Sluikreclame bij Geenstijl?

Sluikreclame bij Geenstijl?

Sluikreclame bij Geenstijl?

Deze week is geenstijl.nl gestart met het plaatsen van Google Ads boven de reacties. Geenstijl viel al eerder voor het ‘grote’ geld, maar het is voor het eerst dat ik boven de reacties van een bericht, een (tekst)advertentie zie geplaatst. Ben benieuwd hoe dit in de blogosfeer wordt ontvangen. Iemand?

Een aantal reacties zijn reeds te lezen op de weblog ver~basterd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 38 reacties op dit artikel

  • Tsja. Het verbaast me niet dat een aantal weblogs met advertenties begonnen zijn. Sommige weblogs trekken zoveel bandbreedte erdoor heen en die moeten ergens door bekostigd worden.

    Zelf zitten we zo rond de 700 Gb per maand. Probeer in Nederland maar eens een provider te vinden die dit voor een redelijk tarief aanbiedt.

    Wat me wel verbaast zijn de vorm van de advertenties. Flabber toont een soort reclames van het niveau van CallTv. GeenStijl maakt nu gebruik van Google voor de advertenties. Ben benieuwd naar het model er achter. Wat telt voor de banners Clicks of Views? Clicks lijkt me niet interessant, Views wel.

    Grote vraag die bij mij overblijft, is wanneer grote bedrijven Nike, Heineken etc zich eens gaan interesseren voor weblogs. Een aantal grote weblogs scoren meer bezoekers dan menig TV programma, weekblad.

    geplaatst op
  • Om eerlijk te zijn ben ik bang dat het nog wel een tijdje zal duren voordat de adverteerders echt zullen investeren in het adverteren op weblogs.

    Het aantal marketeers dat de kracht van weblogs (echt) begrijpen en adverteerders hiervan proberen te overtuigen is beperkt. Sterker nog, ik denk dat die op een hand zijn te tellen. Op korte termijn denk ik dat sponsored weblogs (zoals Jalopnik.com) en het gebruik van de blogosfeer tbv pr-doeleinden (zoals Heineken-case) de meeste aandacht krijgen.

    Pas zodra er een goed advertentienetwerk is voor weblogs (zoals blogads.com) zal ook de Nederlandse adverteerder investeren in weblogs. Hiervoor zijn al wel ideeen (ik heb zelf bijv. blogads.nl inmiddels geregistreerd) maar ik ben bang dat de Nederlandse markt nog te klein is om de investeringen te rechtvaardigen. Bovendien zul je als Nederlands netwerk ook alle grote weblogs moeten meekrijgen. Als GS, VK, Retecool, Jaggle en nog een aantal grote weblogs bereid zijn om hier aan mee te werken, is er zeker draagvlak voor een dergelijk advertentienetwerk en kan de (serieuze) discusie met de adverteerders worden gestart.

    geplaatst op
  • Willen bedrijven wel reclame maken op weblogs die eigenlijk volledig draaien op sensatie en achterklap, met nadruk op GS en VK. Ik doel dus op het 'imago' van de weblog, als relschopper, in vergelijking met het imago van het bedrijf.
    Of gaat het vooral om de cijfers? Zijn er genoeg 'clicks en views' zoals Zwelgje schrijft en wordt daarmee het doel behaald? Ik ben benieuwd in hoeverre bedrijven kijken naar de achterban van de weblog ( de beoogde doelgroep dus ) en de inhoud van de berichten.

    geplaatst op
  • @Marco. In het verleden heb ik al eens wat vragen gehad over het opzetten van een advertentienetwerk. Op dat moment waren de ego's van de diverse blogs te groot om zoiets op te zetten. Was ook te vroeg.

    Ik weet niet of het nu gaat werken. Punt is denk ik dat een hoop mensen (marketeers) de kracht van weblogs inderdaad nog niet kennen. Weblogs komen ook (de laatste tijd) alleen maar negatief in de publiciteit.

    Misschien moeten een aantal weblogs "het weblog zijn" ontstijgen en op een ander niveau gaan acteren?

    geplaatst op
  • @ Zwelgje.

