Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook

25 januari 2016, 06:00

Facebook groeit met name nog onder ouderen, Twitter daalt dit jaar opnieuw

WhatsApp is qua gebruikers het grootste socialemediaplatform van Nederland, op de voet gevolgd door Facebook. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het gebruik van Facebook groeit nog altijd, met name onder 65-plussers. Ook Instagram hoort definitief bij de grote jongens: met 992.000 dagelijkse gebruikers wordt het in Nederland meer gebruikt dan Twitter, dat 864.000 dagelijkse gebruikers heeft.

Het aantal gebruikers van sociale media in Nederland is ook dit jaar weer iets toegenomen. Afgerond is, net als vorig jaar, 9 op de 10 Nederlanders actief op sociale media. De grootste platforms anno 2016 zijn WhatsApp (9.8 miljoen gebruikers), Facebook (9.6 miljoen gebruikers) en YouTube (7.2 miljoen gebruikers).

Facebook groeit met name nog onder ouderen

Het gebruik van Facebook groeit nog altijd in Nederland. In 2016 gebruiken 9,6 miljoen Nederlanders Facebook, dat zijn er 200.000 meer dan vorig jaar. Die stijging komt vooral door het groeiend gebruik onder 65- en met name 80-plussers. De relatieve toename onder beide groepen bedraagt maar liefst respectievelijk 9 procent en 52 procent. In 2015 daalde het gebruik van Facebook onder jongeren voor het eerst. Deze daling heeft dit jaar plaatsgemaakt voor een kleine groei. Veel verder doorgroeien zal het waarschijnlijk niet meer, Facebook heeft haar groeipotentieel onder de jongere doelgroepen wel bereikt. Van de 9,6 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken, doen 6,8 miljoen dat dagelijks.

Twittergebruik daalt, maar niet meer zo hard

Het gebruik van Twitter is in 2016 opnieuw afgenomen. Dankzij een toename onder ouderen is de daling echter minder groot dan in 2015. In 2015 daalde het aantal twitteraars van 3,3 miljoen naar 2,8 miljoen. Dit jaar neemt dat aantal verder af naar 2,6 miljoen Nederlanders. Het aantal dagelijks actieve twittergebruikers daalde eveneens: van 1 miljoen in 2015 naar 0,9 miljoen in 2016.

Het gebruik van Twitter neemt onder vrijwel alle leeftijdsgroepen af. Net als vorig jaar daalt het twittergebruik het sterkst onder jongeren. De belangrijkste reden waarom mensen afhaken is dat het hen te weinig oplevert (35 procent) of dat het hen teveel tijd kost (28 procent).

LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af

Het aantal Nederlandse LinkedIn-leden is 4,2 miljoen, dat zijn er 0,4 miljoen meer dan in 2015. Het aantal dagelijkse gebruikers daalde van 0,4 naar 0,3 miljoen in 2016. Nu het zakelijke netwerk steeds meer elementen van een sociaal netwerk krijgt, zien we dat het dagelijks gebruik met name onder 40-plussers afneemt.

Instagram en Snapchat groeien in 2016 en zijn met name populair onder jongeren

Het gebruik van Instagram, Pinterest en de kleinere platformen zet in 2016 verder door. Instagram is niet meer weg te denken: 2,1 miljoen Nederlanders gebruiken de app, 0,3 miljoen meer dan in 2015. De app is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen.

Zoals vorig jaar al de verwachting was, heeft Instagram in 2016 met 992.000 dagelijkse gebruikers Twitter gepasseerd (864.000 dagelijkse gebruikers).

Ook het gebruik van Pinterest is in 2016 sterk gegroeid ten opzichte van 2015. Er zijn 2 miljoen Nederlanders die ‘pinnen’, 0,4 miljoen meer dan in 2015. De doelgroep van Pinterest is duidelijk meer volwassen dan die van Instagram en Snapchat. Behalve door jongeren wordt het ook veel door 20- tot 39-jarigen gebruikt, evenals door 40- tot 64-jarigen.

