Social media & onderwijs: hoe scoren hbo-/wo-instellingen in Nederland?

28 juni 2017, 05:00

Het schooljaar 2016/2017 loopt weer ten einde. Een mooi moment om de balans op te maken met betrekking tot de inzet van social media door hbo-/wo-instellingen in Nederland. Aan de hand van socialmediadata heb ik het gebruik van social media van 103 hogescholen en universiteiten onderzocht in Coosto. Het onderzoek is gebaseerd op Twitter- en Facebookdata, inclusief fora, blogs en nieuwssites waarin een onderwijsinstelling direct of indirect genoemd wordt. ​

NHL, Avans en HAS Hogeschool hebben de beste online reputatie

Waar NHL het qua online reputatie vorig studiejaar al goed deed, zijn ze dit studiejaar nog verder gegroeid, van 26 naar 30 procent. Avans scoort met 23 procent gelijk ten opzichte van vorig jaar en HAS stijgt van 21 naar 22 procent.

De online reputatie is tot stand gekomen vanuit de sentimentanalyse. Het percentage negatieve berichten is van het percentage positieve berichten afgetrokken. Heb je een reputatiescore van bijvoorbeeld 30 procent, betekent dit dat 30 procent van alle berichten over je onderwijsinstelling positief zijn.

De meest besproken hbo-/wo-instellingen zijn tot stand gekomen door een uitgebreide zoekopdracht voor elke unieke school. Het totale aantal berichten geeft inzicht in de mate waarin een onderwijsinstelling op social media direct of indirect benoemd word. ‘Direct’ is op basis van bijvoorbeeld een @mention of #hashtag, ‘indirect’ zijn reacties of discussies op een post. Hierin hoeft de onderwijsinstelling niet specifiek benoemd te worden.

Top 10 meest positief besproken onderwijsinstellingen

‘Meest positief besproken’ is het percentage van posts met een positief sentiment van het totale aantal berichten waarin een hbo-/wo-instelling genoemd wordt. Het grote verschil met de beste online reputatie, is dat hier alleen is gekeken naar het positieve sentiment. Het kan dus zijn dat men overwegend positief is over een onderwijsinstelling, maar dat een crisis impact heeft gehad op de totale reputatie.

Grote verschillen in aantal posts tussen verschillende hbo-/wo-instellingen

Het aantal posts zijn alle gepubliceerde berichten waarin een hbo-/wo-instelling genoemd wordt, door middel van bijvoorbeeld een @mention of #hashtag. Opvallend is het grote verschil tussen de Fontys (1) en Wageningen University (10). Zo is de exposure van de Fontys, doordat zij vaker benoemd worden, veel groter dan bijvoorbeeld Wageningen University, TU/Eindhoven of Universiteit Twente.

Hiernaast is het opvallend dat er groot verschil zit in de resultaten tussen de top-10 meest besproken en de top-10 meeste posts. Zo bestaat gemiddeld bijna tweederde van het totale aantal berichten uit reacties op een post naar of vanuit een hbo-/wo-instelling. In veel gevallen betekent dit een hoge engagement en hoge mate van betrokkenheid van studenten op berichtgeving vanuit een onderwijsinstelling.

Tevens biedt het een globaal inzicht in hoe de hbo-/wo-instellingen reageren op online vragen en klachten; indien het aantal posts en het totale aantal berichten gelijk liggen, zijn er dus geen of weinig reacties op een bericht.

Groot aantal gerelateerde berichten

Gerelateerde reacties zijn berichten waarin een onderwijsinstelling niet specifiek benoemd wordt. Veel studenten reageren bijvoorbeeld op een bericht met ‘super toffe foto’ of ‘dankjewel voor je hulp’. Hierin wordt de school niet benoemd, maar het is wel degelijk een bericht dat relevant is. Het is immers een positieve reactie op een bericht.

Gerelateerde reacties hebben enorm invloed op de uiteindelijke reputatie. Zo kan één positief bericht meerdere gerelateerde reacties hebben met een negatief sentiment. Dit heeft impact op de totale reputatie van een onderwijsinstelling.

Hbo-/wo-instellingen met de meeste volgers op Twitter:

Hbo-/wo-instellingen met de meeste likes op Facebook:

Wil je het volledige rapport inzien met alle statistieken van de 103 hbo-/wo-instellingen? Het rapport download je hier (pdf).

Over het onderzoek

Er is gekeken naar de 103 grootste hbo-/wo-instellingen in Nederland in de periode van 1 april 2016 t/m 1 april 2017. In het onderzoek wordt alleen gebruik gemaakt van openbare informatie. Onderwijsinstellingen moeten een openbaar socialmedia-account in Nederland hebben. Eventuele internationale socialmedia-accounts zijn niet meegenomen in het onderzoek. Hiernaast is enkel uitgegaan van berichten waarin de onderwijsinstelling genoemd wordt, inclusief gerelateerde reacties en in samenhang met een groot aantal relevante zoekwoorden zoals: student, opleiding, hbo, wo, tentamen, afstuderen, college, master. Hiermee is de kwaliteit van data in het onderzoek hoog. Voor opname in de top 10 is uitgegaan van hbo-/wo-instellingen met minimaal 5.000 berichten in de periode van 1 april 2016 t/m 1 april 2017.

Ferdi de Been
Freelance Online Marketeer bij ferdidebeen.nl

Als online marketeer met een data-gedreven aanpak werk ik bij Ricoh Nederland. Daarnaast werk ik als freelancer voor bedrijven die hun online prestaties willen verbeteren. Online marketing is mijn hobby. Mijn sport. Ik haal energie uit online. Elke dag opnieuw!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!