The Next Web 2008: Robert Scoble keynote

4 april 2008, 07:59

The Next WebOp vrijdag staat ons bij The Next Web een indrukwekkend programma van sprekers te wachten. De eerste keynote werd verzorgt door niemand minder dan de bekende tech-geek blogger Robert Scoble. Hij heeft geen slides die hij presenteert, maar loopt gewoon door allerlei online services en applicaties heen.

Robert Scoble noemt ICQ als voorloper van de huidige sociale software. Vervolgens laat hij verschillende sociale services van 2 kanten zien, 1 met vrienden en sociale connecties en 1 zonder. Hij noemt o.a. Google Reader, Twitter en Friendfeed als voorbeelden.

{title}

Geen vrienden, geen experience

Scoble noemt dat sociale services nauwelijks waarde hebben als je geen sociale connecties, kortom vrienden, hebt. Als beginnende gebruiker zie je vaak de kracht van de sociale service (nog) niet in, omdat de sociale connecties missen. De experience van sociale services heeft dus kortweg verband met de hoeveelheid vrienden.

Waarom zijn sociale connecties waardevol? Het is niet de export of output van (jouw) informatie, maar de input van informatie. “Dat verrijkt ons leven”, aldus Scoble. Je wordt slimmer van alle informatie die je via je sociale connecties vergaart.

Interactieve keynote

Scoble besluit vervolgens al snel om de interactiviteit op te zoeken en mensen vragen te laten stellen. Zo wordt gevraagd wat hij van Qik vindt, een service waarmee je live vanaf je mobiele telefoon video kunt streamen naar het internet. Scoble noemt het goed dat je in 2 klikken je videostream live hebt.

Scoble vervolgt dat je via Twitter, of vergelijkbare services, relaties eenvoudig kunt opbouwen, met iedereen en overal. Daarom is het niet meer noodzakelijk om je bijvoorbeeld fysiek in Silicon Valley te zitten. Hij is erg enthousiast over Friendfeed en kent de service meer waarde toe voor het filteren en aggregeren dan bijvoorbeeld Digg en Techcrunch. Hij beoordeelt informatie vervolgens op de mate van discussie. Hoe meer discussie, hoe interessanter. Hij laat zijn sociale connecties in feite de informatie filteren.

Wat is een vriend?

Ook noemt hij de problematiek rond de definitie van een vriend. Een vriend in de fysieke wereld is veelal anders dan een vriend in de virtuele wereld. Scoble noemt het categoriseren van vrienden, afhankelijk van de context, als oplossing hiervoor. Met familie wil je andere dingen delen dan met collega’s. Facebook probeert vrienden te groeperen, maar daar is nog een lange weg te gaan.

Hoe ga je om met de overload van informatie? Stel dat je veel mensen volgt die veel informatie publiceren, bijvoorbeeld op Twitter, dan raak je snel bedolven onder de informatieberg. Scoble ziet steeds meer tools komen die de informatie filteren en aggregeren. Scoble noemt ook hier Friendfeed als waardevolle service.

Wat vind jij?

De meningen over de keynote van Robert Scoble zijn niet onverdeeld positief. Via Twitter werd duidelijk dat men er meer van had verwacht dan het langslopen van enkele voorbeelden. Mits je het hebt gevolgd via Twitter, het Backchannel, een live videostream of fysiek in de Westergasfabriek, wat vond jij ervan?

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Roy Huiskes

    Hmm, dan had men hem via de backchannel ook af moeten maken zoals hij sarah lacey afgemaakt heeft 3 weken geleden.


    4 april 2008 om 08:17
    evroekel

    Ik moet je zeggen dat ik de interactie met publiek en eens geen kant en klare presentatie maar gewoon laten zien hoe hij omgaat met de enorme flow aan data mij wel beviel.


    4 april 2008 om 08:29
    Mathijs van der Kooi

    Als ik zo als niet TNW ganger dit bericht lees hoor ik totaal niets nieuws. Wel zijn interactieve sessies vaak inspirerend en onderhoudend, in tegenstelling tot de vaak oersaaie paneldiscussies die nog steeds hier en daar plaatsvinden op evenementen. Ik begrijp dus de Twitter comments wel goed in dit geval.


    4 april 2008 om 09:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!