook.
Zoals ik al zei: strak design..
Het blok rechts-boven is wel heel erg sponsor georienteerd. Nu ben ik wel blij dat er geen adwords tussen het bericht en de reacties staan trouwens maar dat content en sponsoring striks gescheiden blijven.
De veranderingen van de layout zijn toch wel op webanalytics gebaseerd? 😉
Wat ik jammer vind is de ongelooflijk slordige HTML. Als Doctype wordt XHTML 1.0 strict meegegeven maar er wordt wel stuf gebruik gemaakt van allerlei elementen die helemaal niet in XHTML voor mogen komen. Tags als center, verkeerde br’s, alt-teksten op links of lists die in een paragraaf staan. Dat had gewoon heel makkelijk voorkomen kunnen worden.
De layout vind ik wel erg prettig. Heb een klein beetje het gevoel dat de sidebar nu wel echt het advertentiegedeelte is geworden en verder geen functie heeft maar dat is overkomelijk. En het werkt in IE7, dat is ook een verbetering (alhoewel ik FF gebruik).
Qua usability zou er wat mij betreft wat gedaan mogen worden aan het selecteren van tekst in de invul-boxen. De verkleuring naar blauw zonder achtergrondkleur maakt het moeilijk om verschil te zien.
Zo, dat was mijn gezeur. Nu eerst naar Berlijn 🙂
Om eerlijk te zijn:
de drie blokken waren eigen wel erg handig. De focus komt daardoor op het midden en daar staat de belangrijkste zaken: de postings.
Nog een voordeel: het levert niet te brede regels tekst op. Bij brede regels ga je sneller scannen en lees je bericht niet volledig.
ook vond ik de kadering om berichten en postings erg prettig.
Ben het met Paul eens. De indeling in 2-en heeft ook mijn voorkeur totaal niet.
We zijn in de westerse wereld nu eenmaal gewend aan een indeling in 3 kolommen.
een ‘heilige 3-eenheid:
kwik kwek en kwak
de 3 musketiers
de ogen gaan nu automatisch naar de reacties. en moeten dan ’terug’ naar links. wat niet prettig is.
ik zal er nog wel eens een conversietip aan weiden.
Ik sluit me helemaal bij de 3 kolommen aan…..
Als je nu een “Eye Tracking scan” doet op deze website ben ik benieuwd wat er uit komt….
Ik verwacht ook dat het gemiddelde aantal pageviews per bezoeker lager komen te liggen…omdat als je eenmaal reacties aan het lezen bent je verder GEEN content meer te zien krijgt…wellicht kunnen ze een kader / blok met de pagina mee laten scrollen naar beneden!? (bijvoorbeeld laatste postings of laatste reacties!?)
Verder vindt ik de rechterkolom en de header door het afzonderlijke kleurgebruik (banners en rode blokken) wel veel aandacht trekken van het blikveld.
Maar goed, verandering van spijs doet eten..dus we zullen wel zien, nietwaar?
@ewald: Bassie & Adriaan, Laurel & Hardy, Jut & Jul, Gert & Hermien, Adam & Eva, bloemetjes & bijtjes, Batman & Robin, Bert & Ernie, Vroom & Dreesmann, Tom & Jerry, Pride & prejudice, Saatchi & Saatchi, Spuiten & Slikken, Lennon & McCartney, M&M’s, C&A, Pauw & Witteman en niet te vergeten Mel & Kim.
Zo. Verder nog culturele argumenten?
Absoluut de complimenten waard fijn om regelmatig te bezoeken en terug te komen en aan te raden aan andere
kadering rondom de reacties –zoals eerder wordt genoemd — mis ik ook…
Als je je lettertype groter maakt dan lopen bijvoorbeeld de ‘laatste reacties’ uit het blok. Dat komt omdat dat blok een vaste grootte heeft die uitgedrukt is in pixels (width: 336px; height: 210px;). In alle opzichten zou het beter zijn om de grootte van blokken te relateren aan de grootte van het gebruikte font (dus uitgedrukt in em of ex). Met vaste groottes veronderstel je dat iedereen net zo’n grote monitor heeft als jij en net zulke kleine letters kan lezen. Accessibility is het toverwoord hier.
Ook gaat er nog iets mis met de ‘gesponsorde links’. Als ik het lettertype vergroot in Firefox dan komt er boven de mooi afgeronde vierhoek nog een balk te staan met harde hoeken. Dat komt door het gebruik van plaatjes om de hoeken af te ronden en waarschijnlijk in het bijzonder door de blanks net voor het header-plaatje.
Ook het menu doet niet helemaal wat je verwacht met een groter lettertype.
Titels in plaatjes zorgen ervoor dat als iemand een ander lettertype gebruikt de titels dus nog steeds in het ‘oude’ lettertype staan.
De AdBlock extensie van Firefox blokkeert de header. Ik heb de header even bekeken en vind het zelf niet zo erg, maar een mix van een header en een banner is misschien toch niet zo’n verstandige keuze.
De datum bij de reacties is echt te groot en een komma in een datum is in Nederland ongebruikerlijk.
@ laurens. Leuk dat mijn advies over 3 kolommen zoveel reactie bij je teweeg brengt. De voorbeelden die ik noemde zijn overigens meer als ezelsbruggetje bedoeld, dan als argument. Ben wel enorm benieuwd of je het met me eens bent, dat i.h.a. de beste websites (en die van jullie 😉 opgebouwd zijn in 3 kolommen.
Sprakeloos, zo mooi!
Het lijkt nu alleen of MF Websidestory heet…
@ Ewald: Je voorbeelden ondersteunen je bewering vanwege hun volstrekte willekeur en gebrek aan relatie met het onderwerp volgens mij niet en werken eerlijk gezegd vooral op m’n lachspieren. Ik snap ook niet waar ze ezelsbruggetjes voor zouden moeten zijn.