    Zoals Geenstijl zich nu een 'internetfeuilleton' noemt en Volkomenkut in de richting van een omroep wil gaan en Retecool zich een weblog/magazine noemt?

    Of doel je op de inhoud en de typische manier van schrijven die de grote weblogs aanhouden?

    geplaatst op
  • @bas. Goed punt over de achterban van een weblog. De achterban is verschillend per blog, alhoewel een groot aantal lezers van VK, GS etc ook bij ons op Jaggle zitten. Dus er is overlap. Maar uiteindelijk heeft een ieder zijn eigen favo weblog (soort clubgevoel a la voetbal)

    Interessant is echter dat de achterban van de weblogs voornamelijk bestaat uit mensen van - pak hem beet - tot 40 jaar. Juist deze groep zit veel op Internet, heeft geen krant en kijkt weinig teevee. Dus als je als bedrijf je wilt richten op deze doelgroep kun je beter een weblog gebruiken, dan een pagina grote advertentie in een krant...

    Tel ook eens het aantal bezoekers (in een dag tijd) van de grote weblogs bij elkaar op en vergelijk dat eens met een willekeurig televisie programma. Ik denk dat de weblogs meer "kijkers" hebben.

    Ook is het - volgens mij - zo dat een hoop mensen ten tijde van reclame blokken op teevee wegzappen. Dit is wat moeilijker bij weblogs. Immers, de advertentie staat meteen op je netvlies.

    geplaatst op
  • @Bas. Qua VK en RC weet ik het niet zo. De "omroep" van VK zie ik meer als een typische VK grap. RC volg ik persoonlijk niet meer.

    Qua GS, het bijzondere aan hun is dat ze op een totaal andere manier het nieuws brengen. Rebels, sluit beter aan bij de huidige generatie. Wel vraag ik me af, of het mogelijk is, om altijd maar te "trappen" richting het gevestigde etablisement. Heb het gevoel dat dit ooit moet opdrogen.

    Maar ja, misschien heeft Prof Hoxha hier een mening over?

    geplaatst op
  • @ Zwelgje. Om even door te gaan in je vergelijking met televisie: Is het niet zo dat bedrijven afstemmen wanneer hun reclame wordt gedraaid? Dus tijdens en na bepaalde programma's. Zoals 'baileys' de sponsor is van Friends en damesgeurtjes rond Oprah worden getoond. Er is een vorm van associatie die het bedrijf met de weblog creeert, wanneer er reclame wordt gemaakt op een weblog .. of zie ik dit verkeerd en is het veel simpeler: grote surfende groepen bereiken, ongeacht de associatie.

    geplaatst op
  • @bas. Wederom goed punt. Nooit over nagedacht. het is denk ik afhankelijk van het bedrijf. Over grote groep mensen bereiken, of associatie leggen via de achterban van een weblog.

    geplaatst op
  • Sorry: OF grote groep mensen bereiken, of associatie leggen via de achterban van een weblog.

    geplaatst op
  • @ Zwelgje. Tja ... ze waren er destijds mee gestopt omdat het teveel werk was en de achterban 'jong en inhoudsloos' was, die 'communiceerde in smileys'. ( Nieuwe Revu mei 04 )
    Sinds de start van GS vind ik dit publiek nog niet echt heel veel veranderd. Als je kijkt naar het publiek dat komt op Retecool, is deze groep wel wezenlijk anders. Naar mijn mening iets volwassener. En ik gok dat dit komt door de toon die wordt gezet door de weblogeigenaren en de 'stamgasten' op de weblog. Maar zoals je zelf zegt, en ik ben het met je eens, is er een overlap te vinden in de groepen die participeren op weblogs en komt er dus ook publiek van RC naar GS en andersom. Waar komt dan dat grote verschil in reacties vandaan?
    Ik ben ook wel benieuwd naar de ideeen achter de 'rebelse houding' en soms 'agressieve' manier van schrijven die ze aanhouden in sommige berichten. Prof. Hoxha?

    geplaatst op
  • (Online) adverteerders zullen ongetwijfeld rekening (moeten) houden met de achterban van een website (=doelgroep). Toch zal het de meeste een worst zijn wat zich daar precies afspeelt. Het gaat immers om het bereiken van de doelgroep. Bovendien hebben ze die controle ook niet als ze adverteren via Google Adwords. Bovenstaand voorbeeld van Achmea op GS is daar een mooi voorbeeld van.

