Storytelling door ANWB met #ANWBelektrisch: beleven, ervaren en vertellen
Win de VIP-auto voor 1 dag!
“Is hij al gestart?” “Ik hoor vogels fluiten.” “Heerlijk wat een rust zo’n auto!” Dat zijn de reacties van mensen die voor het eerst in een elektrische auto rijden. Inmiddels zijn de eerste 300 elektrische proefritten achter de rug van de ‘Grootste Elektrische Proefrit van Nederland’ van de ANWB. In Badhoevedorp ontvingen vorige week twaalf ANWB-leden de sleutels van ‘hun’ elektrische auto. Zij testten de auto’s niet alleen zelf, maar lieten ook mensen uit hun omgeving een proefrit maken. De ANWB wil met deze Grootste Elektrische Proefrit van Nederland zoveel mogelijk mensen een keer in een elektrische auto laten rijden. Mensen die mij kennen, hebben op mijn social media accounts al wat voorbij zien komen van de hashtag #ANWBelektrisch. Graag deel ik ook met jullie de achtergronden en eerste resultaten van deze interactieve belevenisactie van de ANWB.
De Grootste Elektrische Proefrit van Nederland
Het komende half jaar gaat de proefrit verder langs twaalf andere steden en verschillende evenementen. De proefrijders krijgen zes dagen de beschikking over één van de 12 gesponsorde elektrische auto’s (Nissan Leaf, Mitsubitshu iMiev, Citroen C-Zero, Renault Fluence ZE, Peugeot iON, Volvo C30 en een Opel Ampera). Het is de bedoeling dat zij zoveel mogelijk mensen uit hun omgeving (buren, vrienden, familie) een proefritje laten maken. Die ritjes leggen ze vast met een iPhone-app en de video’s verschijnen op YouTube in afspeellijsten per auto. Zo ontstaat de grootste elektrische proefrit van Nederland. Van de eerste 300 rijders hebben we onderstaande compilatievideo gemaakt.
Beleven, ervaren en vertellen
Met deze actie wil de ANWB haar leden laten ervaren wat elektrisch rijden is. De ANWB is als belangenvereniging zeer benieuwd naar de ervaringen (positief en negatief) van haar leden. Mensen vertellen zelf hun ervaringen door aan elkaar.
Een groot gevaar rondom de introductie van nieuwe producten is dat praktische bezwaren worden vergeten. Wat als je je auto ‘s avonds moet inpluggen in de regen? Wat als je geen buitenstopcontact hebt? Hoe erg is het nou in de praktijk dat je steeds moet rekenen hoe ver je kunt komen? Dit soort ervaringen kun je alleen daadwerkelijk te weten komen door mensen proefondervindelijk te laten ervaren. Geen marktonderzoek, maar realiteit. Daarnaast weerhouden dit soort praktische bezwaren de mensen ook om producten te kunnen ervaren. Want naast bezwaren zijn er ook altijd positieve ervaringen.
ANWB is een belangenorganisatie. Daarbij is het essentieel dat we de mening van leden weten. Wat vinden onze leden dan daadwerkelijk van elektrisch rijden? Daarvoor moeten we de dialoog aangaan, via nieuwe media. De ANWB kan alles zelf organiseren, maar heeft bewust gekozen voor een faciliterende rol. De ANWB zet haar eigen netwerk in om auto’s te regelen. Haar vrijwilligers om hun eigen netwerk in te zetten. En ook haar eigen personeel. Op die manier kan de ANWB met relatief weinig eigen inspanning (en daarmee lage kosten) iets groots maken. Waar zowel de leden, de ANWB, als de samenleving van profiteren. Win-win-win. Je kunt geld steken in communicatie, of je kan iets uitvoeren wat dusdanig gaaf is dat het uit zichzelf communicatewaarde genereert. Dit keer hebben wij voor het laatste gekozen. Tenminste dat vinden wij dan. 😉
Olievlek via social media
Dankzij Vodafone zijn alle elektrische auto’s uitgerust met een iPhone waarmee de positieve – en negatieve – belevenissen worden vastgelegd en gedeeld via social media: YouTube, Facebook, Storify en Twitter via @ANWBproefritEV en #ANWBelektrisch.
Een mooi voorbeeld hiervan is Henrik Stiepel die afgelopen weekend een Nissan Leaf meekreeg. Vincent Everts interviewde hem bij de uitgifte in Badhoevedorp:
Zes dagen lang heeft hij zijn netwerk zijn ervaringen laten weten met tweets, foto’s en video’s. Met Storify heb ik het chronologisch vastgelegd. Ook ontstond er onderling contact met de testrijders. Bekijk meer Storify’s van ANWB Elektrisch.
Win de ANWB VIP elektrische Nissan Leaf voor 1 dag!
Natuurlijk kun je zelf meedoen met de proefrit door je in te schrijven om 6 dagen een elektrische auto te lenen (we komen nog in Sneek, Assen, Borne, Apeldoorn, Nieuwegein, Lelystad, Valkenburg, Den Bosch, Vlissingen en Den Haag), maar speciaal voor de lezers van Marketingfacts hebben we nog iets gaafs: we hebben aan Innovader ook gevraagd om een extra Nissan Leaf uit te rusten met 4 camera’s en een live verbinding met internet. Er zit een uitzendstraat achter in de kofferbak. We noemen het onze VIP-auto. Alles wat er in die auto gebeurt, is live te volgen via internet.
In de komende weken nemen BN’ers, CEO’s, politici en andere prominenten plaats achter het stuur, maar degene met het origineelste idee komt, mag deze auto 1 dag lenen: wat ga jij doen met de Nissan Leaf als je hem 1 dag kunt lenen? Laat het weten in de comments. Degene die voor 27 juni reageert met het leukste idee wint.
Hi Mark,
Ik heb van veel proefrijders gehoord dat ze het leuk vonden om anderen te laten rijden en daar dan weer videos van te maken. Ze waren voor eventjes een soort journalist, interviewer. Omdat het op die manier natuurlijk gaat worden de filmpjes ook lekker losjes. Wellicht een idee om dit ook op de een of andere manier op anwb.nl te publiceren.
Ha Marc,
Gave actie!
Ik zou denk ik een dag gewoon proberen te doen wat ik anders ook doe; woon-werk verkeer, op m’n werk tanken (er staan immers oplaad punten). Hopen dat m’n iPhone een beetje lekker werkt en muziek afspelen/ bellen…
Een leverancier bezoeken in Amsterdam en m’n vriendin laten proefrijden, misschien saai maar daarmee kan ik beter beoordelen hoe de auto “past”.
Succes met de actie!
Ha Marc,
Gave campagne!
Ik zou denk ik een dag gewoon proberen te doen wat ik anders ook doe; woon-werk verkeer, op m’n werk tanken (er staan immers oplaad punten). Hopen dat m’n iPhone een beetje lekker werkt en muziek afspelen/ bellen…
Een leverancier bezoeken in Amsterdam en m’n vriendin laten proefrijden, misschien saai maar daarmee kan ik beter beoordelen hoe de auto “past”.
hele vette actie, hoe werd deze actie ontvangen onder de consumenten mark. ZIjn jullie van plan om dit jaar ook een soortgelijke actie te doen om het elektrisch rijden onder aandacht te brengen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!