Socialmedia-advertenties worden lachwekkend

26 juni 2014, 05:00

Giraffen kunnen lang zonder water

Ik heb een nieuwe hobby: inhakken op socialmedia-advertenties. Nou ja, alleen die van LinkedIn dan. Maar daar kan het ook, want bij de advertenties van LinkedIn kun je gelukkig comments plaatsen, bij die van Facebook is dat vakje vaak weggewerkt. En die advertenties van LinkedIn vragen er ook een beetje om, daar zie je mooi dat de merken die het totaal niet begrijpen de meeste bagger over zich heen krijgen: “Waarom heet het sponsoring als het gewoon ordinair reclame is? Annoying…….” Ik schaam me trouwens ook helemaal niet om mijn hobby, want zoals ik het zie, betaal ik er ook gewoon voor. Ik heb een premium-account van LinkedIn en tot mijn verbazing krijg ik dan toch gewoon reclame te zien, vrij uniek in internetland. Maar ik besef nu dat LinkedIn me een plezier doet hiermee. Want socialmedia-advertenties zijn eigenlijk gewoon een nieuwe vorm van humor.

Geen bedrijven op Facebook svp

“Social media zijn voor mensen, niet voor bedrijven”, socialmediagoeroe Gerrit Heijkoop zegt het mooi. Net als ik verbaast hij zich over de reactie van marketeers op de recente veranderingen bij Facebook. Want Facebook laat de opmerkingen van bedrijven steeds minder vaak zien en die van echte mensen steeds vaker. De enige ‘logische‘ manier om dit op te lossen voor een marketeer is om maar te gaan adverteren, betalen dus om vaker gezien te worden. Het lijkt wel een soort boete die je betaalt omdat je je medewerkers achter je merk blijft verstoppen.

Want Gerrit wijst ons er terecht op dat we met zijn allen gewoon mensen zijn – jawel, ook marketeers. Marketeers die het zelf ook best irritant vinden, die ‘voorgestelde berichten’ in je timeline. Niemand vertrouwt ze ook.

En dus is de oplossing voor ons marketingprobleem heel simpel: gedraag je alsof je een mens bent.

Gerrit adviseert kleinere ondernemers om hun bedrijfspagina op Facebook op te heffen en hun persoonlijke pagina’s gewoon ook zakelijk te gebruiken: “Je bedrijfspagina kan zelfs tegen je werken. Weg met die pagina, hoera voor je persoonlijke profiel!” Gerrit adviseert om op die persoonlijke pagina niet teveel over jezelf te praten, maar vooral over wat de mensen in je doelgroep interesseert. Zo adviseerde hij een dierenarts om haar kinderfoto’s maar via WhatsApp te delen en haar Facebookpagina zakelijk in te zetten: “Plaats hier berichten die relevant zijn voor je netwerk: waar ze om kunnen lachen, van kunnen leren of die de relatie versterken. De hondennaam top-10 of tips om vlooien te bestrijden. Maar vooral: reageer op anderen waar het gaat over huisdieren, geef advies, complimenten. Deel je liefde voor het vak.”

Prachtig toch? Volgens Maël Roth is dat het enige wat werkt in contentmarketing je passie, niet je budget.

Ondanks dat ik dus premium-LinkedIn-lid ben, heb ik dus al veel advertenties voorbij zien komen. En ik kan ze nu eigenlijk in drie categorieën indelen: product, toepassing en behoefte. En vooral de eerste twee zijn grappig.

Een kameel zit vol inkt

De meest absurde advertenties op LinkedIn zijn die waar het product nog ontzettend centraal staat en de meest creatieve geesten worden ingehuurd om er nog een sociaal acceptabele draai aan te geven. Denk bijvoorbeeld aan de mensen van HP, die besloten een advertentie te plaatsen met de vraag: “Wie denk je dat er langer zonder drinken kan, een giraf of een kameel?” Je vraagt je inderdaad af wat dit met HP te maken heeft, maar het feit dat de bijgaande link niet eens klikbaar was, deed al vermoeden dat dit geen toonbeeld van marketingschoonheid ging worden.

En inderdaad: volgens HP was het antwoord (een giraf) “verrassend” en is het net zo verrassend dat “bij veel printen inkt goedkoper kan zijn dan laser”. Zucht.

Ik heb in een eerder blog al eens betoogd dat we over een paar jaar lachen om het plakken van advertenties op social media, omdat dit een voorbeeld is van het horseless carriage syndrome (gebrek aan creativiteit: de eerste auto’s leken op karren zonder paard). Maar er zit ontwikkeling in…

Censuur door Philips?

