Sterke groei online winkelen
Traditionele winkeliers merken dat consumenten hun handen steviger op de knip houden nu het economisch minder goed gaat. Online winkeliers lijken hier geen last van te hebben. Hoewel offici?le cijfers nog op zich laten wachten, lijkt het erop dat de online uitgaven tussen 1 november en 20 december fors gestegen zijn.
De voorspellingen over de online uitgaven verschillen per onderzoeksmethode. Volgens ComScore Networks dat zich baseert op het aantal gemaakte transacties door een panel van 1,5 miljoen mensen, zijn de online uitgaven gestegen met 23 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar tot een bedrag van 8,5 miljard dollar. Nielsen/Netratings en Harris Interactive komen uit op een stijging van 20 procent en een totaalbedrag van 11,6 miljard dollar.
Bron:
Online verkoop stijgt met 40 procent
Ondanks de stagnerende economie en tegenvallende verkopen online, stijgt de consumentenomzet op internet in 2002 volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau comScore Media Metrix naar 74 miljard dollar.
Dat zegt Adweek. De stijging wordt in beginsel toegeschreven aan nieuwe kopers. Andere factoren die een rol spelen, zijn het toenemende besef dat online kopen gemak biedt en efficiënter wordt en dat de mogelijkheid tot prijsvergelijken op internet letterlijk binnen handbereik ligt. Veiligheid en privacy blijven heikele punten onder (potentiële) consumenten online, aldus comScore Media Metrix.