Tele2 domineert online onderzoek naar telecompakketten
Tele2 krijgt 30% van totale voorkeur in online onderzoek van WUA!
Een online oriëntatie op telecompakketten (internet, telefonie, televisie) komt in 30% van de gevallen uit bij Tele2. Het telecombedrijf behaalt een overtuigende overwinning in de laatste meting die wij -onderzoeksbureau WUA!- onlangs uitvoerden. Tele2 heeft zich online ontzettend goed vindbaar gemaakt, en overtuigt websitebezoekers vervolgens met goede aanbiedingen. Opvallend resultaat: bij de keuze voor Tele2 is de prijs vrijwel altijd een doorslaggevende factor, terwijl merken als KPN en UPC zwaar afhankelijk zijn van een betrouwbare uitstraling.
* Tijdens één van beide sessies, op 31 mei, was KPN.com beperkt bereikbaar.
Iedereen komt bij Tele2 terecht
Met de geweldige online vindbaarheid van Tele2 wordt direct een gat geslagen met de concurrentie. Het begint al met de 57,5% van de respondenten die Tele2 voorafgaand aan het onderzoek weet te noemen als aanbieder van de telecompakketten. Na twee uur vrij oriënteren blijkt zelfs dat 97,5% van de respondenten op de website van Tele2 is geweest. Van de 10 websitespecifieke onderdelen waarover wij onze respondenten bevragen, scoort Tele2.nl het best op Gebruiksvriendelijkheid. Kleurstelling, lay-out en lettertype worden als positieve punten genoemd. Uiteindelijk pakt Tele2 een enorm deel van de totale voorkeur. 30% van de respondenten neemt hier het liefst het pakket af. In november 2011 ging het nog om 7,5%. Wat erg opvalt, is dat álle overtuigde respondenten het element ‘prijs’ noemen in hun keuzemotivatie.
Keuze voor UPC: bekendheid en betrouwbaarheid
Zoals al blijkt uit onderstaande tabel, heeft UPC een online vindbaarheid van 77,5%. Ook dit is een hoog percentage en betekent een stijging ten opzichte van de 45% tijdens de vorige meting, in november 2011. Op de websitespecifieke onderdelen scoort UPC eigenlijk heel constant, tussen de 6 en 7, zonder uitschieters naar boven of beneden. Aan het eind van de rit houdt UPC 12,5% van de respondenten over. Dit aandeel is gelijk aan dat van zes maanden eerder. Een zeer opvallend verschil met de voorkeur voor Tele2, is dat de respondenten die voor UPC kiezen juist in dezelfde extreme mate het argument van bekend- en betrouwbaarheid aanvoeren.
Ziggo: een goed begin is het halve werk
Ziggo bevindt zich qua online vindbaarheid tussen Tele2 en UPC. De website van Ziggo wordt door 87,5% van de respondenten gevonden en bezocht. Ook dit is een stijging ten opzichte van zes maanden eerder, toen 67,5% de website wist te vinden. Ziggo.nl geeft vooral een goede eerste indruk, aldus de respondenten. Net als UPC weet Ziggo uiteindelijk 12,5% van de respondenten te overtuigen. Ook voor Ziggo geldt dat deze prestatie gelijk is aan die van zes maanden eerder. De betrouwbare uitstraling en duidelijke informatie blijken de doorslag te geven bij het kiezen voor Ziggo: “Het is een rustige, fijne website die erg overzichtelijk is”, aldus een respondent. “Dit is de mooiste en meest vernieuwende website”, zegt een andere.
KPN terug naar de vierde plaats
Zoals al onder de ranglijst staat aangegeven, was de website van KPN tijdens een van de onderzoekssessies beperkt bereikbaar. De invloed hiervan moet echter als minimaal beschouwd worden. 65% van de respondenten heeft de website van KPN bezocht tijdens dit onderzoek, wat slechts een beperkte daling betekent ten opzichte van de 72,5% in november 2011.De voorkeur voor KPN daalt van 22,5% naar 10%. De versterkte positie van Tele2 is hier mogelijk de oorzaak van. De website van KPN scoort nog wel goed op de door ons onderzochte thema’s, waarbij ook hier opvalt dat de keuze voor KPN meer met betrouwbaarheid dan met de prijs te maken heeft. “Super degelijk, maar wel duur”, onderstreept een respondent dit punt.
Het onderzoek: oriëntatie en groepsdiscussie
-
40 respondenten, verspreid qua woongebied en huidige aanbieder, namen deel aan het onderzoek.
-
Ze zochten twee uur lang naar een pakket van internet, vaste telefonie en televisie.
-
Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om te bepalen.
-
Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld.
-
We hielden vervolgens een groepsdiscussie om alle bevindingen te bespreken.
-
Op de onze website zijn extra onderzoeksresultaten aan te vragen (gratis).
Zonder al te flauw over te komen; betaalt Tele2 hiervoor?
Deze onderzoeken zijn zo vreemd opgezet. Op de dag dat Hoogleraar consumentengedrag Dirk Smeesters van de Erasmus Universiteit eruit is gegooid voor het goochelen met data wil ik dit graag aanstippen 🙂
“Een online oriëntatie op telecompakketten (internet, telefonie, televisie) komt in 30% van de gevallen uit bij Tele2. Het telecombedrijf behaalt een overtuigende overwinning in de laatste meting die wij -onderzoeksbureau WUA!- onlangs uitvoerden”
Een pakket met internet, bellen en tv noemt niemand ’telecompakket’. We noemen dit ‘alles-in-1 pakketten’, ’totaalpakketten’ of , als je in de branche werkt, ’triple play’ of ‘3P proposities’.
Als we nou toch zoeken op ’telecompakket’ kom je alsnog niet bij Tele2 uit. Maar zoeken we nou op generieke termen als ‘alles-in-1 pakket’ o.i.d. kom je ook nooit bij Tele2 uit. Zoek je op ‘internet bellen tv’ gebeurt er nog steeds niets voor Tele2.
Hoe wordt er nu geconcludeerd dat Tele2 goed ‘online vindbaar’ is? Laten jullie je respondenten zoeken met andere zoekmachines dan Google? Of mogen ze juist Google helemaal niet gebruiken?
Ik kan me oprecht niet voorstellen dat als je consumenten niet stuurt en gewoon hun gang laat gaan op internet, je met deze resultaten eindigt. Tele2 is namelijk eerder onvindbaar…
Beste Frank,
Noch Tele2, noch enige andere partij heeft op enige manier invloed op deze resultaten. Onze respondenten voeren een volledige vrije online oriëntatie uit. Zij krijgen voorafgaand aan het onderzoek een korte instructie waarbij zij enkel een case voorgelegd krijgen. Bij dit onderzoek luidde de case:
“U bent net verhuisd en heeft nog geen enkel abonnement voor uw internet, vaste telefoon en televisie. U wilt dit graag bij één aanbieder als een pakket afsluiten. Ga u oriënteren op het internet op een telecom pakket (internet, bellen, TV).”
De respondenten nemen plaats achter een computer met een lege internetbrowser, zonder startpagina en zonder browsegeschiedenis.
Op basis hiervan weet dus 97,5% van de respondenten de website van Tele2 te vinden. Het belang van actieve naamsbekendheid mag hierbij niet onderschat worden. 57,5% van de respondenten noemt Tele2 vooraf al spontaan als aanbieder van de pakketten.
Wij hebben ook inzicht in alle zoektermen en -methoden die de respondenten gebruiken, maar ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Klaas Kroezen
Directeur WUA!
Bedankt voor de uitleg Klaas.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!