Tien blogtips van Chris Brogan

JDC
22 januari 2012, 18:54

Dit jaar wordt het jaar van de oververzadiging. Op sociale media. Dat zegt Chris Brogan [@chrisbrogan]. Hij heeft een punt. Je kent het fenomeen. Er is te veel ‘lawaai’. En er zijn filters nodig. “Curation” is hot. Daarom heeft Twitter net Summify overgenomen. We leven in een consumptiemaatschappij, zegt Brogan. “Mensen kunnen amper een tweet lezen”. We moeten alles kort houden. Tien tips.

1. Schrijf in bullet points. Houd het kort en overzichtelijk.

2. Korte zinnen zijn belangrijk. Schrijf geen woord te veel.

3. Eén opmerkelijk idee is beter dan veel kleine ideeën.

4. Focus niet op wat anderen zeggen of schrijven. Deel het maar ontwikkel jezelf.

5. Als je duidelijk je ideeën kunt verwoorden, zijn eenvoudige ideeën ook goed.

6. Je bereikt meer met anderen in de kijker te zetten dan jezelf te promoten.

7. Productdemo’s kunnen interessant zijn.

8. Haal de interessantste mensen uit je community en interview ze.

9. Schrijf geen ‘stoute’ blog posts over je concurrenten.

10. Doe af en toe een blog-serie.

Dat is het. Kort en bondig. Meer mag niet. Van Chris Brogan. Hij is een expert. Hij heeft natuurlijk op veel vlakken gelijk. Maar het is wel verarmend, zo een korte posts. Met bullet points.

Mag het af en toe ook eens extra lang? Zeker als het over een moeilijk en zeer specifiek thema gaat? Van Chris wel. Als het waardevol is. Voor de gehaaste Internetgebruiker. Niet voor jezelf. En als je niet overdrijft. Zoals ik. Vandaag.

Lees de 97 tips van Chris. Hier. En maak er een infographic van. Dat werkt ook goed. Voor diezelfde gehaaste Internetgebruiker. In de consumptiemaatschappij. Zo. Dat ging snel.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

12 Reacties

    iscoop

    Tip 11: de naam van een expert in je titel plaatsen. Dat werkt ook. Denk ik.


    22 januari 2012 om 17:30
    Frheek

    Daar heeft hij wel een punt – met name als het gaat om kort en bondig schrijven.

    Wel ben ik het hartgrondig oneens met tip 4. In mijn ogen zouden veel bloggers wel wat beter mogen kijken op wat er al geschreven is over een onderwerp en daarop inhaken. Daar worden we wijzer van als collectief, niet als iedereen steeds met zijn eigen verhaal begint.


    22 januari 2012 om 19:00
    DannyOosterveer

    Het zit wel in je punten verwerkt, maar de titel heeft ook een enorme impact. Je titel een beetje pakkend insteken helpt enorm. Mensen die RSS feeds lezen en tweets voorbij zien komen zien immers alleen je titel. Lijstjes melden in je titel helpt ook enorm 😉

    Zelf ook gemerkt dat hoe langer de titel is, hoe hoger de CTR. Dat geldt tot op een bepaalde hoogte, er moet wat ruimte zijn om commentaar toe te voegen wanneer je ‘m wilt tweeten.

    Wel mee oneens dat je je niet moet focussen op anderen. Als het ergens aan ontbreekt met bloggen is dat het moeilijk is om voort te bouwen op het ‘collectieve geheugen’.


    22 januari 2012 om 19:04
    iscoop

    @freek_janssen Ja, hij heeft zeker een punt maar hij overdrijft ook als je het mij vraagt. Er is meer dan “efficiëntie” in bloggen. Het is niet omdat we in hapklare tijden leven (en het gaat dan nog maar over een deel van de consumenten) dat we moeten alleen hapklare brokjes serveren. Mijn post is dus tegelijk instemmend en afkeurend-ironisch.

    @DannyOosterveer Zelfde reactie 🙂 Natuurlijk bloggen we met een reden, zeker bedrijven maar toch: hoe ver gaan je? Binnenkort gewoon maar 5 bullet points en 1 infographic, zonder duiding? Mensen smullen er misschien van maar het zorgt wel voor een serieuze verarming vind ik. Wat werkt is, in dit geval, niet altijd goed. Vind ik 🙂

    Zeker akkoord met jullie punt over het collectief. Brogan heeft het natuurlijk ook over het feit dat je je eigen stem moet vinden. Maar het is tegenwoordig in de VS blijkbaar in het social media goeroe wereldje erg in om levenslessen te geven en de “ontplooi jezelf” toer op te gaan 😀

    Voer voor debat allemaal.


    22 januari 2012 om 19:16
    Kittykilian

    Hij schrijft nog wel een heleboel meer in die 97 punten, Chris Brogan! Hij schrijft niet: voortaan alleen nog maar bullet points. Hij heeft het juist over inhoud.


    22 januari 2012 om 19:39
    Kittykilian

    Dat wil zeggen.. (jammer dat je je eigen commentaar niet kunt editen hier): niet dat hijzelf een frisse en inhoudsvolle post schrijft hier, het is weer meer van hetzelfde, maar hij ZEGT dat we interessante inhoud moeten leveren om nog gevolgd te worden. Kortheid is maar een van de punten die hij benadrukt. Die kenden we ook al trouwens 😉


    22 januari 2012 om 19:52
    iscoop

    @kittykilian Klopt, hij heeft het ook over inhoud, wat een verademing he 😉 Jammer dat we steeds opnieuw dezelfde eenheidskoek krijgen van de ‘experts’. Misschien is het net daarom dat mensen nog amper een tweet kunnen lezen. Fijne week en bedankt voor de comment.


    22 januari 2012 om 20:16
    Kittykilian

    @conversionation Ja, zou goed kunnen. Teveel fluff. Ik word er zelf ook gek van. Iedereen vertelt dezelfde dingen, op heel veel verschillende niveaus. Vaak met kraak noch smaak. En dan heb je weer zoekmachines nodig die de fluff wegfilteren. Maar jeez, deze post van hem is zelf ook weer een voorbeeld van hoe het niet moet. Ugh.


    22 januari 2012 om 20:20
    iscoop

    Zo is dat, te veel fluff. En wie is er mee begonnen? Ugh 😉


    22 januari 2012 om 20:28
    Kittykilian

    Nou?


    22 januari 2012 om 20:30
    Nick

    Leuk, Direct punt 1 : Houd het kort en bondig. –> zie vervolgens een blog post terug.

    * Alles wat je moet weten over marketing ROI


    23 januari 2012 om 11:45
    ans

    hou het klein Lijkt me ook Te groot kan nie eens !!


    23 januari 2012 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!