Snapchat is het nieuwe Twitter

30 januari 2017, 13:30

Voor de huidige generatie jongeren is het een vanzelfsprekendheid zichzelf visueel te uiten, het is namelijk een functionaliteit van het hier en nu. Dit fenomeen zie ik bij mijn jongere broer van 16, bij wie meer dan honderd snaps per dag de Snapchat-app in- en uitvliegen. Dat doet mij denken aan hoe ik Twitter ooit gebruikte. Misschien hebben die twee platformen meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Je communiceert op Snapchat via foto’s en filmpjes. En die gaan constant heen en weer. Soms wel honderd op een dag. Het gaat over grappige dingen die ik meemaak. Over de hockeytraining, over iets wat iemand heeft gezegd op school. […] Vlak voor ik naar bed ga, stuur ik mijn laatste snap: slaap lekker. – Silke van 16 (bron: NRC)

Foto’s en video’s van maximaal tien seconden weten jongeren te boeien. In een blogpost op Marketingfacts van vorige week werd dan ook geconcludeerd dat juist Snapchat en Instagram erg populair zijn onder jongeren. Instagram heeft qua totale Nederlandse gebruikscijfers Twitter zelfs gepasseerd. Visuele content lijkt belangrijk te zijn en zal steeds belangrijker worden. Hoe minder tekst, hoe beter. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden.

Het verschil en de gelijkenis

Snapchat en Twitter zijn twee compleet verschillende sociale netwerken. Terwijl Twitter begon met slechts 140 tekstuele tekens per bericht, draaide Snapchat – dat zo’n vijf jaar later ontstond – vanaf de start om visuele content. Ondanks dat Twitter steeds meer de pijlen op het visuele heeft gericht, blijven het totaal verschillende media.

Toch zie ik een gelijkenis tussen Snapchat en Twitter. Toen ik een paar maanden geleden het NRC-artikel “Snapchat gaat naar de beurs: 25 miljard voor selfies met hondenoren” las, herkende ik mijzelf er deels in. De hele dag deelt de 16-jarige Silke (zie het citaat bovenaan) haar momenten, het hier en nu.

16-jarigen van nu gebruiken Snapchat zoals ik als 16-jarige Twitter gebruikte.

Die constante activiteit is precies hoe ik me als 16-jarige op Twitter gedroeg, samen met mijn leeftijdsgenoten. Het enige grote verschil is de vorm van de content: tekstueel vs. visueel. Alles werd gedeeld in de 140 tekens die we hadden, letterlijk van het opstaan tot het slapengaan – #twexit. Vaak vlogen er wel honderden tweets uit op een dag.

Het delen op een ogenschijnlijk privéplatform stimuleerde het gebruik alleen maar. Het slotje op Twitter was de perfecte uitkomst om de wereld buiten te houden. Wás, want voor Twitter zijn andere contactmogelijkheden in de plaats gekomen, zoals Facebook (Messenger), Instagram en WhatsApp.

Daarom vraag ik me af welke kant het met Snapchat op zal gaan. Zullen ze een vergelijkbare tegenslag als Twitter te verwerken krijgen, of heeft het de toekomst?

De volgende generatie en beursgang

Wat ik me daarbij voornamelijk afvraag, is of Snapchat de doorvertaling kan maken naar de volgende generatie. Snapchats populariteit past perfect bij de visuele tijdsgeest van de huidige jongeren, maar tot wanneer blijven deze kleurrijke en soms rare functies van Snapchat leuk? Wat gebeurt er als de jongeren volwassener worden? En wat betreft de oudere generatie: waarom zou iemand van vijftig aan Snapchat beginnen, met al die ‘onzin’ en ondoorgrondelijke interface?

Dit zijn vragen die Snapchat zichzelf moet stellen, zeker met de geplande beursgang van moederbedrijf Snap Inc. in het vooruitzicht. Door deze IPO zullen aandeelhouders tevreden moeten worden gehouden en komt er wellicht minder ruimte voor grootschalige experimenten. De basis moet staan, het verdienmodel moet werken en het netwerk moet ook aantrekkelijk worden voor ouderen.

Snapchat moet op termijn ook aantrekkelijk worden voor ouderen.

Laatstgenoemde is essentieel voor groei, aangezien ‘ouderen’ het grootste gedeelte van de bevolking uitmaken en omdat de groei van de platformen die al langer bestaan vooral komt van gebruikers van 65 jaar en ouder. Dat veel mensen van dat grote publiek Snapchat niet eens snappen, is een issue.

Vraagtekens: what’s next?

Persoonlijk denk ik dat het voor Snapchat op de lange termijn weleens lastig lan worden het hoofd boven water te houden met deze druk van een beursgang. Momenteel komt Snap Inc. op mij over als creatief, eigentijds en innovatief bedrijf dat op hun eigen manier de wereld verovert. De wereld van nu, welteverstaan.

