Wat zijn de meest gedeelde pagina’s van jouw website?
Met Social Crawlytics inzicht in welke pagina’s het meest gedeeld zijn op Twitter, Facebook en andere social media
Vorige week kreeg ik op Twitter via Jeroen van Eck en Wilco de Kreij een tip over een nieuwe tool: Social Crawlytics. Social Crawlytics is een gratis tool waarmee kan worden geanalyseerd hoevaak pagina's van jouw website zijn gedeeld op sociale media. Handig om te bekijken welke blogs het meest populair zijn op social media.
Indexatie voorbereiden
Je kunt de tool zowel gebruiken voor websites waar je eigenaar van bent, als van websites van anderen. Zodra je bent aangemeld voor de dienst moet je eerst de URL invoeren die je wilt analyseren. Met een standaard (gratis) account heb je een gelimiteerd aantal resources. Het indexeren van een groot aantal pagina's is een intensief proces, waar de tool natuurlijk een centje aan wil verdienen. Je hebt daarnaast nog de keuze om de diepte van de scan in te stellen. Hiermee heb je dus controle over het aantal credits dat nodig is. Voor deze blog heb ik de diepte op 2 niveaus gezet. Door een bestand ter identificatie te uploaden naar een eigen website kan deze sneller worden geindexeerd.
Wat krijg je te zien?
Wanneer je de URL hebt ingevoerd krijg je binnen enkele seonden een statistisch overzicht te zien met alle pagina'van de website die gedeeld zijn via Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, StumbleUpon en Delicious. In mijn test voor Marketingfacts met 2 niveaus scant de tool 807 pagina's en in totaal 43.325 social shares. Dat kost me direct het leeuwendeel van m'n credits. Hoewel je binnen enkele seconden een overzicht krijgt met resultaten neemt de volledige scan flink wat tijd in beslag. Pas na ±23 minuten is hij helemaal klaar.
Social shares naar social media
De meest prominente grafiek is de 'Page shares per network', welke visualiseert hoevaak je pagina's gedeeld zijn op de diverse social media. Belangrijke limitatie is dat de tool alleen de top 50 artikelen meeneemt in de grafiek. Zoals je kunt zien is voor Marketingfacts Twitter veruit het meest gebruikte sociale platform om artikelen te delen (76,5%). Facebook is goed voor 3% van de social shares, 18% komt van LinkedIn en 1,6% van Delicious. Ook bij het testen van andere websites zie ik eenzelfde patroon terug, waarbij jongere sites vaker hoger scoren op Facebook. Omdat Google+ zo weinig gebruikt is wordt hij niet getoond in de grafiek (0,6%). Delicious daarentegen wel, maar dat zijn vooral shares van de homepage.
Meest gedeelde pagina's
Het rapport toont eveneens de meest gedeelde pagina's overzichtelijk in een tabel. Hieronder de top 5 voor Marketingfacts:
|
|
Delicious |
|
|
---|---|---|---|---|
39 |
648 |
0 |
264 |
|
Eindelijk bewijs: meer sociale interactie leidt tot hogere merkbetrokkenheid |
0 |
672 |
2 |
239 |
104 |
325 |
443 |
24 |
|
2 |
653 |
7 |
21 |
|
54 |
396 |
10 |
205 |
Let wel op, slechts een gedeelte van de artikelen is gescant, dus het zijn niet per definitie de meest gedeelde artikelen
Conclusie
Leuke tool. Met name als online publisher erg interessant om van een groot aantal pagina's te kunnen zien welke het meest gedeeld zijn via social media. Zowel vanuit het perspectief van redactie als bijvoorbeeld SEO. Ook kun je vrij gemakkelijk een vergelijkend warenonderzoek opzetten. De tool is eenvoudig in gebruik maar tegelijkertijd voelt het allemaal nog erg in ontwikkeling aan. Zo is er de sunburst grafiek die er onwijs gaaf uitziet maar compleet onleesbaar is.
Echter niet getreurd, de data kan als CSV worden geexporteerd zodat je er naar alle vrijheid datamanipulaties en grafieken op los kunt laten.
Afbeelding: familymrw (cc)
Is niet te vergelijken. Google Analytics kan al wel +1’s scoren, en het heeft wat deals met andere partijen, maar GA kan niet op micro- en macroniveau afvangen hoeveel shares er op Twitter, Facebook en LinkedIn zijn.