“Opkomst van mobiel & social verandert gebruik van websites niet”

12 juni 2012, 17:47

Uit onderzoek (n=2800) in opdracht van SIDN naar trends in internetgebruik en de Nederlandse domeinnamenmarkt blijkt dat dat social media vooral als trigger voor verkeer naar de eigen website worden gezien. Social media worden als zodanig niet gezien als substituut voor de eigen (corporate) website. Het rapport stelt dat ook mobile geen significante invloed heeft op veranderend gebruik van websites.

Opkomst van mobiele apparaten

De opkomst van ‘mobiel’ (smartphones en tablets) zorgt niet alleen voor meer toegangsmogelijkheden tot internet. Er lijkt ook een verschuiving gaande in de manier waarop consumenten en zakelijke gebruikers met internet omgaan. Daarbij spelen vooral de apps op mobiele platformen als Android en iOS een grote rol. Hetzelfde geldt naar verwachting voor de invloed van Windows 8, waar apps ook op de pc een belangrijke rol gaan spelen. Kortom: apps bepalen steeds meer hoe we online navigeren.

Desalniettemin is internet zowel voor smartphones als tablet nog altijd met afstand de belangrijkste activiteit (smartphones: 76,1%, tablets: 80,6%). Hieronder de belangrijkste activiteiten voor smartphones:

Van de tien toepassingen die huishoudens voor deze apparaten noemen, gaat het in negen gevallen om een internetgerelateerde activiteit. Daarnaast worden ook de pc en laptop nog steeds veel gebruikt om websites te bezoeken, of voor toepassingen waarbij een internetverbinding onmisbaar is.

De opkomst van mobiele apparaten heeft als gevolg dat startpagina’s en koppelingen minder worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor koppelingen in e-mails of messagingberichten. De rol van apps en social media in websitebezoek zijn kleiner dan de onderzoekers hadden verwacht. De top 3 aanvliegroutes zijn 'traditionele routes':

  1. zoekmachine's

  2. bookmarks

  3. handmatige invoer

Wat moeten we hier nu uit afleiden? SIDN zelf trekt de conclusie dat: “Het soort apparaat doet dus niet ter zake: websites benaderen we vanaf een pc, laptop, smartphone of tablet allemaal op deze manieren.” Een gevaarlijk statement: immers verschillen de gebruikssituaties nogal. Hoewel het tablet onderzoek van Sanoma een soort gelijk patroon schetst van activiteiten zijn er ook duidelijk verschillen (o.a. nieuws lezen, video kijken).

Apps

Van het gebruik van apps zou je verwachten dat het voor een relatieve toename zorgt van social media of e-mail referrals. SIDN schrijft echter dat: “tot dusver zijn apps niet overduidelijk aanwijsbaar als dé manier waarop mensen mobiel websites bezoeken. Mogelijk wijst dit op een verandering, waarbij de toenemende invloed van apps zal leiden tot een afwisselender patroon in routes om websites te bereiken.”

Social media

Hoewel de meerderheid van de respondenten verwacht dat het aantal domeinen zal toenoemen door social media, zeggen organisaties die social media nu (zeer) belangrijk vinden beduidend minder domeinnamen hebben.

Conclusie

Overigens is de SIDN in haar conclusies behoudend, en schrijft het dat het pas na enige tijd goed uitspraak kan doen of het consumentengedrag nu werkelijk veranderd is door de opkomst van mobiele apparaten. Na het lezen van het rapport is er voor mij ook nog geen uitsluitsel. Hoewel ik zelf nog vrijveel gebruik maak van m'n browser, kan ik niet voorstellen dat de nieuwe gebruikssituaties die zich voordoen bij smartphones en tablets geen invloed hebben op de aanvliegroutes naar websites. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe jij gebruik maakt van browsen op je tablet of smartphone? Gebruik je deze anders dan op desktop?

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Arnold

    Heel interessant en duidelijk blog! Persoonlijk gebruik ik mijn desktop echt nauwelijks meer. Deze is vervangen door mijn smartphone en tablet. Als ik in mijn omgeving kijk ben ik zeker niet de enige. Hierbij komt dat ik actief ben in de online zakenwereld en de ontwikkelingen dus goed in de gaten houdt. Recent heb ik mijn website laten optimaliseren (bij http://www.professionele-site.nl), om zo mijn site interessant te houden voor de mobiele gebruikers. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het niet lang meer gaat duren voordat je zonder responsive webdesign niet meer mee telt.


    19 maart 2014 om 16:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!