Snapchat is van de jongeren. Meer dan de helft (56 procent) van de jongeren ‘snapt’ er op los. Van de 40-plussers gebruikt nog geen 1 procent de app. Het aantal gebruikers van Snapchat groeide van 0,8 miljoen in 2016 naar 1 miljoen in 2016.

Over het onderzoek

Vanaf 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 10.484. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2016.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Afbeelding credits: i should buy a boat door velkr0 (CC BY SA), Murray Christmas door brownpau (CC BY), 16632854079 door 4x4king10 (CC BY), 20193280261 door Br3nda (CC BY), 21918813816 door Antonio Roberts (CC BY SA), Jared Leto on iHeartRadio Snapchat door Olja Antic (Publiek domein), 22550701204 door AaronE90 (CC BY), 22785053727 door AaronE90 (CC BY), #justdiscovered #snapchat door Feeling My Age (CC BY), 22687320985 door Ryan Gsell (CC BY), 21925914061door Sharon McKellar (CC BY), Snapchat… yikes door Saimad (CC BY SA), 16621751069 door 4x4king10 (CC BY), We’re having some fun on @snapchat today door Lane Fournerat (CC BY),

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Levi Witbaard

    Hoi Danny,

    Een opmerking over de statistieken omtrent de groei van Facebook:

    “De relatieve toename onder beide groepen bedraagt maar liefst respectievelijk 23 procent en 52 procent.” Het percentage van 23% gaat over 2015, in 2016 was de groei 9%.


    25 januari 2016 om 11:39
    Thomas

    Ik snap niet waarom whatsapp als social media wordt gezien. Ik zie het als een berichtenapp, net als email en sms


    25 januari 2016 om 12:39
    Marc

    Google plus blijft wederom vreemd. En dan twijfel ik ook een beetje bij de rest van de cijfers. How come?


    25 januari 2016 om 12:46
    Marcel

    Watsapp is een berichtendienst, geen social media. Verder heb ik erg mijn vraagtekens bij dit onderzoek… Waar komen de gebruikersaantallen vandaan? 1.2 Miljoen dagelijkse Nederlandse G+ gebruikers!?!? Waar?


    25 januari 2016 om 14:12
    Rianne

    Fijn om te zien dat 112.999 anderen mijn Tumblr-verslaving delen.


    25 januari 2016 om 18:06
    DannyOosterveer

    @Marc,

    Ik begrijp je twijfel. Voor het onderzoek heeft Newcom respondenten gevraagd of zij op een bepaald platform actief zijn. Ik geloof niet dat het zoveel gebruikt wordt als uit het onderzoek komt. Ik vermoed dat veel mensen Google en Google+ door de war halen.

    In het onderzoek van vorig jaar kwam eenzelfde beeld naar voren. Kijkend naar de leeftijdsverdeling van gebruikers van Google+ waren er toen opvallend veel relatief oude gebruikers. Doorgaans zie je juist dat bij relatief nieuwe platformen dat er relatief veel jonge gebruiker zijn. Naarmate een platform populairder wordt neemt het aantal oudere gebruikers toe. Met andere woorden: de late majority en laggards zijn doorgaans oudere mensen. Ik vermoed dat deze mensen Google+ voor Google hebben aangezien.


    25 januari 2016 om 19:32
    DannyOosterveer

    @Thomas,

    De classificatie als sociaal medium is inderdaad wat discutabel. Desalniettemin is het een veelgebruikt platform om te communiceren en content te delen. Grote verschil is dat het app-based en relatief gesloten is. Je zou hetzelfde kunnen zeggen voor SnapChat.

    Ik ben geneigd om het met je eens te zijn dat ik het geen ‘social media’ vind, maar tegelijkertijd kan ik dat niet volledig onderbouwen. Het deelt wel veel elementen met platforms die we traditioneel wel beschouwen als social media, zoals 1 op 1 conversaties en het delen van content.


    25 januari 2016 om 19:43
    Marc

    @Danny Tnx. Ik verklaar het dan ook maar zo!


    25 januari 2016 om 19:49
    DannyOosterveer

    @Levi, ik zie wat je bedoelt, ik heb dat cijfer aangepast. Dankje.


    25 januari 2016 om 20:05
    Thomas

    Dank je. Tsja, lastig.


