Grote Amerikaanse organisaties zien social media als groot risico
Sociale media zijn een groot risico. Dat is een van de resultaten van het “Aftershock: Adjusting to the New World of Risk Management” onderzoek. Forbes Insights heeft in samenwerking met Deloitte onderzoek gedaan onder 192 Amerikaanse executives uit diverse sectoren omtrent risicomanagement. Het betreffen executives van organisaties die een omzet hebben van minimaal één miljard dollar. De respondenten zagen sociale media als de vier na grootste bron van risico, mede door hun vermogen om als 'versnellers' van andere risico’s te fungeren.
Rick Kulevich, senior director, Ethics and Compliance bij CDW zegt hierover:
“Everybody is walking around with a smartphone, and things can be captured and digitized instantaneously. Once digitized, social media can spread information like wildfire.”
Social media kunnen als zodanig reputatie-, strategisch en operationeel riscico versterken. Ann Ziegler, CFO en senior vice president bij CDW, voorziet risico's vanuit data-oogpunt:
“It is important to understand what is out there about your own company, about your co-workers. Over the next three to five years, the impact of managing data and the impact of technological trends will be key.”
Dat Big Data uitdagingen met zich meebrengt, is al langer bekend. Maar er is niet veel inzicht in de rol van social media binnen risicomanagement en risk mitigation. Dat er veel aandacht is voor social media vanuit risicomanagement is begrijpelijk, wanneer duizenden werknemers, verspreid over heel de wereld de organisatie allerlei soorten schade kunnen berokkenen.
Social media, Life Sciences en gezondheidzorg
Wat opvalt binnen bovengenoemde sectoren is de lage rating die de zij social media geven. Veel spelers uit de gezondheidzorg en Life sciences zijn skeptisch en kijken de kat uit de boom. Het kan ook zo zijn dat zij social media risico's scharen onder regulatory changes, wat een veelgenoemde reden is de afwachtendheid.
Risicomanagement is nu een bestuursvraagstuk geworden:
Organisaties centraliseren risicomanagement en bijbehorende verantwoordelijkheden welke top-down worden doorgegeven naar de desbetreffende managers. Ook hier spelen allerlei technologieën een rol. Zo is IBM bezig om door middel van automatisering en analytics haar risicomanagementpropositie te verbeteren.
Uitdagingen binnen risicomanagement
Veel uitdagingen zitten in de proces- en structuurhoek. Wat opvalt zijn nummers drie en vier, die veel meer op de organisatiecultuur berusten. Wellicht zijn zij behoudend door de soort sector of simpelweg eigen ervaringen. In frontline functies zal dit toch meer en meer gaan veranderen. Binnen een zekere vrijheid zullen ze met een mandaat zelf kunnen én moeten acteren om aan een bepaalde verwachting van de klant te kunnen voldoen.
Hoe denken jullie dat social media vanuit een risicomanagement georganiseerd gaat worden?
Afbeelding: Kevin Dooley (cc)
Hoi Bram,
Heb jij dat artikel voor mij. de link werkt niet meer