Sporttegoed: van abonnement naar betalen voor gebruik

21 december 2012, 13:00

Sporters blijken zichzelf vaak te overschatten en zijn daardoor duur uit. Sporttegoed.nl maakt flexibel sporten op basis van pay-per-use mogelijk.

De feestdagen staan weer voor de deur. Dat bekent weer veel gezelligheid waarbij we ons tegoed doen aan de geneugten des levens. In januari willen velen die 'geneugten' er graag weer af sporten. Maar om je nou meteen blauw te betalen aan een abonnement waar aan je vast zit… Wellicht is Sporttegoed.nl de oplossing. Deze online sportdienst werd onlangs gelanceerd. Met Sporttegoed kun je met een 'prepaid' sporttegoed sporten bij sportcentra door heel Nederland.

Als je in januari wilt gaat beginnen met sporten, ben je niet de enige. Volgens Men's Health begint 1 op de 8 leden van de sportschool in januari. Nagenoeg elke sportschool werkt op basis van lidmaatschap. Het idee is doodeenvoudig: je betaalt op voorhand een vast bedrag per maand waarvoor je (on)beperkt gebruik mag maken van de faciliteiten van de sportschool.

Klinkt goed toch? Toch blijkt in de praktijk dat veel mensen (te) weinig komen en daardoor gemiddeld veel neerleggen voor een sportbezoek. Waarom blijven dan zoveel mensen een sportabonnement aangaan?

Mensen overschatten zichzelf en dit kost hen veel geld

In de paper Paying Not to Go to the Gym (PDF-alert) hebben de wetenschappers Stefano DellaVigna (UC Berkeley) en Ulrike Malmendier (Stanford University) enkele jaren geleden dit fenomeen onderzocht. Zij stellen dat mensen hun wilskracht veel te optimistisch inschatten. In het onderzoek konden respondenten kiezen uit een pakket waarbij ze 10 dollar per bezoek betaalden of konden kiezen voor een abonnement van 70 dollar per maand. De meerderheid koos voor het abonnement. In de praktijk zorgde dit ervoor dat ze 70 procent meer betaalden per bezoek dan ze zouden hebben betaald bij het andere pakket. Wat blijkt is dat mensen zich sterk focussen op beloning op korte termijn.

Behalve dat mensen hun wilskracht overschatten, doen ze hetzelfde met hun behoefte aan een product (PDF-alert). Mensen schatten hun gebruik van een product of dienst hoog in, en gaan daarom voor een vast tarief (dit wordt ook wel het overestimation effect genoemd). Daarbij is het is zelfs zo dat alleen het nemen van een belissing om te gaan sporten onze motivatie al doet afnemen (ook wel bekend als de theory of decision fatigue).

Sporttegoed

Waarom dan teveel blijven betalen, zo dachten Marcel Boots en Gijs den Hartog. Daartoe bedachten ze Sporttegoed.nl, een online dienst waarbij je toegang hebt tot het landelijk sportschoolaanbod waarbij je betaalt voor gebruik. Marcel Boots licht toe: “Steeds meer mensen geven aan niet langer vast te willen zitten aan een abonnement. Daarnaast zijn consumenten nu gewend alles online te vergelijken en te boeken. Wij spelen in op deze behoeften; onze missie is sporten flexibeler en toegankelijker te maken voor iedereen.”

De werkwijze van Sporttegoed.nl is erg eenvoudig en vergelijkbaar met het opladen van een prepaid tegoed voor mobiel. Het saldo wordt online opgeladen via iDEAL of creditcard, of door het invoeren van de unieke code van een cadeaukaart. Met Sporttegoed.nl heb je toegang tot 450 verschillende sportcentra in Nederland, waaronder grote landelijke ketens zoals HealthCity, Sportcity, Achmea Healthcenters en Optisport, maar ook tot individuele sportlocaties.

Gemak

Een belangrijke USP van Sporttegoed.nl is het gebruiksgemak van de dienst. Het flexibele sportgebruik en eenvoud van het betalen moet het voor sporters aantrekkelijk maken om van de dienst gebruik te maken. De opkomst van digitale microbetalingen heeft ervoor gezorgd dat consumenten meer gewend geraakt zijn aan het betalen voor gebruik. Dat zal Sporttegoed.nl wellicht helpen het insurance effect te overwinnen. Veel mensen kiezen voor een abonnement om varierende maandelijkse afschrijvingen te vermijden. Zij doen dit gek genoeg, omdat zij hun toekomstig gebruik moeilijk kunnen voorspellen. Dat terwijl dit uiteindelijk dus duurder blijkt uit te vallen.

Omdat het met Sporttegoed.nl duidelijk is waarvoor je betaalt, vermindert het het convenience effect, wat simpelweg inhoudt dat de consument optionele of gelaagde tarieven vermijdt zodat hij/zij de kosten ervan niet hoeft te berekenen. Wederom een van de redenen waarom mensen veel betalen met een abonnement.

Via het online platform koop je dagkaarten. Na het kiezen van de sport en het centrum, ontvangt de sporter een e-ticket dat direct toegang geeft tot de sportlocatie. Op je persoonlijke account zijn alle boekingen en saldo’s terug te vinden, dit geeft je inzicht in al je bestedingen.

Uitdaging

De focus voor de komende periode ligt met name op het creëren van naamsbekendheid en awareness. Het huidige aanbod van sportcentra bij Sporttegoed.nl is grotendeels dekkend. De uitdaging voor Sporttegoed.nl is nu om de consument daadwerkelijk naar Sporttegoed.nl te krijgen en te converteren naar (betalende) leden. Belangrijke uitdaging hierbij is sporters te overtuigen dat zij van een abonnement afstappen, waarmee zij gemiddeld veel kwijt zijn voor een sportsessie omdat mensen zich overschatten en hun schuld afkopen, en overschakelen op een prepaid pay-per-use oplossing.

Afbeelding: UNE Photos (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Barbara Bleeker

    Het Rotterdamse internetbureau Mangrove is verantwoordelijk voor de strategie, techniek, ontwerp en interactie van Sporttegoed.nl.


    9 januari 2013 om 12:58
    Ali

    Hallo

    Wat ik wil weten is wat betaal je voor zo,n ene sportmoment

    Alvast bedankt

    Grt. Ali


    9 februari 2015 om 12:28
    Inge

    Klopt het dat dit concept niet meer bestaat?

    Groetjes


    20 juli 2017 om 17:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!