Sony PR blunder wordt teruggedraaid na aanval weblogs
Gisteren schreef Kotaku, wereldwijd één van de bekendste en grootste game weblogs, een artikel met het gerucht dat Sony PlayStation Home zou aankondigen tijdens GDC. Volgens de bron van dit gerucht zou Sony gebruikers in staat stellen om een avatar te maken voor je Playstation3. Om de avatar heen bevindt zich een kamer en op basis van gespeelde games en behaalde prestaties, win je objecten (achievements) om je kamer mee te pimpen. Dit is niet helemaal nieuw: de Xbox 360 kent ook al achievements en Nintendo heeft de Mii’s voor de Wii.
Na het plaatsen van dit gerucht, kreeg Kotaku een email van Sony Computer Entertainment America, waarin de uitnodigingen van Kotaku voor interviews op GDC en een ander aankomend Sony event werden ingetrokken. Ook zou Kotaku niet meer op de hoogte worden door Sony over nieuws en ontwikkelingen. Kotaku plaatste dit bericht van Sony aan Kotaku online en in rap tempo ging het nieuws over internet.
Kotaku kreeg al snel steun van andere grote weblogs als joystiq en gizmodo. Alle drie de berichten kwamen vervolgens ook op de voorpagina van Digg/Gaming te staan, waardoor nog meer mensen kregen te horen van deze PR blunder.
Wat doe je dan als groot bedrijf, na zo’n aanval van invloedrijke weblogs? Je belt Kotaku op, je praat het uit en draait de blunder terug. Een verstandig besluit, maar of dat voldoende is?
Ze hadden blijkbaar de kracht van de blogosphere onderschat. Ik denk dat ze niet beter hebben kunnen doen dan toegeven. Zelfs persoonlijk contact opnemen met de blogger, daar kunnen veel grote bedrijven nog van leren.
oops…
Heb je plaatje maar even aangepast Jasper 😉
Het is echt wederom ongelofelijk. Ik begrijp trouwens ook echt niet dat je als Sony niet even bij jezelf nadenkt voordat je zo’n email stuurt. Dacht dat er ondertussen wel genoeg voorbeelden waren van blogs die merken genadeloos aanvallen en onderuithalen.
Ik ben zelf een fanatieke gamer en PS2-eigenaar, en lijdt de laatste tijd redelijk onder plaatsvervangende schaamte omdat ik me tegenover mijn Xbox-eigenaar vrienden constant moet verantwoorden:). Zal het dit weekend wel weer op mijn bord krijgen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!