Social media voorspelt ook afvaller ‘Wie is de Mol?’ door monitoring

5 januari 2015, 08:30

Vorige week begon een nieuw seizoen ‘Wie Is De Mol?’. Een gigantische tv-productie waarbij het van groot belang is dat de uitslag van het vooraf opgenomen programma niet uitlekt. Een relatief nieuw fenomeen voor de producenten is social media. Vorig jaar waren de afgevallen WIDM-deelnemers namelijk op te sporen via Twitter en Instagram en ook bij Expeditie Robinson gingen de deelnemers later het jaar de fout in. En ook in het nieuwe seizoen van WIDM was de eerste afvaller weer te voorspellen. Lees verder als je benieuwd bent naar de zoektocht, maar let op: spoiler alert!

Opnameperiode opsporen

Kandidaten tekenen een contract met een hoge boete als ze ook maar iets over de uitslag bekend maken. Maar betekent dit ook dat kandidaten niet actief mogen zijn op social media? Over dit soort vragen hoefde Wie is de Mol bij de eerste editie in de vorige eeuw (1999) geen rekening te houden. Om te kijken óf ze actief waren heb ik de socialmedia-accounts van de deelnemers opgezocht en gekeken wanneer er een stilte was het afgelopen jaar:

Bovenstaande grafiek toont aan dat de opnameperiode van Wie is de Mol ook dit jaar in mei en begin juni heeft plaats gevonden. Vorig jaar was goed te zien dat Maurice al snel weer aan het Twitteren was geslagen, maar deze fout lijkt voorkomen te zijn. Dit jaar lijken de deelnemers wel een socialmediatraining te hebben gehad. Maar toch lieten de deelnemers ook dit jaar online sporen achter.

Activiteit rond de opnameperiode

Vrijdagavond 16 mei was Pieter Derks nog te zien in De Wereld Draait Door en trad Marlijn Weerdenburg nog op met haar band Miss Molly and me. De deelnemers zijn dus op zijn vroegst 17 mei vertrokken. Dit blijkt ook uit de grafiek hierboven. Het lijkt er dit jaar op dat er toch een socialmediatraining is geweest voor de deelnemers, want er zijn (helaas) weinig berichten gevonden in de opnameperiode. Dit maakt het simpel opsporen van afvallers moeilijk.

Wel plaatste Marlijn Weerdenburg op 1 juni een tweet waarin ze stelt in New York te zijn. Maar aangezien ze zelf niet op de foto staat en ze er verder geen enkel bericht over stuurde, kun je vraagtekens zetten bij de echtheid van de Tweet. Bovendien is aangekondigd dat de opnamen in Sri Lanka hebben plaatsgevonden, daarvandaan ligt New York niet echt op de route. Ook Evelien Bosch was net iets eerder dan de rest terug op Twitter. Maar ook deze tweets zouden door iedereen geplaatst kunnen zijn. Wat dit betreft heeft de productie beter werk geleverd dan vorig jaar!

Op tijd thuis voor WK Voetbal

Voor de wedstrijd Nederland-Spanje op het WK (13 juni) was iedereen in ieder geval weer terug. Opmerkelijk is wel dat de zeer actieve @MrsVanderLinden pas op 12 juni weer terug is op Twitter, terwijl Pieter Derks in zijn column op Radio 1 aangeeft dat hij op 10 juni een lekker avondje op de bank tv heeft zitten kijken. Daarnaast is ook Carolina Dijkhuizen op 10 juni alweer met een nieuw project bezig en heeft ze tijd gehad naar de kapper te gaan:

Is ‘de Mol’ drie weken na einde opnamen vader geworden?

Het was dit jaar duidelijk moeilijker om sporen te vinden dan vorig jaar. Toch viel mijn oog op een aantal berichten op de Facebook-pagina van Pieter Derks kort na afloop van de opnameperiode:

Een paar kliks later las ik dat Pieter Derks op 4 juli (en wellicht eerder) vader is geworden. Als de productie een Mol moet kiezen, dan zullen ze toch niet degene kiezen die een hogere kans heeft terug naar huis te moeten dan een ander? Want hoe moet je verder met de opnamen als de Mol onverhoopt naar huis moet?

Aangezien Derks kort na de geboorte alweer op ging treden, lijkt het er niet op dat het kindje veel te vroeg geboren was en in een interview gaf hij aan dat hij het vaderschap heel serieus neemt. Maar voordat dit een aflevering van RTL Boulevard gaat worden: ik verwacht dat Pieter Derks de Mol niet is en ook zijn volggedrag vind ik dusdanig opvallend dat ik hem van mijn Mol-lijstje streep.