Iets logischer LinkedIn-advertenties richten zich niet op de producten, maar op hun toepassingen. Zo heeft Philips onlangs een LinkedIn-advertentie over haar licht-oplossingen geplaatst, waar duidelijk werd gekeken naar de toegevoegde waarde voor scholen. De reacties waren ook vrij positief en normaal, zij het dat een van hen aangaf dat ze een dergelijk Philips-systeem op de school van zijn kinderen hebben geïntroduceerd, maar dat hij “geen verschil” zag.

De vraag is nu natuurlijk of het antwoord van deze man door Philips gecensureerd gaat worden. Want volgens iemand die onder een andere LinkedIn-advertentie reageerde, gebeurt dat wel vaker: “Ik had hier onlangs vrij negatief op gereageerd en mijn reactie was op een bepaald moment verdwenen.”

Wees een platform

De derde categorie zijn de advertenties waarvan het je verbaast dat ervoor betaald wordt. De bedrijven die ze plaatsen, presenteren zichzelf als een platform waarop interessante mensen ongecensureerd interessante kennis delen over een bepaald onderwerp. De keuze van dat onderwerp is dan ook de enige vorm van ‘controle’ die bedrijven als Microsoft toepassen in hun ‘advertenties’ op LinkedIn, verder bieden ze een erg open platform en dat zie je in de comments ook terug: weinig of geen gezeik.

Maar de meest nobele categorie van advertenties zijn – natuurlijk – geen advertenties. Het zijn gratis artikelen (‘blogs’) die niet uitgaan van het product van de leverancier, maar van de behoefte van de klant. De klant wil immers een gat en geen boor. Zoals bij het eerder genoemde voorbeeld van Gerrits dierenarts moet je mensen vooral helpen met de kennis die bij ze ontbreekt over de behoefte die jij bevredigt. Het is goed dat je over jezelf praat, mits je jezelf gebruikt als voorbeeld in de problematiek van je klant. En jezelf niet als de ultieme oplossing presenteert, zo geweldig ben je niet.

Nu ik het zo op een rijtje zet ben ik best blij dat ik mag betalen om de advertenties op LinkedIn te mogen zien, misschien mogen gratis gebruikers niet eens reageren. Bij deze wil ik LinkedIn dan ook bedanken dat ook premium-abonnees gewoon advertenties mogen zien en erover mogen klagen. Ik verheug me nu al op de volgende.

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over Demand Generation, Inbound Marketing / Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl

Categorie
Tags

22 Reacties

    Irene van Druijten

    Edwin, Edwin, het was weer een groot genoegen te lezen hoe jij van iets negatiefs iets positiefs weet te maken. Je hebt blogs en blogs. Die van jou vind ik echt een feest om te lezen. Van metaalgroothandel MCB heb ik even niets nodig, maar als dit niet een mooie én onbetaalde advertentie is voor het ‘merk’ Edwin Vlems ….


    26 juni 2014 om 17:26
    Paul Haarman

    Edwin toch, waarom zou je je ergeren aan reclame? “Everyone lives by selling something”, of het nu producten, diensten, ideeën of jezelf betreft. Wat mij betreft mag iedereen daar reclame voor maken, ook op Social Media. Wat is het verschil tussen een blog waarmee iets op een zachte wijze wordt verkocht of een advertentie die klip en klaar zegt waar het omgaat, de vorm is anders maar het doel is toch hetzelfde? Daarbij geloof ik ook in het kapitalistische idee waarbij alles toch een funding nodig heeft. LinkedIn heeft haar verdienmodel gebouwd rondom betalende abonnees en advertenties. Ook ik ben zo’n betalende abonnee en ik ben blij dat er ook een advertentiemodel is waardoor mijn abonnement een relatief lage prijs heeft, (los daarvan adverteer ik ook een beetje op LinkedIn, dus ik betaal aan beide verdienmodellen). Bloggers zijn geen betere mensen dan adverteerders, ze hebben allebei een rol in ons systeem. Bloggers kunnen ook niet zonder adverteerders. Voordat ik deze blog kon lezen kreeg ik ook een grote pop-up van BMW te verwerken, voor mij natuurlijk geen probleem…


    26 juni 2014 om 18:44
    Hans Worst

    AdBlock gebruiken. Een fantastische oplossing tegen al die hinderlijke reclame op internet. Geen reclame meer van BMW, dat de door internet-gebruikers bevochten pop-up onderdrukker in browsers omzeilt. Ik heb die BMW-pop-up niet gezien. En Linked-In is ook maar zo’n social hype site. Daar moet je niet eens op willen adverteren.


