State of the AdWords Union: Alles wat je moet weten over nieuwe AdWords functies

21 juni 2012, 06:06

David Booth vertelt tijdens Google Engage 2012 over de meest interessante nieuwe mogelijkheden van Google AdWords

Op dinsdag 12 juni jongstleden vond het tweede Google Engage Event in Nederland plaats in de Westergasfabriek. Het ochtendprogramma werd verzorgd door David Booth en stond volledig in het teken van Online Advertising & Business. David ging in op de nieuwste functies van AdWords en hoe je die praktisch kunt inzetten. Ook geeft David een flinke lijst aan tips om conversies te optimaliseren.

David Booth

David Booth nam in 2011 de eerste Google Engage dag geheel voor zijn rekening. Zijn presentatie werd toen beoordeeld met en 9,6 door de aanwezige bezoekers. David is een van de oprichters en consultants van Cardinal Path. Verder is hij auteur, docent, professor en is hij een regelmatig spreker op congressen.

Wie een aantal werken van David wil lezen kan zoeken op: Performance Marketing met Google Analytics (Wiley 2010), Google Website Optimizer Essential Training (Lynda.com 2010), Google AdWords Essential Training (Lynda.com 2011) en Google Analytics Essential Training (Lynda.com 2011). Momenteel werkt hij aan Display Advertising: An Hour A Day (Wiley/Sybex 2012).

David is een enthousiaste, energieke spreker die je als bezoeker continu weet te boeien, ook al staat hij 4 uur achter elkaar op het podium. Naast zijn enthousiasme is hij tevens een inspiratiebron gezien zijn uitstekende kennis en is hij een fervent Mac gebruiker. Dit maakte hij al snel duidelijk door nadrukkelijk de quote “Every time you use flash, somewhere a puppy dies” te verkondigen.

State of the AdWords Union – what's important, what's new and what should you care about?

Tijdens het eerste gedeelte van David zijn programma kwamen alle nieuwe AdWords updates aan bod. Hieronder een overzicht van deze updates:

AdWords Editor updaten

Per 12 juni heeft er een update van de AdWords Editor plaatsgevonden. Wanneer je deze update nog niet geïnstalleerd hebt en je voert wijzigingen via de AdWords Editor door, zullen deze niet doorgevoerd worden in het AdWords account. Je krijgt hier overigens geen melding van.

Advertentieroulatie

Zoals waarschijnlijk de meeste van jullie wel weten kwam Google eind april met het idee om de “gelijkmatig rouleren” mogelijkheid voor advertenties te vervangen door een functie waarbij advertenties na 30 dagen automatisch geoptimaliseerd zouden worden voor kliks. Dit zorgde voor erg veel opschudding binnen de AdWords community. Google heeft hier naar geluisterd en per 11 juni 2012 is de termijn van 30 dagen verlengd naar 90 dagen. Ook is er een opt-out mogelijkheid waardoor je als adverteerder weer ongelimiteerd kunt rouleren. Deze opt-out is, per Google AdWords account, aan te vragen via dit formulier.

Gerelateerde varianten opnemen

Sinds half mei koppelt Google, automatisch, passende varianten zoals foutief gespelde, enkelvoudige / meervoudige en afgekorte woorden aan de zoekwoorden binnen je Google AdWords account. De organische resultaten hielden al langer rekening met deze varianten en dat is nu ook doorgevoerd binnen het advertentieplatform van Google. Ook voor deze aanpassing is een opt-out mogelijkheid die je bij de je campagne instellingen kunt vinden, mocht je hier geen gebruik van willen maken.

Automated rules in het MCC

Daar waar je eerst automated rules per individueel Google AdWords account in moest stellen kan je dit nu via het MCC, voor meerdere accounts doorvoeren. Het voordeel van deze update is dat, wanneer je veel gebruik maakt van automated rules, je deze sneller bij meerdere accounts toe kan passen, wat dus tijd scheelt.

Display Campagin Optimizer (DOC)

Sinds begin april is de Display Campaign Optimizer, afgekort DOC, voor iedere Google AdWords adverteerder beschikbaar. Google beschikt over een enorme database en bij het gebruik van deze automatische optimalisatie tool zal Google de beste instellingen voor je display campagne gaan gebruiken. Let er wel op dat Google een bedrijf blijft met een winstoogmerk. Wat Google als “beste” bepaalt, hoeft voor jou als adverteerder niet de beste instelling te zijn. David gaf aan dat bij een minimum van 15 conversies deze mogelijkheid gebruikt kan worden, maar dat het verstandiger is om te gebruiken bij hogere aantallen.