Net als bij Twitter kan het ineens ‘einde verhaal’ zijn voor Snapchat.

Net als bij Twitter kan het namelijk ineens ‘einde verhaal’ zijn. Twitter biedt nog steeds relevantie en uitkomst door het professionele netwerk, maar we weten dat de gouden jaren voorbij zijn. Juist jongeren, die een platform de toekomst kunnen bieden, haken af of kiezen niet voor Twitter.

Het feit dat Snapchat binnen vijf jaar van niets naar honderden miljoenen gebruikers is gegaan, geeft aan dat we niet weten wat ons morgen te wachten staat. Welk nieuw platform omarmen de jongeren van dan? De kans is groot dat ze Twitter alleen kennen uit geschiedenisboeken. En het is nog maar de vraag of Snapchat, het populaire jongerennetwerk van nu, over vijf jaar nog bestaat.

Stefan_Donker
Social Media Medewerker bij Schiphol Group

Categorie
Tags

2 Reacties

    Erik Slofstra

    Snapchat en Twitter zijn totaal niet te vergelijken.

    Allereerst is Snapchat in essentie geen sociaal medium, maar een chat-app – zoals de naam al zegt. Op het sociale medium Twitter delen gebruikers o.a. blogs en artikelen. Journalisten, politici en opiniemakers maken het spel.

    We lezen er het laatste nieuws het eerst. En er wordt genetwerkt. Deze karakteristieken dankt Twitter aan zijn zeer openbare karakter. Dat bijna niemand achter slotjes zit, is dus juist de kracht van Twitter (en het grote verschil met vele andere toepassingen, waaronder Snapchat, maar ook Facebook is minder openbaar).

    Het verbaast me vervolgens dat je de kopieerkunsten van Instagram onbesproken laat. Juist hierdoor is het aantal kijkers van Snapchat Stories tot zo’n 40 procent gedaald (bron: TechCrunch, 30-01-2017). Dát is de echte bedreiging voor een succesvolle beursgang van Snapchat.

    Verderop lees ik: “voor Twitter zijn andere contactmogelijkheden in de plaats gekomen, zoals Facebook (Messenger), Instagram en WhatsApp”. Die 1-op-1-relatie zie ik niet. WhatsApp en Messenger zijn chat-apps en Instagram heeft zijn eigen kwaliteiten, maar heeft als harde nieuwsbron vooralsnog weinig te bieden.

    Kortom: elk sociaal medium heeft zijn eigen karakter en dient een eigen doel en doelgroep.

    Dat laat overigens onverlet dat er een grote toekomst is voorspeld aan user-centred (versus: app-centred) messenger-toepassingen. Kijk maar naar WeChat in China. Binnen de app vindt een volledige klantreis plaats, zonder dat de gebruiker de app hoeft te verlaten om van bedrijf A naar B te hoppen.

    Ik sluit niet uit dat Snapchat – als het stand houdt – ook die kant op gaat. Hierbij zal het een geduchte concurrent vinden in een Zuckerberg-toepassing; een uitbreiding of variant op wat we nu kennen als Facebook Messenger.


    2 februari 2017 om 01:23
    StefanDonker7

    Hoi Erik,

    Bedankt voor je reactie! De kern van mijn blogpost draait niet om de grote verschillen en gelijkenissen tussen Twitter en Snapchat als media, maar meer om hoe jongeren de sociale media gebruiken/hebben gebruikt en hoe het voor Snapchat lastig kan worden relevant te blijven. Daarnaast is het, uiteraard, een persoonlijke visie.

    Ik ben het er volledig mee eens dat Twitter nog steeds relevant is voor allerlei groepen, maar realiseer me ook dat het ooit relevant was voor jongeren. De meeste jongeren hebben Twitter echter vaarwel gezegd, dat is wat ik zie.

    Wat betreft het kopieerwerk van Facebook en Instagram, dit had ik zeker kunnen meenemen, maar is onderdeel van een andere discussie en visie. Het artikel dat je aanhaalt van TechCrunch is daarnaast verschenen nadat ik de blogpost heb geschreven en ingediend.

    Met ‘nieuwe contactmogelijkheden’ bedoel ik voornamelijk welke media voor jongeren vervangend zijn gaan werken voor Twitter. Wat betreft nieuwswaarde, is dit dus een ander gebied.

    Tenslotte ben ik het er volledig mee eens dat alle sociale media een eigen karakter en doelgroep hebben, maar dat sluit niet uit dat er vergelijkingen gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld in jongerengebruik.

    Nogmaals bedankt voor je inhoudelijke reactie.


    2 februari 2017 om 08:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!