    Als we het dan hebben over de effectiviteit dan zal men op weblogs vooral rekening moeten houden met effectiviteit in de zin van naamsbekendheid. Ik geloof namelijk niet dat er veel geklikt zal worden op de advertenties op weblogs. Vraag is of de adverteerder daarvoor wil betalen. Leuke uitdaging voor de exploitanten (en/of advertentienetwerken) om dat ook meetbaar te maken!

    Ben overigens ook benieuwd hoe ver weblogs kunnen gaan met plaatsen van advertenties. Oftewel, wanneer haakt de achterban af? Hoeveel bezoekers heeft GS verloren door het plaatsen van advertenties? Ook hier zal de balans moeten worden gevonden tussen content en advertenties waarbij de laatste niet moet gaan irriteren.

    geplaatst op
  • @ Peter. Inderdaad ... de irritatiegrens van de achterban en de geloofwaardigheid van de weblog is wel iets waar bewust bij stil gestaan moet worden waneer er reclame wordt gemaakt.
    Ik denk dat flabber en GS op deze manier nog zonder veel ergenis vanuit het publiek/achterban reclame maken. Wanneer er sluik reclame wordt toegestaan denk ik dat veel mensen afhaken. Zoals marketingfacts al eerder de advertorial van Emerce bekritiseerde, dat het teveel op een 'normaal bericht of post' leek.

    geplaatst op
  • Flabber is tegenwoordig een "communistiesch" bolwerk dat maar een doel heeft: zoveel mogelijk geld verdienen. Elke link die in een comment geplaatst wordt, ook indien die relevant is, wordt direct als "spam" betiteld hoorde ik. Ze willen immers geld zien voor elke klik. Dat flabber advertenties als "logs" plaatst is al langer bekend, maar de frequentie neemt steeds verder toe, en het niveau daalt steeds verder (denk "webcamhoeren", etc.). De eigenaren van flabber varen er wel bij, en wie ben ik om ze daarin ongelijk te geven?

    geplaatst op
  • Ik zou wel eens een gedegen onderzoek willen zien naar de leeftijden van de lezers van de grote weblogs, de reaguurders en de stamgasten. In die drie categorieen vallen de bezoekers wel uit een. De stamgasten op retecool zijn 30+, modaal. En dus niet de pubertjes waar ze voor worden aangezien.

    geplaatst op
  • @ behanger. Tja .... om dat goed te bestuderen is een grootschalige enquete nodig, waarbij iemand moet weten wie de 'stamgasten' zijn van de weblogs of wie er tot de harde kern behoor,

    geplaatst op
  • ehm .. --> te snel gedrukt, sorry

    wie er tot de harde kern behoort. Daarbij moet je ook de lezers meenemen die alleen informatie via de RSS feeds krijgen en de lezers die wel lezen maar nooit iets posten op de weblogs. (Lurkers) Een pittig onderzoek waar erg veel data aan te pas komt.

    geplaatst op
  • (Online) adverteerders zullen ongetwijfeld rekening (moeten) houden met de achterban van een website (=doelgroep). Toch zal het de meeste een worst zijn wat zich daar precies afspeelt. Het gaat immers om het bereiken van de doelgroep.


    Dat Tokkie.tv na 10 dagen alweer op zwart ging omdat men geen adverteerders kon vinden bewijst duidelijk het tegendeel.