Veilinggegevens per zoekwoord

Eind mei presenteerde Google de veilinggegevens per zoekwoord mogelijkheid. Met deze mogelijkheid kan een adverteerde zijn positie ten opzichte van de concurrentie bekijken. Data als concurrenten, vertoningpercentages, gemiddelde posities en overlappercentages zijn hierdoor zichtbaar. De gedachte achter deze update is dat jij als adverteerder betere beslissingen kunt nemen wanneer je weet wat je concurrentie doet.

Google Trusted Stores program

De consument vind het veilig online kunnen bestellen tegenwoordig erg belangrijk. Zeker bij online shops waar ze niet mee bekend zijn. Keurmerken en accreditaties geven de consument vaak een veilig gevoel en laten zien dat het veilig is om hier iets te bestellen. Google speelt hier op in met haar Google Trusted Stores program waarbij je als webshop, wanneer je een aantal eisen kan voldoen, je een badge mag voeren waarmee je de consument aan kan tonen dat deze zich in een veilige webshop bevindt. Opmerkelijk is dat, wanneer er een probleem met de aankoop is, Google, per consument, garant staat voor een levenslange dekking van $ 1.000,-.

Google products

Binnenkort zal er betaald moeten worden voor het tonen van producten in de SERP van Google. De gedachte van Google is dat wanneer commerciële bedrijven een verbintenis aangaan waarbij ze een bepaald bedrag moeten betalen voor het tonen van producten in de SERP, deze bedrijven er voor zorgen dat de getoonde informatie geheel up to date is. Op deze manier wil Google de bezoeker een kwalitatief beter zoekresultaat tonen bij een zoekopdracht. Meer hier over vind je hier.

Mobile marketing

De mobiele markt is een ontzettend snel groeiende markt met heel veel potentie. David had een aantal sheets waarbij hij de verhouding tussen het aantal mobiele telefoons en veel gebruikte producten liet zien. Ter indicatie: in 2011 waren er meer mobieltjes dan dat er toiletten waren.

Sinds kort is het mogelijk om specifieke mobiele apparaten en netwerken te targetten. Maak je bijvoorbeeld gebruik van flash banners? Zorg er dan voor dat je deze niet aan een Iphone gebruiker laat zien aangezien deze geen flash ondersteunt.

Google heeft AdMob sinds kort geintegreerd in de Google AdWords interface. Dit is een flinke stap vooruit aangezien je als adverteerde nu vanuit Google AdWords een specifieke mobiele campagne kan starten op de apparaten en netwerken die jij wilt bereiken met jou boodschap.

Een andere mobiele update is de mogelijkheid om een directe link naar de download pagina van je App in je mobiele advertentie te tonen. De huidige vormgeving laat een tekstregel onder de advertentie zijn waar op geklikt kan worden. De bezoeker wordt dan doorgestuurd naar de download pagina. David liet echter ook de nieuwe vormgeving van deze extensie zien. Deze is, wanneer er op het bekende + teken geklikt wordt, beeldvullend en toont direct alle informatie over de App. Ook staat er een grote Call-To-Action button in vermeld in plaats van een tekstlink. Vanuit AdWords kan er gemeten worden hoe vaak een App gedownload is.

Website optimization – Running experiments to optimize value for your clients

De tweede presentatie van David ging over het optimaliseren van websites. Ik hoef jullie het belang van website optimalisatie niet uit te leggen aangezien jullie dit allemaal wel (moeten) weten. Een opmerking van David over het optimaliseren van websites was dat meningen tegenwoordig niet meer zo veel waard zijn. Hiermee doelt hij erop dat de statistische bewijzen, na een experiment, voor zich spreken. Jij kan een zwarte achtergrondkleur van je website niet passend vinden maar als blijkt dat hierdoor je conversies stijgen heb je geen poot om op te staan.

Content Experiments in Google Analytics

Begin juni heeft André Scholten in dit artikel al gesproken over het stopzetten van Google Website Optimizer. Hier voor in de plaats komt Google met Content Experiments in Google Analytics. Enkele voordelen van Content Experiments zijn: het gebruik van één script in plaats van meerdere scripts, geen multivariate mogelijkheid, ander statistisch model, maximaal vijf experimenten per keer. Voor meer informatie verwijs ik dan ook naar bovenstaand artikel en naar de uitleg van Google.

Design for Conversions – Best practice, tips and tricks for building pages that just work

Onderstaand een korte opsomming van een aantal tips en tricks van David om conversies te optimaliseren:

  • Geef aandacht aan contrast, denk hierbij wel goed aan de achtergrond. Kijk kritisch naar de achtergrond van de website en de achtergrond en vormgeving van je Call-To-Action buttons.