Volgrelaties

Ook al plaatsen de deelnemers geen berichten op Facebook, Instagram of Twitter, dan nog kun je bepaalde (op het eerste oog) onzichtbare acties opsporen. Op Twitter kun je namelijk zien welke kandidaten elkaar volgen. Je kunt duizend redenen hebben om iemand te volgen op Twitter, maar als je met elkaar meer dan 3 weken in Wie is de Mol hebt gezeten, is de kans best groot dat je vanaf dat moment ook diegene gaat volgen.

In onderstaand overzicht zie je in de linkerkolom welke deelnemer de ander (boven) volgt:

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Het leek me goed presentator Art Rooijakkers ook toe te voegen aan de tabel. Chris Zegers Twittert al vanaf 2012 niet meer en is daarom uit het overzicht gelaten. Sinds april 2014 Twittert @EshWet (Ajouad El Miloudi) niet meer en wordt wellicht daarom door slechts 3 andere kandidaten gevolgd. Carolina Dijkhuizen had een lange Twitterstilte ingelast en is pas sinds november 2014 weer terug op Twitter. Dit kan verklaren waarom ook zij door slechts 3 andere wordt gevolgd. Opvallend is dat Rik van de Westelaken de enige deelnemer is die alle andere deelnemers zelf volgt.

Margriet van der Linden (die ook pas op 12 juni terug was op Twitter) wordt door alle deelnemers gevolgd, behalve de op Twitter gestopte @EshWet. Dit terwijl zij zelf Evelien Bosch níet volgt.

Vorig jaar bleken Maurice en Jennifer door weinig andere deelnemers teruggevolgd te worden en zij hoorden allebei bij de eerste groep afvallers. Maar gelukkig kun je nog verder kijken dan alleen een volgrelatie.

Datum van volgen dankzij PeerReach

Als we naar de actuele volgrelaties kijken, dan is dit natuurlijk nadat de perspresentatie geweest en hebben alle deelnemers elkaar weer gezien in oktober. Gelukkig heeft Buzzcapture een partner die nog verder in de volgrelaties kan duiken: PeerReach. Dit Nederlandse bedrijf heeft een enorme database met volgrelaties aangelegd. Het mooie is dat zij ook op 2 weken nauwkeurig het moment kunnen vinden wanneer een Twitteraar een ander is gaan volgen. Dit is voor de echte molloten natuurlijk interessant. Hieronder een overzicht van de datum (met marge van 2 weken) waarop een deelnemer een ander is gaan volgen.

Wat valt er op aan deze data?

  • Rik van de Westelaken is andere deelnemers gaan volgen op 23 mei 2014. Dit was een week na de start van de opnamen, door de marge van twee weken zou dit ook voor de opnameperiode geweest kunnen zijn.
  • Op 4 juni ging Evelien Bosch vier deelnemers volgen op Twitter die zij nog niet volgde voor die tijd. Opvallend is dat zij Viktor Brand niet is gaan volgen.
  • Pieter Derks volgt direct na de opnamen Rik van de Westelaken en Marlijn Weerdenburg, gaat pas in september Evelien Bosch en Margriet van der Linden volgen en pas in december volgt hij Carolina Dijkhuizen en Viktor Brand. Carolina had geen account, maar ook Pieter Derks volgt eerst andere deelnemers om (net als Evelien) Viktor Brand pas later te gaan volgen.
  • Martine Sandifort werd vóór de opnamen al door vier andere deelnemers gevolgd, deze kende zij dus al. Van de andere deelnemers ging alleen Viktor Brand haar in oktober volgen, toen hij iedereen ging volgen. Bijvoorbeeld Marlijn Weerdenburg ging 7 andere deelnemers volgen, maar sloeg alleen het account van Martine Sandifort over. Daarnaast volgt Sandifort Rik van de Westelaken en Evelien Bosch niet, net als Margriet van der Linden.
  • Marlijn Weerdenburg volgt dus iedereen behalve Martine Sandifort. Na de opnamen was ze op 17 juni alweer op stap met Rik van de Westelaken. Ook de rest van het jaar stuurt Marlijn veel foto’s waarop ze samen te zien is met Rik. Opvallend, want voor de opnamen volgden ze elkaar nog niet op Twitter.
  • Margriet van der Linden volgt alle kandidaten behalve Evelien Bosch en Rik van de Westelaken. Toevallig de twee kandidaten die ook als eerste zelf deelnemers gingen volgen (en dus wellicht al eerder thuis waren?).
  • Viktor Brand ging in oktober (nadat hij als deelnemer werd aangekondigd) pas andere deelnemers volgen.
  • Presentator Art Rooijakkers volgt maar drie kandidaten op Twitter: Evelien Bosch, Margriet van der Linden en Rik van de Westelaken.

Wat ik daarnaast leuk vind aan dit overzicht is dat je al kunt zien welke kandidaten elkaar ‘kennen’ via Twitter en dus zeer waarschijnlijk ook in real life. Wellicht kan deze onderlinge band het spel wel beïnvloeden.

