Via social media reageren op sollicitanten: zo kan het ook
Drie parels van social media reacties uit het Digitaal-Werven onderzoek
Digitaal-Werven doet weer onderzoek naar alle wervingssites en -ervaringen van grote en middelgrote organisaties in Nederland. Vorige week schreef ik over enkele opvallende recruitmentsite blunders, vandaag een aantal bijzonder positieve ervaringen in social media. Vanuit Digitaal-Werven kijken we ook hoe de ervaring op social media is voor sollicitanten. Door een aantal 'vaste' elementen en door te kijken of men reageert en hoe men reageert op vragen. Voortaan onder steeds wisselende nicknames, want de snelheid waarmee men doorheeft dat het een onderzoeker is neemt snel toe. Daar waar veel bedrijven en organisaties al moeite hebben 'gewoon' te antwoorden gaan een aantal juist extra ver om een mooi antwoord te geven. Hoewel we nooit negatieve ervaringen met naam bekend maken op de blogs, doen we dat met de zeer positieve ervaringen natuurlijk wel. Enkele pareltjes.
Net iets persoonlijker
Aegon gaat een stapje verder dan een standaard antwoord geven, ze controleren even of er al gesolliciteerd is (wat er in dit geval was) en zetten dat erbij. En dat alles krijgen ze in 140 karakters op Twitter geperst. Hulde!
Echt nazoeken
De vraag is natuurlijk in hoeverre dit de meest relevante sollicitatievraag is, maar dat krijg je denk ik als ik een taalkundige student inhuur. De manier waarop men hierop reageert is natuurlijk gewoon geweldig. Niet alleen antwoorden wat ze precies weet, maar ook even nazoeken en er later op terugkomen. Erg mooi van Essent!
Uitgebreid en eerlijk antwoord
Een vraag die ik persoonlijk denk dat wel echt leeft bij veel mensen. Is het bijzonder dat iemand zo'n antwoord geeft? Toch wel denk ik. BAM stelt zich kwetsbaar op. Misschien kan dat niet anders, maar je ziet toch nog vaak dat partijen het dan vaak liever negeren dan open over zijn. Het is een uitgebreid antwoord, keurig dus. Enige puntje van kritiek in deze is dat ik de foto van de man mis, of dat hij vanuit het BAM account zelf had moeten antwoorden. Dat is echter wel erg veel zout op een slak leggen, keurig gedaan van BAM!
Drie pareltjes wat mij betreft over net iets verder gaan met de reacties in social media dan je (of in ieder geval de dames van Digitaal-Werven) zou verwachten. Hulde voor deze partijen. Ik ben benieuwd welke andere pareltjes we nog gaan tegenkomen.
Afbeelding: Jonathan Worth (cc)
Ik zie Capgemini niet in het lijstje staan. Ik had als sollicitant niet alleen de vacature via hun Twitter gevonden, maar toen ik in mijn voorbereiding van een gesprek de vacature erbij wou pakken en deze niet meer kon vinden werd er via Twitter door de Recruitmentafdeling contact met me gehouden en intern de vacature boven water gehaald om deze vervolgens netjes in mijn inbox te laten verschijnen. En zelfs na mijn gesprek werd er nog netjes naar me getweet hoe het verlopen was.
Ik hoop dat men het er snel over eens kan worden dat dit normaal gedrag is. Er wordt een vraag gesteld en er wordt antwoord gegeven …
Wat mij opvalt is dat het bij Aegon een dag duurt voor zo een simpele vraag beantwoord wordt en dat bij Essent de helpdeskwerkster niet weet waar de naam voor staat vind ik eigenlijk echt niet kunnen.
@Sollicitant: dat is ook een nette ervaring. Dit zijn de ervaringen zoals de enquêtrices van Digitaal-Werven ze hebben ervaren, misschien dat Cap Gemini nog niet geweest is of dat ze richting onze mystery sollicitant niet opvallend genoeg waren. Het is geen compleet overzicht, het is de meest opvallende zaken die de dames tegenkomen.