    25 januari 2016 om 20:08
    DannyOosterveer

    @Mark Eens! 🙂

    Klopt wat je zegt, ik ben er daarom dit jaar maar mee opgehouden om – in dit geval – Twitter om commentaar te vragen. Ze kunnen toch nooit concreet cijfers noemen, alleen dat het ‘anders ligt’.


    26 januari 2016 om 07:42
    Evert

    Dus Email en iMessage zijn ook Social Media?


    27 januari 2016 om 09:31
    Monika van Rijthoven

    Dank weer voor het overzicht. Ik ben wel verbaasd over de cijfers van sommige platformen. Onder meer die van LinkedIn. Maar waar ik het meest verbaasd over ben en blijf is dat Whatsapp wordt gezien als social medium. Dan zouden iMessage en andere sms-diensten toch zeker ook als social media moeten worden aangemerkt. Vanwaar die niet en Whatsapp wel?


    28 januari 2016 om 07:34
    Martin Beek

    Wat in elk lijstje ontbreekt zijn de Nederlandse sociale netwerken. Ik begrijp dat de heren marketeers deze communities links laten liggen omdat ze er geen geld aan kunnen verdienen, maar er zijn de afgelopen jaren al heel wat Nederlanders van Facebook naar deze netwerken van Nederlandse bodem vertrokken.

    Ik noem bijvoorbeeld partyflock.nl en friendweb.nl – maar er is nog een handjevol anderen die weliswaar misschien maar enkele duizenden tot tienduizenden leden hebben, maar wel 100% van eigen bodem zijn.

    Ik vind het jammer dat er nooit aandacht aan deze “lokale” sociale netwerken wordt besteedt en dat is wellicht ook de reden waarom veel mensen er niet bekend mee zijn. Sociale netwerken zoals Friendweb.nl en in mindere mate ook livecrew.eu zijn non-profit netwerken die geen grote reclamebudgetten hebben; voor hen zou een stukje aandacht in de pers heel welkom zijn.

    Martin Beek.


    22 februari 2016 om 08:40
    DannyOosterveer

    @Evert @Monika Die keuzes zijn – zoals eerder aangegeven – arbitrair. En zoals Martin terecht aangeeft zijn er nog veel meer andere communities. Sociale media omvatten ook fora, blogs en wiki’s. Lijkt me overigens heel leuk om ook een keer dat soort communities mee te nemen in 1 groot onderzoek. Ik ben voor!


    25 februari 2016 om 08:59
    Ali

    Hi Danny,

    Heb jij misschien recente DATA van het gebruik van Facebook in Nederland t.o.v. andere Europese landen?


    12 augustus 2016 om 15:29
    Reinder

    @Marc,

    Naast de eerdere uitleg (die is plausibel) is het zo dat Google destijds Plus-platform verbonden heeft aan het gebruik van andere diensten. Hoewel Google dit nu niet meer doet, heeft dit veel Google+ gebruikers opgeleverd.

    Veel mensen hebben dus een passief account, het aantal actieve gebruikers ligt veel lager dan die 3,6 miljoen.


    29 augustus 2016 om 07:56
    drettpowell

    LENING AANBOD IN EEN VEILIGE

    Neem dan contact met ons op via e-mail voor meer informatie: drettpowell@gmail.com

    Als je geld nodig hebt om uw projecten te realiseren, zonder zelf te hoeven verantwoorden, onze service is uw oplossing voor krediet. Onze lening service is persoonlijk krediet voor de consument die u toelaat om-een bedrag van 1000 tot 100.000 (€, $, £) en het gebruik van de vrijheid om al uw persoonlijke projecten te financieren. De terugbetaling van dit krediet kan het over een periode van 12 tot 120 maanden worden uitgevoerd. De lening is service single krediet en zonder de noodzaak van de eigen bijdrage, het is u die kiezen voor het bedrag en de looptijd van uw lening.

    De rente bedraagt 3% voor de gehele duur van uw lening aanvraag.

