Tekort aan online marketeers belemmert inzet referralmarketing
Ruim de helft van de Nederlandse e-commercebedrijven heeft moeite de vacatures in te vullen, blijkt uit onderzoek onder leden van Thuiswinkel.org. De top vijf van moeilijk in te vullen vacatures bestaat uit online marketeers (bij 51 procent van de werkgevers), (big) data analisten (37 procent), frontend-developers (34 procent), software-developers (33 procent) en customer journey-experts (30 procent). Uit onderzoek van Web Profits blijkt dat 29 procent van de bedrijven geen referralprogramma heeft vanwege een tekort aan resources. Nog eens 25 procent heeft geen tijd en 14 procent heeft geen budget voor referralmarketing.
Toch wil 36 procent van de door Web Profits ondervraagde bedrijven op korte termijn met een referralprogramma starten. Er is veel vertrouwen in deze marketingvorm. Zo ziet 74 procent van de respondenten die al gebruikmaken van een referralprogramma dit als de goedkoopste methode om klanten te werven. 67 procent ervaart dat klanten die via een referralprogramma klant worden zelf betere ambassadeurs worden en 65 procent merkt dat klanten die binnenkomen via een referralprogramma loyaler zijn. 43 procent vindt referralmarketing zelfs de beste manier om klanten binnen te halen.
87 procent merkt dat klanten die binnenkomen via een referralprogramma loyaler zijn.
Met al deze positieve cijfers is het dan ook erg opvallend dat slechts 29 procent tevreden is met het huidige referral programma. De onderzoekers verklaren dit door het feit dat bijna twee derde (64 procent) hiervoor een zelfgebouwd systeem gebruikt dat niet goed genoeg werkt. De respondenten die een SaaS-oplossing voor referralmarketing gebruiken zijn aanmerkelijk positiever. In plaats van 74 procent, ziet 82 procent referralmarketing wel als goedkoopste methode. En 87 procent (in plaats van 65 procent) merkt dat klanten die binnenkomen via een referralprogramma loyaler zijn.
Twee derde van de respondenten maakt nog geen gebruik van referralmarketing, degene die dat wel deden behaalden gemiddeld in twee jaar tijd 86 procent meer omzetgroei. Vaak hebben bedrijven echter niet in de gaten wat referralmarketing teweegbrengt.
Airbnb was drie volle maanden en 30.000 coderegels verder toen het systeem er stond
Airbnb, bijvoorbeeld, werkte al met een referrals 1.0-programma voordat ze de accelerater inzetten en aan de slag gingen met referrals 2.0. Ze hadden het idee dat referralmarketing niet veel voor ze deed, maar toen ze naar de data keken bleek dat ze miljoenen dollars aan omzet hadden geboekt met referralmarketing. Omdat ze verbetering wilden met referrals 2.0 is er door Airbnb hard gewerkt aan het bouwen van een referralsysteem.
In deze video vertellen ze hoe ze met een team van vijf man (een productmanager, een designer en drie engineers) en veel hulp van buitenaf, drie volle maanden en 30.000 coderegels verder waren toen het systeem er stond. Op de achtergrond was de buy-in van de hele organisatie erg belangrijk.
Natuurlijk kan niet iedereen een Airbnb worden en niet iedereen kan het zich veroorloven om vijf man drie maanden lang aan een referralsysteem te laten bouwen. Nog los van de uitdaging om hiervoor de juiste mensen te vinden. Dat blijkt ook uit de antwoorden die uit het onderzoek van Web Profits kwamen. En alhoewel agile niet het antwoord is op alles, denk ik dat je hiermee al een grote slag kan slaan.
Begin gewoon. Simpel en met lage kosten. Start met een SaaS-oplossing, maak je team enthousiast, vergaar kennis, trial en error en steeds een klein stapje verder. Hierdoor kun je uiteindelijk flink stappen maken.
Bekijk de resultaten van het onderzoek in deze infographic.