    26 juni 2014 om 19:07
    Paul Haarman

    @Edwin, het was niet mijn bedoeling dat jij je ergens bij neer moet leggen. Ik weet dat je dat toch niet doet (en gelijk heb je). Iedereen is vrij om ad-blockers te gebruiken. Ik doe dat niet en daarom zie ik terwijl ik dit schrijf de nieuwe BMW 1 serie (standaard met 8-traps automaat en 20% bijtelling) door het beeld rijden. Mooie auto. Werkt dat? Ja, dat werkt, maar niet voor iedereen. Wel voor Marketingfacts die daardoor dit mooie platform in de lucht kan houden, wel voor BMW die haar boodschap aan mij kwijt kan en indirect ook voor jou. Aan de andere kant begrijp ik ook dat reclame soms ergerlijk kan zijn.

    Bedankt voor het artikel Edwin, altijd stof om over na te denken.


    27 juni 2014 om 07:23
    Albert Mensinga

    Advertenties zijn over 3 jaar zo ouderwets dat je ze niet meer zult tegenkomen. Vooruit, ik ben weer iets te visionair: over 13 jaar dan. AdBlocker: inmiddels heb ik een blinde vlek voor ads en popups. Het werkt echt! Wat ook werkt is linkbuilding … en Edwin, daar hielp je genoemde bedrijven zojuist een beetje mee. Gratis en nog wel op een quality website. Nu ja, over 13 jaar zullen de meeste bedrijven weten (door meten) dat hun budgetten beter aan content dan aan adverteren besteed moet worden. Fijne dag!


    27 juni 2014 om 07:49
    Edwin Vlems

    @Paul Natuurlijk is het persoonlijk, mijn Adblocker laat porno-advertenties wel zien bijvoorbeeld. Stukje intelligentie. Marketingfacts heeft een enorm sterke merkwaarde die ook op andere manieren verzilverd kan gaan worden, bijvoorbeeld in de vorm van Workshops. In het najaar overwegen we zelfs een Workshop Inbound Marketing! En daar komt dit onderwerp ook weer terug.

    @Albert Mee eens, natuurlijk.


    27 juni 2014 om 10:49
    Hans Worst

    Ik denk dat er best wel veel mensen bereid zijn advertenties toe te staan bij het surfen over internet. Mits met mate, niet opdringerig knipperen, niet over de tekst heenklappen, niet het hele beeldscherm in bezit nemen, etc. Dan wordt er misschien ook nog wel eens op geklikt. De reclamewereld heeft het door de overdaad voor zichzelf verpest. Het resultaat is dat reclamemakers met nog meer reclame komen en steeds nieuwe manieren verzinnen om opdringerig te zijn. Zo wordt de irritatie steeds groter.


    28 juni 2014 om 07:17
    Edwin Vlems

    Mooi samengevat eh Hans.


    28 juni 2014 om 09:21
    collins david

    Verkrijgen van een lening is uitgegroeid tot een uitdagende financiële beslissing te maken vanwege de daaraan verbonden uitdagingen vooral als je de hoge onderpand geëist door financiële instellingen aanbieden om te helpen of het hoge percentage rente overwegen wanneer u denkt aan het terugbetalen. Bent u als zodanig? het goede nieuws is dat we nu met allerlei leningen vandaag bij 3 procent rente zonder onderpand en gemakkelijk goedkeuring. Onze lening varieert van 1000 tot 1.000.000.000.000 euro en het is veilig en beveiligd. kunt u contact met ons vandaag op collinspay@outlook.com voor informatie over hoe toe te passen en worden wees gerust, je zult de lening die u zoekt als uw tevredenheid is onze hoogste prioriteit.


    29 juli 2014 om 12:02
    Fred Flintstone

    “De klant will immers een gat en geen boor” – ik weet niet of dit een gangbare uitdrukking is maar ik vind hem prachtig. Dat ga ik even ergens opslaan.

