SpinAwards: Sneeuwbol voor Pakistan
De vijfde genomineerde in de categorie beste online campagnes voor de SpinAwards 2005 is Sneeuwbol voor Pakistan.
Op 8 oktober 2005 werd met name het noorden van Pakistan getroffen door een aardbeving die aan meer dan 80.000 mensen het leven heeft gekost. In de eerste weken werd door de Samenwerkende Hulp Organisaties (SHO) veel geld opgehaald om noodhulp te verrichten. Dit was echter absoluut te weinig om de meer dan 3 miljoen daklozen te beschermen tegen de strenge winter. Publicis Dialog ontwikkelde in opdracht van Het Nederlandse Rode Kruis een campagne om zonder veel inspanning (budgettair, maar ook in resources) toch nog extra geld binnen te krijgen.
Er is gekozen voor een online aanpak met daarbij één type banner (in vele formaatvarianten) waarbij het verkrijgen van attentiewaarde door interactie en ontwerp voorop stond. Door de Kerststemming geïnspireerd heeft Publicis een sneeuwbol gecreëerd met daarin een knus huisje. Met de muis kon je de sneeuwbol schudden en ging het uiteindelijk nostalgisch sneeuwen. Helaas stort op een gegeven moment het huisje volledig in elkaar. Pas op dat moment verscheen de afzender (Het Nederlandse Rode Kruis) en de dringende oproep om online te doneren.
De banner werd gratis geplaatst op sites die Het Nederlandse Rode Kruis een warm hart toedragen. De websites zelf hebben de banner tevens opgepakt om ‘m op meer sites geplaatst te krijgen (virale verspreiding). In de maanden december 2005 en januari 2006 heeft de banner op minimaal 43 websites en weblogs gedraaid. Op deze websites is de banner in totaal 6.3 miljoen keer getoond die uiteindelijk heeft geresulteerd in ruim 250.000 doorkliks en een donatie van ruim 200.000 euro.