Student Peter Hoogendijk winnaar Nationale MQ-test 2016

1 maart 2016, 13:00

Van eind januari tot eind februari streden zo’n 1.200 marketeers (in spe) om de titel ‘Hoogste marketingquotiënt van Nederland’ in de NIMA Nationale MQ-test. Als winnaar kwam Peter Hoogendijk uit de bus, student aan Hogeschool Windesheim en binnenkort junior online marketeer bij De Persgroep Online Services. Tweede werd Annelies Verhelst, SEO-marketeer bij SHUZ, en derde werd onze eigen Bram Koster. Opvallend: juist op het terrein van digitale marketing is het aanzienlijk minder goed gesteld met de ‘marketingintelligentie’ van de Nederlandse marketeer.

Digitale marketing

Voor de deelnemers bleek het onderdeel digital marketing de meeste hoofdbrekens op te leveren. SEO, Google Adwords en Analytics, metrics zijn voor de marketeers klokken die we hebben horen luiden, maar waar is die verdraaide klepel? Maar liefst de helft van de deelnemers scoorde een 5 of lager op dit onderdeel. Zelfs deelnemers uit ICT-branche brachten het er op dit onderdeel bekaaid van af.

Digitale marketing was door NIMA bewust gekozen als onderdeel van de test, “omdat het nu eenmaal de marketinghype van het moment is en omdat het NIMA erom te doen is aan te tonen dat er tussen je ‘digital’ noemen en dat ‘digital’ waarmaken nog wel eens een verschil zit.” En dat blijkt, werk aan de winkel dus.

Vrouwen tegen de mannen

Mannen scoorden met een gemiddelde MQ-score van 102 iets hoger dan de vrouwen: gemiddeld een score van 97. Ook opvallend is dat tweederde van de deelnemers mannelijk is; wat dat betreft is de top-3 een goede afspiegeling. Mannen zijn blijkbaar competitiever. Of onzekerder, waardoor ze graag weten hoe het met hun kennis gesteld is.

Functies en branches

In totaal deden bijna 1.200 professionals mee via www.nationalemqtest.nl. De meeste deelnemers waren afkomstig uit de branche Communicatie & Media. Opvallend is het grote aantal studenten dat aan de test deelnam, terwijl ook consultants, marketingmanagers en marcomprofs goed vertegenwoordigd zijn.

Winnaar

De winnaar van de MQ Test 2016 werd dus Peter Hoogendijk. Momenteel studeert hij af aan de Christelijke Hogeschool Windesheim, begint start hij zijn carrière als junior online marketeer bij De Persgroep Online Services. Hoogendijk wint een jaarlidmaatschap van NIMA inclusief het bijbehorend jaarabonnement op een vaktitel naar keuze, een toegangsbewijs voor MIE 2017 en toegang tot of korting op NIMA Events en -activiteiten.

Op zo’n moment past natuurlijk maar één vraag: Peter, wat gaat er door je heen? “Ik ben enorm blij en trots dat ik heb gewonnen.” Aankomen zag hij het niet. “Ik was eigenlijk wel verrast. Ik had wel het idee dat ik de test redelijk had gemaakt, maar ik dacht dat iemand wel minder fouten zou maken of net iets sneller zou zijn.”

Echt heel serieus had hij het ook niet opgepakt: “Ik zag het voorbij komen op Twitter en dacht: waarom niet? Het is altijd leuk om even te checken hoe het staat met je vakkennis. Ik vond de test een leuke afwisseling van vragen over theoretische kennis en actualiteiten.” Hoe het dan toch komt dat hij gewonnen heeft? “Ik denk dat heeft meegespeeld dat de basis er goed is ingestampt en ik mijn kennis actueel probeer te houden door online wat marketingartikelen te lezen. Of ik heb gewoon een betere reactiesnelheid dan de rest, dat kan natuurlijk ook.”

Naast kennis over, heeft Hoogendijk ook al een aardige visie op het vakgebied: “Ik denk dat ik marketing vooral leuk vind door de combinatie van technologie, psychologie en design. Al die vakgebieden hebben invloed op marketing (en andersom) en dat maakt het voor mij leuk. Daarnaast is het mooi om te zien dat door technologische veranderingen, zoals de komst van adblockers, marketeers weer worden gedwongen om creatief te zijn en na te denken wat de klant echt wilt.”

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

8 Reacties

    samerhadi

    Cool! Wilde zelf nog meedoen, wist niet dat het al verlopen is. Winnaars, gefeliciteerd!


    1 maart 2016 om 15:32
    Peter Hoogendijk

    @Samer Bedankt! Volgend jaar heb je vast weer een kans om te winnen 😉


    1 maart 2016 om 15:45
    Danielle

    Peter!! Dat heb je goed verborgen gehouden!!! 🙂 gefeliciteerd! Trots dat wij samen gaan werken.

    Danielle


    2 maart 2016 om 21:20
    Lot

    Peter wat COOL!! Congrats en geheel en al terecht in mijn ervaring!


    17 maart 2016 om 21:29
    AntonyPtTD

    Actually i looking for some sollutions to sleep apnea masks


    21 januari 2017 om 14:29
    AntonyPtTD

    Actually i looking for some sollutions to something for snoring


    9 februari 2017 om 23:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!