Social media anno 2012: Plastic Fantastic?

4 oktober 2012, 07:00

Thema Social Media Monitor 5 werpt vraag op over huidige inzet social media door bedrijven

Vandaag lanceert Social Embassy in Amsterdam weer de Social Media Monitor – op Marketingfacts lees je er rond 16u vanmiddag meer over. Net als vorig jaar kent het rapport naast de ranglijst van grote adverteerders die social media inzetten een thema. Het thema van vorig jaar, Merken worden vrienden, leidde tot flinke discussies en zelfs tot een tegenbeweging, de Round Table Friendship Manifesto, n.a.v. een post van Anneli Rispens hier op Marketingfacts: Ik ben je koning, niet je vriend. En ook dit jaar is het thema van het rapport ongetwijfeld weer voer voor discussie: Plastic Fantastic?

Grip

Weet je nog, zo'n jaar of 2, 3 geleden? Vrijwel alle bedrijven zaten met de handen in het haar: hoe krijgen we in hemelsnaam toch vat op social media? Ze leken oncontroleerbaar, bijna ongrijpbaar. Maar intussen is er flink veel veranderd en geprofessionaliseerd. Bedrijven hebben steeds beter grip gekregen en zetten social media steeds meer in als geïntegreerd onderdeel van hun marketing- en advertentiebeleid.

Maar dat is het nou juist: zijn social media niet meer dan dat? Laten bedrijven hiermee niet de kans liggen op veel fundamentelere doorvoering van de kracht van social media binnen hun organisaties en bedrijfsvoering?

Vraag en waarschuwing

Martin Kloos, social strateeg bij Social Embassy, vraagt het zich hardop af: “De term ‘Plastic Fantastic’ heeft inderdaad wel een enigszins negatieve connotatie. Vandaar ook dat vraagteken erbij. We hebben het idee dat veel partijen denken dat we er zijn: Social media is iets dat we weer onder controle hebben. Het is geïncorporeerd in onze activiteiten.”

“Maar is dat wel zo? Wij denken van niet. We zijn er nog niet. En daar gaan we graag het gesprek over aan. Plastic Fantastic is daarmee ook een waarschuwing: in hoeverre zijn wij, als bedrijven en bureau’s, nog authentiek? Is het niet weer gewoon een marketingtrucje geworden wat we doen? In hoeverre incorporeren we social media echt in bedrijf?”

Social business

Het is natuurlijk niet toevallig dat juist deze week Social Embassy heeft aangekondigd de eigen dienstverlening uit te breiden naar social business. Maar die ontwikkeling was al eerder ingezet, bijv. met de komst van ex-Deloitter Roos van Vugt naar het bedrijf. Zij heeft de opdracht om klanten te helpen bij de interne organisatie van social media.

Martin beaamt dat: “Klopt, we zien daar nog veel mogelijkheden voor bedrijven om een structurele dialoog met de klanten op te zetten en de daadwerkelijke impact binnen bedrijven verder te vergroten. En we willen voorkomen dat de huidige successen de indruk geven dat échte verandering binnen bedrijven niet meer nodig is.”

Discussie

Vanmiddag zal tijdens de lancering van de Social Media Monitor 5 aan de hand van stellingen een discussie worden gevoerd over dit onderwerp. Iedereen, dus ook degenen die er niet bij kunnen zijn, wordt aangemoedigd deel te nemen aan die discussie. Dat kan door tweets te sturen met de hashtag #SMM5. Maar je input is natuurlijk ook van harte welkom in de comments. Dan zorgen wij ervoor dat die bij de moderator terecht komen!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Maurice Beerthuyzen

    Ik ben verbaasd over het huidige thema. Wat social media kunnen betekenen voor je marketing en sales kun je niet los zien van je service. En op het moment dat je professioneel aan de slag gaat met klanten op sociale netwerken ontkom je niet aan focus op de interne organisatie.

    Mijn visie hierop is: eerst service, dan de rest. Die Facebook like is helemaal niets waard als je de meest simpele servicevragen niet kunt beantwoorden.

    Maak van je klantenservice de spil van je klantinteractie. Niks plastic! Transparante en gelijkwaardige communicatie met elkaar. En dan zijn we -terugkomend op de discussie van vorig jaar -misschien geen goede vrienden, zeker geen koning, in ieder geval wel prettige kennissen 🙂


    4 oktober 2012 om 15:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!