    Let wel: er zijn in Nederland maar een stuk of 9 TV-zenders die bij elkaar 99% van het TV-kijkend publiek bereiken. Op internet heb je het dan eerder over honderden sites. Bedrijven kunnen daarom veel selectiever zijn in de vraag op welke websites ze adverteren. Sites met een twijfelachtig karakter zal men eerder links laten liggen.

    geplaatst op
  • Ha leuk, het valt op. De Googleads zijn een test. Misschien donderen we ze er binnenkort wel weer van af. Van sluikreclame is geen sprake, er staat duidelijk bij dat om een advertentie gaat. Is dus een tamelijk misleidende kop. Sluikreclame is reclame die in de boodschap zelf verborgen zit, daar doen we itt. sommige andere logs zeker niet aan! Daarnaast is de kleur afwijkend om verwarring te voorkomen. Wat betreft irritatiefactor, die is met Googleads al laag naar onze mening. Als extra anti-irritatiemogelijkheid: de Googleads zijn ALLEEN zichtbaar voor niet-geregistreerden. Sinds vanmiddag is er een controlepaneel voor geregisteerde gebruikers waarbij ze zelf kunnen kiezen of ze wel- of geen ads onder comments willen. Wie GS graag leest doet er uiteraard goed aan de ads aan te laten:-) maar het is een vrije keuze. Nu zijn we vooral druk om advertenties te bannen: geen leenproducten, domme spelletjes en politieke partijen.

    geplaatst op
  • Dat is inderdaad de andere kant: de weblog wil niet geassocieerd worden met sommige producten / bedrijven / organisaties.

    geplaatst op
  • Wat betreft onderzoek/bereik: We hebben in samenwerking met het bijtertje onder de uitgevers in het verleden al eens onderzoek gedaan. De paar procent van de mondige geregistreerde gebruikers is niet representatief voor de volledige groep lezers die we hebben. Onderzoek is maar 1 van de manieren om dat te merken. (bereik: 140.000 vaste lezers per maand, die aantoonbaar meer betrokken zijn bij GS, met elkaar, actiever en kritischer zijn dan bijv. nieuwe revu-lezer. Dus inderdaad betere oplage/kijkcijfers dan menig tijdschrijft en special interest tv-programma)
    praktisch voorbeeld: een bedrijf had een vacature staan op GS voor zware verantwoordelijke baan voor WO/HBO+. Deze vacature stond daarvoor weken lang in googleads en enkele dodelijk saaie sites, van grote uitgevers die precies in de doelgroep van de vacature zouden MOETEN passen. Echter, na een weekje de vacature op GS gezet te hebben was er al zoveel respons dat kandidaat gevonden was: de kwaliteit van de sollicitanten was ook nog beduidend hoger dan de geldverslindende plaatsing elders. Dus wie nu nog zegt dat logs alleen puberale lezers trekken is niet goed op de hoogte van wat er gaande is. (daarmee doe ik niets af aan onze prettig puberale content)

    geplaatst op
  • Maar is de doorsnee webloglezer nog wel vatbaar voor digitale reclame?
    Een beetje internetsurfer heeft jarenlange ervaring met porno/lening-ads, en het lijkt mij dat hij/zij gewoon over ads heen leest en opvallende virals consumeert zonder daarbij aan het product te denken.

    Afgezien daarvan zijn er ook nog de technische 'oplossingen' (zoals Adblock) die ads gewoon blokkeren.

    geplaatst op
  • Bij de bovenste 6 postings worden er bij 3 geen ads weergegeven, 1 keer een politieke partij en 1 keer eBay (de grote concurrent van jullie Speurders) .. dat lijkt me inderdaad nog niet helemaal de bedoeling.

    Ik geloof in de kracht van tekstadvertenties en ik denk dat een GS met Adsense een aardige omzet moet kunnen halen, alleen de vraag is of er ook daadwerkelijk relevante advertenties getoond zullen worden of dat er juist de vreemdste combinaties zullen opduiken juist door de technologie (en dat printscrn.nl het dus nog druk krijgt).

    geplaatst op
  • @stijn: Dat is geen politieke partij, is een site *over* politieke partijen. De site zelf is zeer informatief en onafhankelijk. Over het algemeen zijn de advertenties erg relevant. Wat dat betreft valt de test goed uit.

    geplaatst op
  • @Hoxha, ah.. ik zie het. Had nog niet geklikt. Maar de bovenstaande links illustreren inderdaad al het vermoeden dat er weleens lachwekkende advertenties op kunnen duiken.

    geplaatst op
  • @stijn: geklikt dus:-) dank voor je 0,5 cent, zal gegarandeerd naar een slecht doel gaan.

