Socialmedia-monitoringtool speurt afvallers Expeditie Robinson op

2 september 2015, 05:00

Meerdere deelnemers verschijnen in andere media tijdens opnameperiode

Donderdag start een nieuw seizoen van het populaire RTL-programma Expeditie Robinson. Ook dit jaar reisden 17 BN’ers af naar een verlaten eiland. Op dat eiland kunnen de deelnemers geen gebruikmaken van hun smartphone of social media. Net als vorig jaar probeerde ik via een socialmedia-analyse de afvallers te achterhalen. Let wel op: spoiler alert!

Tip: lees ook het vervolg “YouTube-filmpje onthult nóg 3 afvallers Expeditie Robinson” van Jaap van Zessen van 9 september 2016.

Uitslag mag niet uitlekken

Expeditie Robinson is een enorme tv-productie waarbij alle deelnemers en crew voor ruim een maand naar de Filipijnen zijn getrokken. Het programma trekt jaarlijks veel kijkers en deelnemers aan het programma moeten een contract tekenen dat zij niets, maar dan ook níets over de uitslag uitlekken. Als een deelnemer tóch iets over het verloop van het spel lekt, dreigt er een boete van 100.000 euro voor de deelnemer.

Vorig jaar speurde ik via een redelijk eenvoudige socialmedia-analyse vijf afvallers van het programma op, die uiteindelijk binnen 6 afleveringen (iedere week valt er een deelnemer af) inderdaad uit het spel waren verdwenen. Eerder dit jaar bleek een analyse bij Wie is de Mol voor het tweede jaar op een rij ook de uitslag te voorspellen. Zouden de deelnemers en de producent dit jaar geleerd hebben van de fouten? In dit blog een analyse: als je het niet leuk vindt te lezen wie af gaat vallen, stop hier dan met lezen. Het laatste wat ik wil, is je kijkplezier verpesten. Ben je benieuwd of het ook dit jaar gelukt is afvallers op te sporen, lees dan verder.

De opnameperiode

Om afvallers op te sporen, is het belangrijk de opnameperiode van het programma te achterhalen. Door alle socialmedia-accounts van de deelnemers in te voeren in de tool van Buzzcapture valt direct de periode op wanneer minder berichten zijn geplaatst:

expeditie robinson

Net als vorig jaar zijn de deelnemers in week 21 (vanaf 18 mei) vertrokken en werden ze in de week van 22 juni weer actiever op social media. Door in te zoomen op de periode tussen 18 mei en 25 juni is het simpel te zien welke deelnemers actief zijn geweest op social media.

De zekere afvallers

Bij 3 van de 17 kandidaten is het 100 procent zeker dat ze de finale niet gaan halen. Hieronder de drie deelnemers die het echt niet kunnen zijn.

Een laatste waarschuwing: wil je niet weten wie er af gaan vallen? SPOILER ALERT!

Ronnie Flex

Het zal je maar gebeuren. Al maanden geleden heb je afgesproken deel te nemen aan Expeditie Robinson en net nu je in het vliegtuig stapt, blijk je dé zomerhit van het jaar in the pocket te hebben. Het overkwam Ronnie Flex, bekend van “Drank en Drugs“. Net nadat de deelnemers in het vliegtuig stapten, werd de video op YouTube gezet en toen de finalisten weer voet op Nederlandse bodem zetten, was de video al 4 miljoen keer bekeken. Op hét (voorlopige) hoogtepunt van de muzikale carrière van Ronnie Flex zat hij op een onbewoond eiland. Commercieel gezien niet erg handig, maar gelukkig voor hem was hij in ieder geval na twee weken weer terug in Nederland. En Ronnie heeft zich niet verstopt, maar is volop gaan optreden met Lil’ Kleine. Daarom weten we zeker dat hij Expeditie Robinson niet zal winnen, want terwijl de meeste deelnemers nog op het eiland waren, stond hij op 8 juni in de studio bij 3FM:

Het zal interessant worden om te zien op welke manier hij het spel gaat verlaten. Weet hij dat hij een enorme hit heeft en zal hij bewust de serie verlaten? We gaan het zien de komende weken.

Tim Douwsma

Zanger Tim Douwsma deed tijdens de opnameperiode precies hetzelfde trucje als zijn collega Ferry Doedens vorig jaar. Hij liet iemand anders zijn socialmedia-accounts beheren en terwijl hij op een onbewoond eiland zat, was daar op zijn socialmedia-kanalen niets van te merken. Zolang je foto’s plaatst die je vooraf kunt maken, over thee drinken of een bezoek aan de sportschool, kan iedereen je account tijdelijk overnemen.