    Voor de rest ben ik het met de algemene strekking eens: social is social. Het wordt echt een beetje gênant als een adverteerder de klant kennelijk als dom aanziet. Mensen weten heus wel dat je uiteindelijk wat wil verkopen, maar je krijgt die kostbare seconden alleen maar als er een waarde aan vast hangt zoals een HOWTO (dat kunnen we nog nét zeggen in onze literatuur) ofwel een goede lach (en da’s ook hard werk want humor hangt van publiek en situatie af). Ik moet in deze context als zijspoortje ook even opmerken dat ik me erger aan Apple events na Jobs, kunnen ze nou in Godsnaam niemand vinden die 20x “excited” kan zeggen met een gezichtsuitdrukking die daarbij past (zelfs als ze het niet menen)? Zeker als je met close-ups werkt moet je eraan denken dat micro-expressions geen geheim meer zijn (zeker niet na “Lie to me” op TV). Het helpt natuurlijk ook niet dat ik als Nederlander een ietsje drogere kijk op het leven heb..


    11 september 2014 om 21:17
    bramkoster

    @’Fred’: en dat kun je doortrekken, want eigenlijk zit niemand te wachten op een gat in de muur, maar gewoon op een schilderij of lampje *aan* de muur.


    12 september 2014 om 05:11
    Fred Flintstone

    @Edwin, bedankt voor de link 🙂


    12 september 2014 om 23:28
    tm01q9t8hz

    fitflop shoes clearance No gray, silver or orange tone in this luscious pastel color fitflop price malaysia

    fitflop sale in malaysia At consignment stores such as Rodeo Drive Resale, buyers can browse a wide assortment of colors (white included) and popular brands such as discount Gucci bags, St fitflop sale online

    The research results have been honored, among others, with the 1st prize of the EURON/EUROP European Robotics Technology Transfer Award, the Louis Vuitton Best Humanoid Award, and several world championship titles for autonomous humanoid and four legged robot soccer teams in the highly competitive annual RoboCup competitions.About the Center for Human Computer Interaction (CHCI)CHCI is a world class interdisciplinary research center at Virginia Tech, exploring the design of technological artifacts to support human activity and the impact of interactive technologies on the user experience mcm purse

    hunter boots sale online

    buy hunter boots online canada

    oakley sunglasses australia


    20 maart 2015 om 15:08
    ti73n2w2xd

    hunters rain boots Sunrise Day Camp is the only dedicated camp in the nation for children with cancer and their siblings, where summer camp and year round programs are provided free of charge Also find shopRDR’s blog at blog.shopRDR (many of which offer personal shoppers and private consultations), combined with unique décor and finishes that accentuate the Mall’s upscale atmosphere buy hunter boots canada

    hunter boots clearance While holiday shoppers stake out the local mall or area outlet store, sneakersbell invites fashion fans to purchase quality pieces from the comfort of their own home, with deals that are tough to beat.At SneakersBell, an online shoes resale store with over a decade in the business, shoppers can choose from an array of designer items that include running sneakers, shoes, high heels and accessories Offecct has 42 people employed with sales of SEK 115 million More recently, her works include videos and photography fitflops on sale

    fitflop singapore sale Philadelphia, PA October 10, 2012 Specialty women’s clothing brand, Free People, will open two new boutiques in California this October What makes these clocks so unique to collectors is that even though these came straight from the factory the clocks were specially made to order by the clients specifications.Additional auction highlights include a Brass Model 130 NCR Cash Register, Gucci Make up Bag, 5.00CT Princess Cut Diamond, 1873 $1 Liberty Head Gold Coin, and more.To view this auction please click the link belowFine Jewelry, Luxury Handbags and Elite Timepieces Sunday, Feb 24, 2013 | 6:30 AM Pacific /catalog/37158_historic auction government assets sale/page1For additional information on any lot in the sale, 823 1543 or e mail info(at)governmentauction(dot)com.About Government Auction Government Auction was founded as a general resource to buying assets such as jewelry , gemstones, memorabilia, collectibles, art, prints, antiques, and vehicles throughout the United States The Peldon Rose team works with their clients to create the right environment for businesses and their people to excel.Established in 1986, the company works for the best names in British and International business including Aker Solutions, BMG/Chrysalis Ltd, Sega, The Leverhulme Trust, Stella McCartney, Louis Vuitton, aia worldwide, Save the Children International, World Gold Council, Google, Tullow Oil, Baker Hughes, Transport for London and Network Rail buy fitflop online singapore