    geplaatst op
  • @ Prof. Hoxha. Ik ben met je eens dat de groepen die op weblogs participeren via veel kanalen informatie krijgen en via verschillende weblogs de discussie aan gaan. Toch vond ik het citaat van Rombo in de Nieuwe Revu wel kenmerkend voor de groep die destijds op GS participeerde. Ik neem aan dat dit in de GS-redactie wel ter sprake is gekomen, toen besloten werd te stoppen.

    geplaatst op
  • Uitermate interessante discussie. Is echter nog geen conclusie te trekken. Er zou inderdaad eens een onderzoek (openbaar) moeten komen naar het publiek van een weblog. Wie lezen de weblogs nu precies.

    Verder denk ik dat advertenties voor weblogs nog in de kinderschoenen staan. Zou nog wel eens een tijdje kunnen duren voor de echte adverteerder de weblogs op de juiste manier waardeert. Of is dit een schromelijke overschatting van mijn kant?

    geplaatst op
  • Er wordt wel onderzoek gedaan naar het netwerk wat er ligt tussen weblogs en de gemeenschappen die hier participeren. Bijvoorbeeld dit onderzoek: http://arxiv.org/abs/cs.NE/0312047
    En over de grenzen van een webloggemeenschap:
    http://www.sumofmyparts.com/blog/index.php?p=321

    Alleen, zoals ik al zei, is het lastig om een goed beeld te construeren van het publiek op het gebied van leeftijd en kern van de webloggemeenschap. Zoals Prof. Hoxha al zegt: zo'n 140.000 bezoekers per maand. Jaggle zal er ook wel een flink aantal hebben ... dat onderzoek je niet zomaar ...

    geplaatst op
  • Wat betreft irritatiefactor, die is met Googleads al laag naar onze mening.
    een mening die ik niet deel, je wordt er overal mee dood gegooit.
    En wat doen jullie als 90% zich heeft geregistreerd om aan de ads te ontkomen?

    geplaatst op
  • Wat een reacties!

    @hoxha: e-mail ontvangen; afwijkende kleur in advertentie in bovenstaande illustratie is weggevallen.

    @bas: eerste link naar onderzoek werkt niet; heb je toevallig een kopie oid?

    @allen: als we echt willen weten wie wat bezoekt en hoe groot de overlap is tussen de weblogs, zullen deze moeten worden opgenomen in het STIR-onderzoek; Peter, kunnen we bij wijze van uitzondering niet een maand de grootste weblogs laten meelopen in het onderzoek?

    geplaatst op
  • @Marco. Als wij kunnen meehelpen aan iets, laat het ons weten. Persoonlijk ben ik zeer geinteresseerd. Mocht je me willen bereiken, gebruik dan MSN (zie mailadres). Mail werkt niet echt.

    geplaatst op
  • Hmm raar, bij mij deed de link het wel. (pdf formaat dan)

    Hier kun je hem ook vinden:
    http://citebase.eprints.org/cgi-bin/citations?id=oai:arXiv.org:cs/0312047

    Mail me even wanneer je hem nog steeds niet hebt kunnen binnenhalen, dan mail ik hem naar je of zet ik hem zelf even online.

    geplaatst op
  • @bas: via de nieuwe link heb ik het document kunnen downloaden, thx!

    @zwelgje: heb voor dit jaar de (zakelijke) stekker er even uitgetrokken, maar kom hier zeker nog op terug!

    geplaatst op
  • @ Prof. Hoxha

    Hierbij nog even een aardige 'stijlloze advertentie' waarbij de context van de reclame prima bij het bericht past.

    http://www.basschutte.nl/mt/archives/images/geenstijlreclamegrapvb.jpg

    geplaatst op
  • @marco. Hehe. Drinkze! Spreek je volgend jaar.

    geplaatst op
  • Bijna veertig reacties op het onderwerp "sluikreclame bij geenstijl'
    Is nu sluikreclame, geenstijl, marketingfacts, of het niet zo onlogische adverteren op een -veelbezocht- weblog de 'trigger'?
    Het lijkt me het laatste. Alles met voldoende bereik is toch een advertentiemedium volgens vele marketeers?
    Alleen communicatiemanagers hanteren méér criteria.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.