Snapchat geeft Discovery een opknapbeurt en zet advertenties tussen stories van je vrienden
Snapchat is helemaal hot en happening. En vandaag de dag kan alleen een select aantal bedrijven en merken gebruikmaken van de promotiemogelijkheden op het ‘vluchtige’ platform. Maar daar gaat binnenkort verandering in komen. Snapchat komt met ‘Snap Ads’ en voegt deze advertenties tussen de Stories van vrienden. Daarnaast is een platform opgezet voor advertentiehulp.
Snapchats huidige promotiemogelijkheden
Op dit moment biedt Snapchat drie manieren van promotie: de geofilters, lenzen en Discover.
Geofilters
Het woord zegt het al: een geofilter is een filter die aangeeft waar je bent. Dit filter kan over een foto of video heen gezet worden. Dit kan op grote schaal, zoals een geofilter voor een stad. Maar het kan ook een bedrijf of evenement zijn die een geofilter kan creëren.
Snapchat Geofilters
Lenzen
Snapchatters kunnen zichzelf met een lens onder andere omtoveren tot een hondje of zichzelf een regenboog laten kotsen (erg populair). Maar een bedrijf kan ook een speciale lens creëren. Merken zoals Nike en Beats by Dre hebben hier gebruik van gemaakt.
Snapchat lenzen – Beats by Dre
Discover
Dit onderdeel heeft vorige week nog een make-over gehad waardoor het prominenter aanwezig is. Een bedrijf kan hier een plekje bemachtigen en hun verhaal vertellen. Deze plekken zijn nu alleen beschikbaar voor grote internationale organisaties zoals Cosmopolitan.
Snapchats Discover
Nieuwe ‘Snap ads’-mogelijkheden
Binnenkort is het mogelijk om een advertentie in te zetten om een app te promoten. Deze kan dan direct gedownload worden. Je kunt Snapchatters ook een lange video laten zien, een mobiele website laten bezoeken of een artikel laten lezen binnen Snapchat. Deze advertenties zijn te zien tussen de verhalen van vrienden door, wanneer alle verhalen automatisch achter elkaar worden afgespeeld. De advertenties worden ook gekoppeld aan de gebruikte lenzen.
Een voorbeeld: een vriend van je heeft de Nike-lens gebruikt in zijn Story. Wanneer je zijn verhaal hebt afgekeken, zie jij een videoadvertentie van Nike waarin de nieuwste hardloopschoenen worden gepromoot.
Snapchats advertentiehulp
Bij de advertentiemogelijkheden heeft Snapchat een platform met partners beschikbaar gesteld, die bedrijven helpen bij het optimaliseren van advertenties. Denk hierbij aan het effectief gebruiken van de targeting opties (leeftijd, geslacht, locatie, mobiel apparaat, provider en content affiniteit). Daarnaast is een team opgezet die helpt bij het creatieve gedeelte. Zij zijn in te huren om een creatief Snapchat concept uit te werken, mocht het bedrijf hier zelf geen mogelijkheid tot hebben. Ook heeft Snapchat een aantal partners verzameld die bedrijven voorzien van advertentiestatistieken. Een heel netwerk van partners dus.
Een nieuw advertentieplatform om rekening mee te houden?
Snapchat is uniek in zijn manier van interacteren met zijn gebruikers. Mensen gaan bijvoorbeeld eerst een tijdje vrijwillig klieren met de lens die jij als bedrijf hebt gecreëerd en sturen het daarna naar hun vrienden. Die vrienden vinden het grappig of hebben de lens nog niet gezien en gaan het ook proberen. Dat zorgt voor een sneeuwbaleffect en doet veel meer met je publiek dan wanneer ze een standaard advertentie zien.
Ik denk daarom dat dit een platform is dat zeker grote kansen biedt. Vooral met de advertentiehulp als achterban. Ik denk alleen dat het nog wel even duurt voordat het in Nederland toegankelijk is, aangezien het eerst getest wordt in Amerika. Ook heb ik zo’n donkerbruin vermoeden dat je nogal wat centjes in je budget moet hebben om een mooie Snapchatcampagne op te zetten..