The Next Web 2008: Chris Saad keynote (DataPortability)

4 april 2008, 13:05

The Next WebDe laatste keynote van The Next Web 2008 werd zojuist gegeven door Chris Saad, mede-oprichter van DataPortability. DataPortability is een werkgroep met het doel om bestaande open standaarden te integreren tot één overkoepelend systeem om persoonlijke informatie eenvoudig uit te wisselen tussen online diensten (met name sociale services). In de werkgroep nemen vrijwel alle belangrijke online spelers zitting, waaronder Google, Yahoo, Microsoft, Facebook, Digg, LinkedIn, Twitter en Plaxo.

Controle bij eindgebruiker

DataPortability gaat dus GEEN nieuwe standaarden ontwikkelen. Een belangrijke doelstelling van DataPortability is dat ze de controle over de informatie willen teruggeven aan de eindgebruikers, ongeacht waar je die informatie “mee naartoe neemt”. Onderstaande video licht dat kort en volledig toe:

Chris Saad begint met nogmaals duidelijk te maken dat de gebruiker de controle moet hebben over zijn of haar data. Sterker nog: als eindgebruiker ben je eigenaar van de data. Vervolgens gaat hij in op het aspect wat er gebeurt als je toestemming geeft om jouw data uit te wisselen met diverse services. Op dit moment weet Google niet welke boeken je op Amazon koopt en vice versa. Met jouw toestemming kunnen diverse partijen deze informatie uitwisselen om jouw als gebruiker betere en relevantere diensten te bieden.

De DataPortability werkgroep heeft tot doel om dit mogelijk te maken door het kader neer te zetten waarbinnen deze informatie eenvoudig uitgewisseld kan worden. Chris Saad noemt de deelname van de vele grote partijen de helft van het succes. Vervolgens is het aan DataPortability om ‘best practices’ te geven. Dat levert de aangesloten partijen veel waardevolle informatie op over gebruikers.

Waarom zouden bedrijven hun data delen?

De moderator vraagt waarom bedrijven hun informatie open zouden stellen voor andere partijen, wellicht zelfs concurrenten? Chris Saad antwoordt dat vele bedrijven in het verleden een gesloten omgeving hebben neergezet. Hij noemt het voorbeeld van Apple wat het met hun gesloten systeem uiteindelijk had verloren van de PC.

De volgende vraag is dan: hoe kan een bedrijf zich vervolgens onderscheiden als de data van gebruikers overal en voor iedereen toegankelijk is? Chris Saad noemt dat bedrijven zich wel degelijk kunnen onderscheiden middels bijvoorbeeld applicaties en service. De argumenten zijn begrijpelijk, maar het lijkt op de discussie die eerder is gevoerd rondom open source. Volgens mij heeft open source zich op vele manieren bewezen, wat ik ook verwacht van DataPortability.

{title}

Wat als ik het als gebruiker niet wil?

Een terechte en veelgehoorde vraag is of wij als gebruikers er wel op zitten te wachten dat al deze partijen veel informatie over jou hebben. Chris Saad geeft aan dat DataPortability is bedoeld om mensen de mogelijkheid te geven alle aangesloten partijen bewust informatie over hun te geven. Het blijkt dat veel mensen dat willen, maar dat kon tot nu toe niet. Ook geeft hij aan dat er veel mogelijkheden zijn om er voor te zeggen dat jouw informatie niet wordt uitgewisseld tussen de bij DataPortability aangesloten partijen.

Wie is eigenaar van de informatie? Chris Saad is daar eigenlijk kort en duidelijk over: jij bent eigenaar van de data die jij creëert. DataPortability draait om de gebruiker, niet om de partijen waartussen de informatie wordt uitgewisseld.

Wat moet ik ervoor doen?

Als gebruiker hoef je in feite niet veel te doen. Het is aan de bij DataPortability aangesloten partijen om de richtlijnen en werkwijze te implementeren. Zorg dat je aangemeld bent bij initiatieven als OpenID en alle andere (sociale) services waar je graag bij aangesloten bent, en de rest gaat bijna vanzelf. Uiteraard moet je toestemming geven aan de partijen om jouw informatie uit te wisselen, maar dat is in feite alles.

Als er iets open en transparant is, dan is het DataPortability. Mede daarom is alles wat DataPortability uitvoert en afspreekt voor iedereen zichtbaar en toegankelijk. Chris Saad nodigt dan ook iedereen uit om deel te nemen aan de DataPortability werkgroep.

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

4 Reacties

    evroekel

    Eduard, dank voor de mede verslaglegging van TNW. Goed dat jij er ook was.


    5 april 2008 om 06:19
    Smartinvest

    Hulde!! Zit je inderdaad met je 7 profielen en de mogelijkheid om bij het ene profiel wel alles prive te houden en bij de andere niet. Zo snel mogelijk invoeren!


    5 april 2008 om 11:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!