Maar op 12 juni zijn de vrienden van Tim voor het eerst ouders geworden en hij is zo trots dat hij een foto van de dochter plaatst. Omdat ik de bewuste vrienden niet ken, zou zelfs dít “vooraf opgenomen” kunnen zijn. Alleen op de Instagram-post staat ook een tv aan op de achtergrond. Daarop is te zien hoe Robin van Persie aan een warming-up bezig is. Een snelle check leerde dat het Nederlands Elftal (mét Van Persie) op die dag uit bij Letland een belangrijke overwinning boekte.

Schermafbeelding 2015-08-31 om 20.06.47

Marian Mudder

Marian Mudder (bij mij vooral bekend als Prins uit Baantjer) reisde ook af naar De Filipijnen. Tijdens de opnames verschenen op haar Facebook en Twitter continu berichten, die net als bij Tim ook door anderen geplaatst zouden kunnen zijn. Echter, naast social media monitort Buzzcapture sinds vorig jaar ook alles wat op radio en tv gezegd wordt. Hierdoor kon ik ook in het radio-archief duiken en kreeg ik een hit op “Mudder” op 16 juni, toen ze te gast te was bij Gijs 2.0 op Radio 2:

Schermafbeelding 2015-08-31 om 20.20.26

De liefhebbers kunnen de uitzending hier terugluisteren.

Waarschijnlijke afvallers

Dan heb je ook nog zeer waarschijnlijke afvallers. Dennis Weening en Nicolette de Kluijver waren op 25 juni te zien bij Boulevard en dus terug in Nederland. Wanneer de deelnemers terug zijn gekomen, is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt dat finalisten tenminste tot 22 juni weg waren.

Sharon Doorson

Van de deelnemers die op social media actief zijn, werden er 8 pas actief na 22 juni. Op 20 juni zette Sharon Doorson de feesttent van Zuidbroek al op zijn kop:

Schermafbeelding 2015-09-01 om 07.12.05

In alle drie de eerdere speurtochten kwam het niet voor dat iemand de finale haalde én 3 dagen eerder dan de rest terug was op Twitter. Het lijkt daarom zo goed als zeker dat Sharon Doorson ruim voor de finale af gaat vallen.

Elle Bandita

In een socialmedia-monitoringtool worden alle tweets opgeslagen en doorzoekbaar gemaakt. Als je na een tijdje besluit de tweet te verwijderen, is de inhoud nog steeds lezen. Elle Bandita heeft de tweets die ze op 19 en 21 juni plaatste verwijderd. Een tweet van 25 juni is nog wel gewoon te zien op haar account. De inhoud van de verwijderde tweets moet geen reden zijn geweest deze te verwijderen. Dus vermoedelijk heeft ze deze verwijderd om te voorkomen dat speurders zouden zien dat ze terug in Nederland was..

Schermafbeelding 2015-08-31 om 23.05.36

Opvallende zaken

Hierboven staan vijf deelnemers waarvan door voortijdig op social media te verschijnen duidelijk is dat ze niet de finale van Robinson gaan halen. Natuurlijk hebben we alle deelnemers door de socialmediascan gehaald en helaas is moeilijk vast te stellen wanneer alle deelnemers weer terug waren in Nederland. Voor de liefhebbers toch een aantal bevindingen:

  • De socialmediakanalen van Teske de Schepper en Oscar Aerts werden keurig door iemand anders bewaakt tijdens de opnameperiode van Expeditie Robinson. Bij Teske is moeilijk vast te stellen vanaf wanneer ze echt zelf weer achter de knoppen zat, bij Oscar Aerts verbazen de volgers zich over zijn baard (kenmerk van Robinson-deelname) op de Instagram-post van 24 juni. Op 16 juni plaatste Oscar ook een foto van een etentje van zichzelf, daarop is (onder andere aan zijn baard) niet goed vast te stellen of deze vooraf is gemaakt.
  • Klaas van der Eerden en Kees van der Spek reageren vanaf 22 juni weer via reply’s op Twitter-berichten. Dit duidt erop dat zij toen weer in het land waren. Danny Ghosen (24 juni), Sandra van Nieuwland (26 juni) en Amara Onwuka (28 juni) plaatsten later pas berichten online. Hun normale Twitter-frequentie ligt ook lager, de op social media minder actieve Wietze de Jager was op 25 juni present op de ‘Foute party’ van Q-music.
  • Kim Lammers publiceerde op 24 juni een nieuwe column op Hockey.nl over transfers in de hockey- en voetbalwereld die pas in juni plaatsvonden. Dit duidt erop dat zij in ieder geval op 23 juni deze column moet hebben geschreven. De column is hier terug te lezen.
  • De ‘oudere garde’ Kees van der Spek, Sander Janson en Jaap Jongbloed is veel minder actief op social media en van hen zijn er dan ook geen online aanwijzingen te vinden.

