Social networkplatformen trekken miljoenen aan investering

22 april 2006, 07:12

Ik zit net de feeds van PaidContent.org door te nemen maar het is ongelooflijk hoeveel geld er op dit moment wordt geinvesteerd in social networkplatformen. Een overzicht van de afgelopen week:

De meest opmerkelijke was natuurlijk de investering van 25 miljoen dollar in Facebook, een online studentendirectory, dat volgens analisten een waarde heeft tussen de 500 en 600 miljoen dollar. Ter vergelijking, ook MySpace ging voor een vergelijkbaar bedrag over de toonbank afgelopen jaar.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Arash

    Is er ook een soortgelijke overzicht van Nederlandse investeerders en websites?


    22 april 2006 om 07:32
    cindy

    Are we going to see, perhaps, a social networking software bubbles?

    Plenty of attention on technology, how about the human that uses it? KM, CoP — they fine-tuned a little, changed the names and Voila they are going to face the sameold, sameold fundamental problems … the earthlings!

    Cindy


    22 april 2006 om 09:05
    media

    @Cindy: ik vraag me ook steeds meer af wat nu de (toegevoegde) waarde is van social networks voor bedrijven. Op kennisgebied geloof ik absoluut in de toegevoegde waarde. En dat KM en CoP in het verleden geen succes zijn geworden heeft een aantal redenen (internetpenetratie/technologie en menselijk gedrag). Ook voor de gebruikers zelf zie ik de toegevoegde waarde wel. Maar wat kunnen bedrijven (adverteerders) hier nu mee? De bedrijven die denken het te kunnen inzetten voor plat adverteren zullen van een koude kermis thuiskomen (en daarvoor zal inderdaad de bubble een keer gaan barsten); voor de adverteerders die het op een andere manier gaan inzetten (denk aan P&G met Tremor) zal het zijn geld dubbel en dwars terugverdienen bij besparingen op R&D-kosten. Op gebied van Marketing & Sales zullen we nog veel moeten leren over hoe te communiceren binnen social networks. Ik heb daar nog maar weinig goede voorbeelden van gezien. Iemand?

    @Arash: die zijn er wel maar niet openbaar voor zover ik weet


    22 april 2006 om 09:14
    Kasper Katje

    Arash, ik denk dat er niet veel te melden zal zijn mocht dat het geval zijn. Hollanders zijn veel te nuchter om zich te laten verleiden tot dergelijke uitspattingen.

    Wat moet je nu in hemelsnaam met 25 miljoen doen bij Facebook? Het klinkt allemaal zo mooi maar in het geval van een eventuele overname is je aandeel als founder nog miniem lijkt me.

    Hier zijn investeerders en banken doodsbenauwd om in internet gerelateerde concepten te investeren maar in de US voel ik al flink wat druk op de bubble onstaan.

    Een gulden middenweg tussen deze 2 uitersten zou pas positief zijn.


    22 april 2006 om 09:18
    Kasper Katje

    oh, zie dat mijn voorgangers ook al het woord bubble in de mond nemen dus dat kan haast geen toeval zijn….oh jee.


    22 april 2006 om 09:20
    Kasper Katje

    Was het hier ook maar zo’n gekte, we hebben immers ook een kleine ‘affiliate marketing’ hype en bij alles wat een hype is (in de ogen van ondernemingen) levert van die waanzinnige bedragen op. Ik heb nog wel een paar leuke affiliate gerelateerde concepten liggen 😉


    22 april 2006 om 09:57
    Arash

    Zelf merk ik dat er in Nederland niet echt een venture capitalist cultuur is voor innovatieve internet concepten. Nederland is hier te nuchter voor, maar ik denk ook dat veel bedrijven het niet echt snappen en soms de ballen er niet voor hebben om in dit soort dingen te investeren.


    22 april 2006 om 11:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!