Taco Rijssemus (KRO-NCRV) kijkt met angst naar restrictieve houding NPO

22 juni 2015, 14:00

Taco Rijssemus is mediadirecteur van KRO-NCRV. “Ik focus mij op wat we maken: formats, nieuwe media en radio.”

De twee zenders zijn een jaar geleden gefuseerd. “In september gaan we ook naar een gefuseerd merk, met de naam KRO-NCRV en een nieuw logo. Dat gaat het bedrijf ook verder helpen in het publieke bestel”, zegt Rijssemus.

De directeur werkte hiervoor in de commerciële omgeving van SBS. “Ik houd ervan om in verschillende domeinen te werken.”

Rijssemus wil zich bovendien verder blijven ontwikkelen en presenteert binnenkort een proefschrift over journalistiek. “De essentie gaat over neutraliteit. Kunnen journalisten politiek neutraal zijn? Nee. Maar, er is een verschil tussen objectief zijn en politiek gekleurd. Je mag best een mening hebben”, zegt de directeur.

Vrijwel geen enkele redactie is neutraal, vindt Rijssemus. Fons de Poel werd ontslagen omdat hij niet neutraal zou zijn. “In de journalistieke code van de KRO staat dat je niet de schijn van belangenverstrengeling mag wekken. Deze maatregelen zijn nodig om de organisatie geloofwaardig te houden.”

NPO

De NPO is druk bezig met toekomstplannen van de publieke omroep. “Het digitale domein is voor ons een van de belangrijkste manieren om nieuwe verhalen te vertellen”, vertelt Rijssemus. “We kijken daarom een beetje met angst en beven naar de restrictieve houding van de NPO hieromtrent.”

De NPO wil onder meer het delen van programma’s via Facebook en YouTube verbieden. “Als ik kijk naar hoe Spoorloos tegenwoordig wordt gemaakt, dan is social media juist van enorm belang om mensen op te sporen.”

KRO-NCRV maakt bovendien programma’s in samenwerking met zelfgekozen producenten. Hier wil de NPO zich echter ook mee gaan bemoeien. Rijssemus vindt dat ‘zorgelijk’, omdat hij zich moet verantwoorden aan zijn ledenraad.

“Met 800.000 leden zijn wij de grootste publieke omroep”, zegt hij. “Dat zegt iets over je legitimatie in de maatschappij.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!