Volgrelaties

De deelnemers van Expeditie Robinson verschenen dit jaar vaker in de media tijdens de opnameperiode dan de deelnemers van Wie is de Mol?. Ook vorig jaar gingen meerdere deelnemers aan Robinson de fout in. Dankzij de volgrelaties op Twitter was het bij WIDM tóch mogelijk een aantal afvallers te herkennen. Immers, zit je 4 weken op een onbewoond eiland met elkaar, dan ga je elkaar bij thuiskomst waarschijnlijk wel volgen op Twitter of Instagram. Omdat de accounts van Ronnie Flex en Tim Douwsma erg groot waren (veel volgers) en we toch al wisten dat zij gingen afvallen, hebben we van hen niet alle volgrelaties geanalyseerd. Klik hieronder om per deelnemer te zien wie of zij volgt.

Twitter

Opvallend is dat Sandra van Nieuwland bijna alle andere deelnemers volgt op Twitter en zelf alleen wordt teruggevolgd door Kim Lammers, Marian Mudder en Tim Douwsma. Voorzichtig durf ik op basis hiervan wel te stellen dat Sandra vroegtijdig af gaat vallen. Ook Kim Lammers volgt zelf meer mensen dan dat zij zelf gevolgd wordt.

Instagram

Wat opvalt aan de volgrelaties, is dat Anna Speller op Instagram veel andere deelnemers volgt, maar zelf alleen gevolgd wordt door Sharon Doorson (die bijna alle deelnemers volgt) en Ellen Bandita. Dit was in eerdere analyses een slecht voorteken en het lijkt erop dat Anne de finale zeker niet gaat halen. Ook Kim Lammers wordt (net als op Twitter) niet door veel andere deelnemers gevolgd.

TV-producenten onderschatten mediamonitoring

Een complete crew en 17 BN’ers trekken voor ruim 5 weken naar de Filipijnen en dat is een enorme productie met een groot budget. Het blijft me verbazen dat producenten geen geld vrij maken voor goede training en begeleiding op gebied van social media. Toen het programma jaren geleden startte, bestonden social media nog niet.

Het is natuurlijk extreem lastig om alles geheim te houden, maar door een goede training vooraf en goede socialmediamonitoring achteraf kun je voorkomen dat je via een simpele socialmedia-analyse kunt achterhalen wat de uitslag is van een spel waarvan je zégt het zo goed mogelijk geheim te willen houden.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Peter-Jan Bosgoed

    Meer dan geweldig weer dit! keep up the good work!


    2 september 2015 om 07:26
    Lisa

    via de instagram account van Mattie & Wietze (@mattiewietze) zie je dat Wietze op 20 juni al aanwezig was bij Groots met een zachte G van Guus Meeuwis. Afvaller dus! 😉


    2 september 2015 om 07:56
    Rene

    Wederom genoten van deze analyse en voorspelling!


    2 september 2015 om 11:35
    Thommes

    De kracht van data (social media) monitoring, heerlijk!


    2 september 2015 om 12:24
    Sjors Pals

    Wellicht handig om nog te checken naar verschil in device, bij twitter is dat naar mijn mening zichtbaar.


    7 september 2015 om 14:29
    jaapvanzessen

    @Lisa; thanks voor je tip! Heb het in nieuwe blog meegenomen.

    @Sjors: hier heb ik eerder bij Wie is de Mol ook naar gekeken en is zeker goede indicatie. Toch blijft het lastig omdat het geen hard bewijs is en iedereen met een mobiel of tool iets kan plaatsen.


    12 september 2015 om 07:30
    Michael_

    Een aantal deelnemers heb je heel goed ingeschat.

    Alleen Anna heeft er toch wel langer ingezeten dan jij dacht.


    6 januari 2016 om 09:45
    jaapvanzessen

    @Michael, de deelnemers waarvan ik kon achterhalen dat ze eerder terug waren in NL zijn allemaal vroegtijdig afgevallen. Op basis van volggedrag is het niet 100% zeker dat analyse klopt, zo haalde Anna inderdaad de finale. Wel heeft ze langere tijd alleen doorgebracht op een reserve-eiland, maar op basis van volgersanalyse kan ik geen garanties geven. De 9 andere voorspellingen klopten wel.


    6 januari 2016 om 09:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!