Technologie biedt journalistiek nieuwe uitdagingen

28 maart 2005, 09:47

Technologie biedt journalistiek nieuwe uitdagingenDanny Friedmann heeft deze week een interessant artikel in Netkwesties over de technologische uitdagingen voor de journalistiek.

De journalistiek produceert immers niet langer slechts voor mediaconsumenten. Door nieuwe technologie is er een nieuwe doelgroep ontstaan die wezenlijk andere karakteristieken heeft, namelijk mediagebruikers. De consumptie van media veronderstelt passiviteit en behoefte aan integrale en lineaire content. Een mediagebruiker gaat echter actief met content om, reageert op artikelen en voegt content toe. Daarnaast is hij gewend om publicaties op internet met hyperlinks en diverse media door elkaar te gebruiken. In het artikel gaat Friedmann in op de kansen en bedreigingen van nieuwe technologieen zoals firewalls, DRM en vraaggestuurde mediaproductie. Met name het tweede deel van het artikel over participatieve journalistiek is meer dan de moeite waard om te lezen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!