    discount toms shoes

    fitflop shoes malaysia

    fitflops australia online


    18 april 2015 om 13:39
    ow77g2c9so

    fitflop sale clearance Do not replace your golden goose with an untested concept Cardigans for me are like your BFF, your best friend forever, because they’re season less, they’re great when you want to have nice coverage, look stylish and it will always fit because it’s made out of knit! Designer and Project Runway winner Chloe Dao said in an interview While holiday shoppers stake out the local mall or area outlet store, shopRDR invites fashion fans to purchase quality pieces from the comfort of their own home, with deals that are tough to beat.Rodeo Drive Resale (shopRDR) has built a reputation of providing amazing deals on handbags, clothing and accessories from the top designers of upscale fashion fitflop sales malaysia

    mcm london 2014 John.Academy of Art University is a member of WASC, NASAD, Council for Interior Design Accreditation (Formerly FIDER) (BFA IAD), and NAAB (M ARCH).Academy of Art University School of Fashion,180 New Montgomery Street, San Francisco, CA 94105 http://www.academyart.edu / 1.800.544.ARTS (2787)###Americana Manhasset Presents Technology of Movement 8th Annual Concours D?€?Elegance John Knits has come a long way For the finest in Louis Vuitton, Chanel, Prada, Gucci, St fitflop sale in singapore

    fitflop online sale Also find shopRDR at:Blog: blog.shopRDRFacebook: facebook/shopRDRTwitter: twitter/shopRDR YouTube: youtube/ shopRDRPinterest: pinterest/shopRDRRodeo Drive Resale (shopRDR) 1 888 697 3725service (at) shopRDR (dot) comSapphire, The World?€?s Largest Gentlemen?€?s Club, Pops the Cork on their new Champagne Krug inspired Skybox Lounge. 4)Gucci ?€?Exclusive, luxurious and instantly recognizable, Gucci, established in 1921, has become a status symbol for the rich and powerful For more information on sailing vacations, visit or 888 350 3568.Be Glamorous For Half The Price This Holiday Season With Looking4Replica cheap oakley glasses singapore

    fitflops clearance

    cheapest fitflops online

    fitflop malaysia store


    21 april 2015 om 09:16
    zh29s9j9dl

    fitflops sale online Take full advantage of downtime with onsite amenities including an outdoor pool, whirlpool and fitness center This proprietary technology, found in each De Beers store provides clients with an objective way to see the beauty of their diamond through the eyes of an expert.THE DE BEERS GUARANTEEEach piece of De Beers jewellery is certified with a De Beers passport and each polished diamond above 0.20 carats is microscopi as an independently managed and operated company by LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, the world’s leading luxury products group, and De Beers SA, the world’s premier diamond mining and marketing company.A DIAMOND IS FOREVER

      A DIAMOND IS FOREVER * is a registered trademark of the De Beers Group###eLUXURY Launches Current/Elliott for Fall, 2008 Construction began in mid May and was completed per the project schedule to coincide with the beginning of the event on July 4th toms shoes canada free shipping

      toms shoes sale You can pack fewer items for a week long trip by mixing and matching various pieces This proprietary technology, found in each De Beers store provides clients with an objective way to see the beauty of their diamond through the eyes of an expert.THE DE BEERS GUARANTEEEach piece of De Beers jewellery is certified with a De Beers passport and each polished diamond above 0.20 carats is microscopi as an independently managed and operated company by LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, the world’s leading luxury products group, and De Beers SA, the world’s premier diamond mining and marketing company.A DIAMOND IS FOREVER

      A DIAMOND IS FOREVER * is a registered trademark of the De Beers Group###Encore! Upscale Resale is a Model for Schools, Churches and Other Nonprofits Looking for a Creative Way to Financially Support Their Efforts The company offers a 100% guarantee of authenticity on each item sold, and works daily with a network of clients looking to buy, sell, or for consignment of their luxury goods fitflops singapore where to buy

      mcm bags for cheap the Ithaca Clock Company was located in Ithaca, New York, and originally focused on manufacturing clocks to the specifications of patents granted to Henry Horton Philadelphia, PA October 10, 2012 Specialty women’s clothing brand, Free People, will open two new boutiques in California this October And let’s not forget the incredible collection of stores: anchored by Central Florida’s only Neiman Marcus and Bloomingdale’s, plus Macy’s, the Mall combines a dazzling selection of international retailers including Dior, Chanel, Gucci, Louis Vuitton and Burberry with the most in demand U.S toms shoes

      fitflop sale malaysia

      fitflop store in malaysia

      fitflop sales


    22 april 2015 om 09:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!