    Noodzaak van een lening met onze Loan service hoeft u alleen maar om ons te vertellen

    ** Het bedrag van uw lening toe te passen …………………………… ??

    ** De looptijd van uw lening toe te passen ……………………………… ??

    Met vriendelijke groet, DRETT POWELL


    20 december 2016 om 23:59
    whatsapp is geen social network

    Whatsapp is een messenger, niet een sociaal netwerk. (je kan bijvoorbeeld niet users zoeken op naam) een van de meest belangrijke onderdelen van social media.


    6 januari 2017 om 09:48
    DannyOosterveer

    Dat hangt van je definitie van social media af. Messengers zijn inderdaad relatief gesloten. Maar ook bestaande social media zijn steeds meer gesloten, denk aan Facebook. Nieuwe social media, zoals SnapChat, zijn vanwege hun app-only karakter ook minder open. Desalniettemin ben ik met je eens dat Messengers op het randje zijn (en misschien wel net over). Omdat ze wel veelvuldig voor online communicatie worden ingezet, en daarmee op zijn minst een directe vervanger zijn voor functies van social media, vind ik het wel belangrijk en waardevol om ze in dit soort onderzoeken mee te nemen.


    6 januari 2017 om 11:50
    Marcel

    Is bekend welk percentage van de followers van een gemiddeld Twitter account ook daadwerkelijk de geplaatste berichten leest? ik heb de indruk dat door de informatieoverload heel veel berichten helemaal niet gezien of gelezen worden. Nog los van het feit dat veel mensen (of bedrijven) niet iemand gaan volgen vanuit interesse, maar in hoop zelf meer followers op te bouwen. Ook vergeten mensen een account te ‘ontvolgen’ als blijkt dat deze geen toegevoegde waarde heeft. Het aantal followers zegt dan niet altijd iets over de daadwerkelijke – netto – communicatiekracht van een account. Is enige relativering dus op zijn plaats?


    13 februari 2017 om 14:24
    ELLIAS

    Hallo iedereen mijn naam is Ellias Sandoval, uit Mexico basis in de Verenigde staat van Amerika, ik ben hier om te getuigen hoe ik werd opgelicht door verschillende lening kredietverstrekker van deze site.I had behoefte aan een lening en solliciteerde ik uit verschillende leningsgeldschieters van deze zeer site.They vroeg me om een ​​bepaalde hoeveelheid geld op verschillende basis te betalen, maar ik nooit mijn loan.This was hoe ik de som van $ 5000USD .Ik verloren was nu in de schulden omdat ik leende het geld van een friend.One dag een vriend van mij te introduceren mij om SUPREME PROVISSION COMPANY. Hij vertelde me hoe zij hem heeft geholpen met een lening tegen een aantal gevallen zonder enige delay.I was bang en nooit geloven him.He dringen mij om hem te vertrouwen, dit was hoe ik was aan hem via zijn e-mail {supremeprovissionltd@gmail.com} .Hij vertelde me dat hij me zal bieden de lening die ik nodig heb alleen maar om te voldoen aan them.I deed wat ze me verteld en zonder enige vertraging, kreeg ik mijn lening omdat ze eerder promise.Am hier om u te vertellen dat het grootste deel van de lening kredietverstrekkers op deze site zijn oplichters. Als je echt een echte lening nodig hebt neem dan ontmoeten SUPREME PROVISSION bedrijf via zijn e-mail: supremeprovissionltd@gmail.com. Hij is een geregistreerd betrouwbare lening lender.And Vandaag ben ik een gelukkig rijk man comfortabel met mijn bedrijf te danken aan God, maar zeer grote dank aan SUPREME PROVISSION COMPANY voor het maken van me wie ik ben vandaag, dus ik gebruik van dit medium om te behagen en vriendelijk dringen die zo ooit op zoek naar een betrouwbare lening om hen te contacteren, want dit is het enige wat ik voor hen kan doen door reclame voor hun bedrijf voor degenen, die ze nooit nIEUW ik ben voor hen doet dank aan u allen voor het luisteren naar mijn verhaal hier op deze site .

    Contact emial: supremeprovissionltd@gmail.com


    14 februari 2017 om 06:05
    peterzeilstra

    Wauw.. Whatsapp meer gebruikers dan Facebook. Het is ongelofelijk!


    3 maart 2017 om 15:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!