Conclusie

Allemaal leuk en aardig die volgrelaties, maar je wilt natuurlijk voorspellingen voor je Wie is de Mol-pool! Hoewel het bewijs minder hard is dan vorig jaar durf ik op basis van deze analyse wel een aantal dingen te stellen:

  • Pieter Derks is niet de Mol. Dit stelde ik vorige week voor aanvang van het programma en dat bleek gelukkig direct bingo te zijn.
  • Viktor Brand vliegt er in een vroeg stadium uit.
  • De kans dat Evelien Bosch de Mol is, is vrij klein. Volgens PeerReach volgde zij voor het einde van de opnamedatum al andere deelnemers en Martine Sandifort én Margriet van der Linden volgen haar niet terug.
  • Aangezien Carolina Dijkhuizen op 10 juni alweer met een nieuw kapsel op de set stond voor een nieuw project (kandidaten lijken niet voor 9 juni teruggekeerd in Nederland), lijkt de kans klein dat ze lang in het spel blijft klein. Want kun je meedoen aan een ‘nieuw project’ als je niet x-aantal dagen van tevoren weet of je 10 juni terug bent? Bovendien is ze nadat ze weer actief is gaan Twitteren geen andere kandidaat gaan volgen op Twitter, wat opmerkelijk is als ze met hen 4 weken in het buitenland is geweest.
  • Martine Sandifort wordt niet gevolgd door Marlijn Weerdenburg en volgt zelf Evelien en Rik niet. Eind oktober volgde ze pas andere kandidaten terug. Mits deze drie kandidaten er zelf vroeg uitgaan, lijkt de kans dat zij de Mol is klein.
  • Rik van de Westelaken wordt door veel andere deelnemers direct bij thuiskomst gevolgd en is er close met Marlijn Weerdenburg sinds de opnamen. Wel volgt Martine Sandifort hem niet en zou hij de eerste kunnen zijn geweest die andere deelnemers ging volgen volgens PeerReach. Door de marge van 2 weken zou hij de anderen ook vooraf toegevoegd kunnen hebben op Twitter. Ik denk dat hij óf heel vroeg (binnen 4 afleveringen) uit het spel gaat of er juist lang in zit (finale).
  • Gelet op het aantal kandidaten dat haar volgt en de datum (12 juni) dat ze weer actief ging Twitteren lijkt Margriet van der Linden lang in het spel te blijven. In ieder geval is er geen aanleiding te veronderstellen dat ze snel afvalt.
  • Behakve de tweet van Marlijn Weerdenburg vanuit ‘New York’ (waarvan over de echtheid kan worden getwijfeld), is er geen spoor voor Marlijn gevonden. Wel is de band met Rik gedurende de rest van het jaar behoorlijk opvallend. Dit zou betekenen dat ze lang samen zijn opgetrokken.
  • Chris Zeegers en Ajouad El Miloudi zijn niet te vinden op social media tijdens de opnameperioden en zijn ook niet op een premiere verschenen in de opnameperiode. Er valt op basis van deze analyse niets over te zeggen.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Geen tijd voor tv

    Kan ik ergens geld inzetten of is dit tijdverspilling geweest ?


    5 januari 2015 om 13:49
    jaapvanzessen

    Hi @Geen tijd voor tv,

    er zijn veel zogenaamde “molloten” die erachter proberen te komen wie de “Mol” is. Veel van hen hebben ook een eigen pool opgezet. Voor hen kan het nuttig zijn, maar zo te lezen doe jij niet mee aan die pool 🙂

    Als Social Media Analist doe ik dit werk veel voor bedrijven en om te laten zien wat je met (social) media monitoring kunt doen gebruik ik dit soort blogs als showcase. Daarnaast wil ik bij ik producent en deelnemers duidelijk maken welke informatie ze onbedoeld verspreiden via social media.


    5 januari 2015 om 13:55
    Geen tijd voor tv

    Ik begrijp het, leuke showcase. Ik onderschat de waarde van social monitoring nog een beetje vrees ik , a-social 🙂


    5 januari 2015 om 14:16
    Sabine

    Super interessant dat je op zo’n manier misschien wel achter de mol kunt komen (of in ieder geval al heel wat potentiële mollen van je lijstje kunt afstrepen).


    5 januari 2015 om 14:16
    Carmen

    wordt hier geen rekening gehouden met Facebook? En waarom niet? Ben gewoon benieuwd vind het enorm interessant dat je zo’n analyse kan maken van een twitter account!


    5 januari 2015 om 23:16
    jaapvanzessen

    @Carmen, jawel. Ik heb met Buzzcapture gekeken naar Facebook, Twitter en Instagram van kandidaten tijdens de opnameperidoe. Daarnaast heb ik naar de volgrelaties gekeken op Twitter, op Facebook kun je niet zien wie iemands vrienden zijn, dus voor Facebook heb ik dat niet kunnen doen. Vandaar!


    6 januari 2015 om 05:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!