Dus leg nu om te beginnen eens zonder de kracht van de drie musketiers uit: waarom zijn ‘de beste websites’ (ben benieuwd naar je criteria) volgens jou opgebouwd uit 3 kolommen?
Praten we daarna verder.
Mooie oplossing, twee kolommen en toch drie verticale ruimtes.
De fontcolor voor de content titles zou ik ook een blauwe kleur geven, alleen al in de commentbox waar ik nu intype zie je het rustgevende effect daarvan. Ik vind de bordeaux kleur erg dissonant met de rest van het content (bv. de banners). De fontsize van de mainmenu is te klein ten opzichte van de fontsize content titles. En inderdaad zijn de publishdata te groot qua fontsize.
De ad-boxen zijn nu zo prominent aanwezig dat ik de persoonlijke touch mis. Een extra standalone MF multimedia toevoeging zou niet verkeerd zijn, maar dat is een inhoudelijke kwestie 😉
En die header-ad, die zou ik er meteen afgooien. Vreselijk.
Ben niet zo’n usabillity expert, maar mis de rij met laatst geplaatste berichten onderaan de reacties. Meestal ging daar door naar een volgend bericht, zeker als je op een computer zit waar niet je vaste rss-feeds zitten.
@ laurens: blij dat ik je aan het lachen heb gekregen.
Maar even terug naar mijn eerste bewering:
“We zijn in de westerse wereld nu eenmaal gewend aan een indeling in 3 kolommen”
Ik denk aan amazon, e-bay, dell, yahoo, zo’n beetje alle sites van microsoft.
En ook wat Nederlandse sites die nog wel eens uitgeroepen worden tot beste website: zoals rabobank. En zelf vind ik NU.nl erg prettig lezen. Waar het mij om gaat is dat bovenstaande sites volgens mij een soort standaard hebben gezet voor websites met veel text.
Misschien ben ik de ezel wel, in dit verhaal…. Maar ik gebruik het als ezelsbruggetje, om te beoordelen of een website de bezoeker wel genoeg herkenning geeft, zodat bezoeker zich rustig kan concentreren op de inhoud.
Ik hoop dat dit je genoeg uitleg geeft om inderdad verder te praten op dit weblog…. want ik ben onderhand reuze benieuwd waarom jullie voor een in mijn ogen minder conventionele indeling hebben gekozen. Zie ik conventies waar ze niet zijn, hebben google en andere partijen de oude conventies al omgegooid, of zijn jullie gewoon onstuiming?
Op de één of andere manier heb ik het idee dat die donkerblauwe achtergrond nu wel weg kan. Of is dat al gezegd in al die comments hierboven? Maakt ’t meteen wat frisser en de header (banner?) komt dan beter tot z’n recht.
De comments waren voorheen beter gescheiden. Nu staan ze er als één brei. Vink nie zo mooi. Kunnen daar lijntjes tussen?
De ‘vlakken’ hebben nu diverse vale kleuren. Het geeft meer rust als dat één kleur is.
De rode kleur matcht nu minder met de blauwe. Da’s wel jammer. Te fel eigenlijk.
De banner boven op de pagina is te manifest aanwezig, maar ik ken de opbrengsten niet 😉 ‘k Zou sowieso het MF-logo niet integreren met de ad (of andersom).
Laten we over vier weken deze comments nog eens doorlezen. Dan zijn we inmiddels gewend aan de nieuwe lay out . . . .
Nou ja, standaard, conventies… Tweakers.net, Fok.nl, GeenStijl.nl behoren met een 2-koloms-layout al jaren tot de drukst bezochtste sites van Nederland. Ik geloof niet dat er ook maar 1 lezer ooit in de war is geraakt door het ontbreken van een derde kolom.
Mooi heren. Klein schaduwrandje kan er wel bij. Daarnaast mogen de titels wel een margin of padding in de class krijgen. Vind het niet zo mooi dat ze zo dicht tegen de titelbalk aanhangen.
@Peter: “Over vier weken dit nog eens doorlezen.” Lijkt mij een heel goed voorstel! Elke verandering levert vrijwel altijd commentaar op, enkel doordat het een verandering is…
@ anders. interessante voorbeelden. had ik niet direct op mijn netvlies. zijn wellicht iets te ‘onconventioneel’ voor me. maar ik begrijp dat mijn ezelsbruggetje aan het slijten is.
zal ik dan idd gewoon maar proberen te wennen aan de nieuwe lay out…?
Hoe dan ook, de opzet is geslaagd. Deze nieuwe look & feel leest vele male prettiger dan de voorgaande. Top.
Drie kleine puntjes van mijn kant mbt het nieuwe design:
– Ik vind het er bovenin met de ‘advertorial’ en de twee banners niet duidelijker op geworden. Komt vooral ook door die tekst ‘Wat is de link’
denk ik, het lijkt of die tekst niet hoort bij de banner. WebSideStory lijkt nu ook sponsor van Marketingfacts in het algemeen, terwijl dat alleen slaat op deze (tijdelijke?) adversitement lijkt me?
– De gekleurde achtergrond achter de titels van de berichten vind ik niet echt mooi, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wel zou ik de tekst wat meer van de kanten halen (grotere marges binnen die blokken).
– Slechts de helft (de linkerhelft) van je logo is een link naar de homepage, de andere helft niet. Staat nog ingesteld op de vorige header denk ik.
Om heel eerlijk te zijn: vond het vorige design een stuk mooier..
Ik merk dat door het slim omgaan met de cache er een behoorlijke vertraging is in de tellers (aantal keer bekeken en doorgeklikt) en het plaatsen van de reacties. Of heb ik alleen dat probleem?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!