Slechte recruitment kost jou als marketeer klanten

14 oktober 2016, 11:00

Te veel sollicitanten horen niets van jouw organisatie

Vorige week schreef ik hier al dat de communicatie met sollicitanten via Facebook jou als marketeer mogelijk klanten kost. Een kwart van de organisaties laat niets van zich horen na een vraag van een kandidaat op Facebook. Op sollicitaties is het net zo erg en dat is voor een marketeer nog erger: dat kost gewoon klanten.

Recruitment en marketing

Laat er geen misverstand over bestaan: recruitment heeft effect op marketing en sales. Elk onderzoek dat hier ooit naar gedaan is, wijst uit dat een slecht behandelde sollicitant minder geneigd is om ooit nog klant te worden bij die organisatie en zijn slechte ervaring ook nog eens met vrienden deelt.

Als je een consumentenproduct hebt, is de kans groot dat iemand mogelijk klant bij je wordt. Maar ook in de b2b is die kans best aanzienlijk, want laten we eerlijk zijn, de meeste mensen zitten toch ‘in de markt’ waarin ze ook solliciteren.

Niets terughoren op een sollicitatie is misschien wel de slechtste sollicitatie-ervaring die er mogelijk is. En dat komt vaker voor dan je zou denken.

Non-respons

Digitaal-Werven onderzoekt al jaren de digitale sollicitatie-ervaring bij de 500 grotere en bekendere organisaties van Nederland. Onderdeel van het onderzoek is de mystery-sollicitatie. Dit jaar bedraagt het aantal onbeantwoorde sollicitaties 18 procent. Dus bij 18 van de 100 grotere en bekendere organisaties van Nederland hebben we na een (gerichte) sollicitatie niets meer gehoord. Dit percentage is al jaren redelijk stabiel.

Wel iets snellere reactie

Eerlijk is eerlijk, het is niet allemaal kommer en kwel. Hoewel 18 procent dus niets van zich laat horen, doet meer dan de helft dat wel binnen een week. Dat is meer dan in 2014, toen dat nog 45 procent was. Het aantal partijen dat wel iets van zich laat horen, maar laat (na meer dan 2 weken) en zonder melding, is 9 procent.

Recruitment en marketing

Als het jouw organisatie is die niet reageert op sollicitaties, en die kans is dus bijna 20 procent, maakt recruitment jouw werk als marketeer lastiger. Dus misschien is het niet onverstandig om hen de helpende hand te bieden.

Als marketeer heb je natuurlijk de supportafdeling op orde en krijgen klanten en vooral prospects altijd snel antwoord, toch? Misschien is het een idee om de kennis van dat proces te delen met de recruitmentafdeling en zo het reactieproces te optimaliseren.

Over Digitaal-Werven

Digitaal-Werven is een jaarlijks onderzoek onder ongeveer 500 organisaties in Nederland naar de digitale sollicitatie-ervaring. In dit onderzoek wordt gekeken naar de corporate recruitmentsite, de socialmedia-aanwezigheid en ook wordt er een mystery-sollicitatie uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek worden gepresenteerd op het event van 3 november en komen daarna gratis ter beschikking in rapportvorm.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Simone

    mistverstand = misverstand


    17 oktober 2016 om 09:28
    bramkoster

    @Simone: klopt, dank.


    17 oktober 2016 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!