@Oli4b: En dan sta ik bekend als kritisch 🙂
M.b.t. Aegon heb ik even voor je gecontroleerd, de vraag is in de avond gesteld, er is binnen 6 (werk)uren gereageerd.
Bij Essent vind ik het niet heel vreemd dat men de oorspong van de naam niet kende. Weet jij waar Sanoma voor staat? Of hoeveel mensen weten dat DeSpar een afkorting is van ‘door eendrachtig samenwerken profiteren allen regelmatig’.
Het reageren is normaal gedrag. Je hebt echter normaal reageren en net iets beter reageren. Ik vind persoonlijk deze in de laatste categorie vallen.
Ik denk, Bas, dat je hier vooral illustreert dat er open en transparant gereageerd wordt waarbij sommige organisatie zich zelfs kwetsbaar opstellen. Ik ben het met Oli4b eens dat het normaal is dat je antwoord geeft op een gesteld vraag, dit verandert echter als de context verandert en dat is in dit geval openbaar en dus transparant. Veel organisaties moeten hier nog aan wennen en handelen dingen dan via DM, of zelf telefoon af.
Ik vind het in ieder geval mooie voorbeelden waarbij er open en eerlijk met sollicitanten om gegaan wordt.
Inderdaad 3 mooie voorbeelden. Het valt me wel op dat de reacties niet van de recruitmentafdeling/persoon is, maar van andere afdelingen (respectievelijk webcare, social en PR). Hoe kijk jij daarnaar Bas?
Interessante constatering Berend. m.i. is iedereen binnen een organisatie Communitymanager dus mag en kan (en misschien wel moet) iedereen reageren. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat dit bij deze grotere organisaties anders georganiseerd wordt om alles nog een beetje efficiënt te houden 🙂
@Berend (en Vincent): ik deel Vincent zijn mening. Daar waar iedereen normaliter ook e-mail mag beantwoorden en de telefoon opneemt, lijkt het me ook dat dat online zo gebeurt.
Sterker, ik vind het wel een pre, want je hoort nu van anderen dan enkel de recruiters. Het is mij om het even persoonlijk wie er reageert, de inhoud van de reactie is vele malen belangrijker.
Wat me dan wel opvalt is dat aegon webcare blijkbaar ook bij het recruitment systeem kan. Ik ben ineens benieuwd hoeveel vrijheden die hebben 🙂
Leuk artikel, ik vroeg me al af waar de journaliste al die informatie voor nodig had 🙂
Ik ben het met @Oli4b eens dat reageren gewoon normaal gedrag is. Wij proberen dat op een klantgerichte en transparante manier te doen. Fijn dat dit ook gewaardeerd wordt!
@Berend: normaal gesproken reageren onze recruiters op vragen over sollicitaties; webcare pikt een bericht en kijkt of ze dit zelf kunnen beantwoorden. In de meeste gevallen is dat ook zo. Als dit niet zo is, zetten ze de vraag door naar het social media-aanspreekpunt van de betreffende afdeling.
Dit berichtje was zo algemeen, dat het bij mij terecht kwam. Tot mijn schaamte wist ik het antwoord zelf niet, maar gelukkig een collega wel 🙂
@Ienke: ik weet niet wie je journaliste noemt, maar die zijn hier niet bij betrokken.
Als je de blogger (mannelijk overigens) bedoeld: dat ben ik. En het onderzoek is een jaarlijks onderzoek (digitaal-werven, is gelinkt) naar de beste digitale sollicitatie-ervaring. Kan je lezen op de desbetreffende website.
Zoals ik al aangaf: de vraag op zich is een wat aparte. Gevolg van een taalkundig student inhuren als onderzoeker.
The experimentation was to see if she’ll let me use placenta tablets and baby acne her name, yes? And what are some civilizations who feel that it is levelheaded.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!