  • Hou in gedachten wie de doelgroep is die je wilt bereiken. Bijvoorbeeld voor iPhone gebruikers, maak je website in Apple style want deze mensen houden van Apple.

  • Hou rekening met de emotionele reactie van je doelgroep bij het ontwerpen van het concept van je product. Emotionele reacties kunnen het vertrouwen tot een product maken of breken.

  • Laat mij als consument zien hoe ik mij probleem op los. Op deze manier krijgt de consument het idee dat er meer mensen zoals hem/haar zijn.

  • The fold, de vouw op een pagina. Zet je conversie momenten boven de vouw aangezien niet iedere bezoeker van je website naar beneden scrolt.

  • Iets gratis weggeven. Iedereen houdt van “gratis”. Een voorbeeld is het vermelden van een gratis verzending onder een bestelknop. Ook al hanteer je dit standaard al. De extra vermelding dat het gratis is heeft een positief effect op de consument. Gratis is en blijft een triggerwoord.

  • In de online wereld moet de bezoeker verteld worden wat deze moet gaan doen. Wat wordt er verwacht van de bezoeker. Bijvoorbeeld: bestel deze schoenen nu! In de offline wereld is men daar niet op gesteld.

  • 404 pagina's. Zorg voor nette 404 pagina. Laat de bezoeker niet landen op een error pagina of een pagina die niet bestaat. Bied de bezoeker een goede ervaring ook al bestaat de pagina niet. Ook kan je er voor kiezen om iedere 404 pagina, automatisch door te laten sturen naar de homepage van je website.

  • Perceptual blindness. Maak gebruik van hetgeen dat bezoekers verwachten. Bijvoorbeeld bij het zoeken van een reis. Ieder reis zoek formulier beschikbaarheids formulier ziet er het zelfde uit, ongeacht op welke website je bent.

  • De positionering van foto's en kijk richtingen op foto's met betrekking tot de Call-To-Action. Mensen kijken naar gezichten en volgen de richting van de ogen van de personen op dee foto's. Mensen kijken graag naar waar andere mensen heen kijken. Richt de ogen van een afbeelding dus altijd naar de gewenste Call-To-Action.

  • Foveal view. Dit is het focuspunt van een pagina. Zorg ervoor dat er relevante informatie en een Call-To-Action binnen de focus afstand geplaatst wordt.

  • Mensen kijken graag naar andere mensen. Maak hier dus gebruik van op website of in je banners. Zorg er wel voor dat je altijd “gebruik” maakt van vrouwen aangezien studies aantonen dat men het fijner vind om naar vrouwen dan naar mannen te kijken.

  • Testimonials / reviews. Laat je bezoeker zien dat het probleem opgelost is of opgelost kan worden. Ook product beoordelingen zijn erg belangrijk.

  • Formulieren. Zorg voor eenvoudige stappen in je formulier en toon deze stappen ook altijd. Op deze manier weet de bezoeker hoeveel stappen er nodig zijn om een formulier in te vullen en bij welke stap de bezoeker zich bevind. Bijvoorbeeld: koop dit product in 3 simpele stappen. De bezoeker weet dan hoeveel stappen deze door moet lopen om bij het einde te komen. Als je gebruik maakt van lange formulieren, breek deze dan op in korte overzichtelijke formulieren. Op deze manier is de kans groter dat de bezoeker de formulieren invult en doorklikt naar de volgende stap. Vraag alleen naar de echt noodzakelijke informatie. Privé informatie kan je beter later in een formulier vragen aangezien de bezoeker dan al in een vergevorderd stadium van het proces zit en minder snel geneigd is om te stoppen.

Afbeelding: Ian Sane (cc)

Sebastiaan Hulshof
Teamlead Digital Marketing bij TRES

Categorie
Tags

16 Reacties

    Johan

    Wat een spelfouten en typfouten zeg.. worden deze artikelen wel gecontroleerd??


    21 juni 2012 om 09:00
    adwords optimalisatie

    Wel een interessant en compleet artikel


    21 juni 2012 om 13:58
    Jeroen

    Wat een zeer interessant artikel.

    Ik vond de Website Optimizer altijd al een beetje misplaatst in AdWords. In analytics meet je ook organische conversies waardoor het proces van de A/B test versneld wordt (mits je organisch goed scoort 😉 ).

    Ook een aantal goede conversie-tips opgenoemd! Ik heb de presentatie weliswaar niet bijgewoond maar het leek mij heel inspirerend.


    21 juni 2012 om 17:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!