Tips voor native advertising door middel van een sponsored artikel

31 juli 2015, 05:40

Hoe gebruik je native advertising in de praktijk zodat het meer rendement oplevert? De onderstaande 7 tips voor succesvolle native advertising helpen je daarbij.

Uiteraard heeft iedere campagne een ander doel. Native advertising door middel van een sponsored artikel kan onder andere worden ingezet om awareness te creëren of engagement te vergroten. Veel van volgende tips zijn basic en afhankelijk van het doel, maar gebaseerd op mijn ervaring zijn het wel de meest gemaakte fouten bij merken en bureaus.

1. Houd native advertising native

De grootste fout die bij native advertising wordt gemaakt, is dat het helemaal niet native is. Omdat opdrachtgevers betalen voor de content, willen ze ook dat hun boodschap precies zo wordt geschreven als zij willen. Omdat native advertising geen gewone reclame is, werkt die manier alleen niet. Het doel is juist om jouw boodschap over te brengen op een manier die aansluit bij het medium zodat het overkomt als een gewoon stuk content.

Het is essentieel om het juiste evenwicht te vinden tussen passende content en de marketingboodschap. Hierbij is een goede briefing met de boodschap, doelstellingen en richtlijnen noodzakelijk. Geef de influencer de ruimte om de content te wijzigen. Natuurlijk moet jouw boodschap ook duidelijk naar voren komen, maar het moet niet storend zijn. Laat daarom de trademarks, continue merkvermelding en superlatieven thuis.

2. Aansprekende content

Uiteraard wil je dat het artikel blijft hangen bij de doelgroep. Je wilt dat de content de lezers aanspreekt, dat er interactie ontstaat en dat het artikel gedeeld wordt via social media. Om dat te realiseren, moet het artikel aansluiten bij de doelgroep. Zorg dat de informatie echt toegevoegde waarde heeft voor de lezer, past bij de omgeving waarin het te zien is en niet puur draait om het product of dienst dat je wilt verkopen. Het moet dezelfde user experience en kwaliteit bieden als gewone content.

3. Online medium met de juiste doelgroep

Voor een geslaagde native advertising campagne is het belangrijk om samen te werken met influencers die aansluiten bij jouw doelgroep. Laat je niet puur leiden door hoge bereikcijfers. Kijk ook naar de engagement en of jouw product of dienst past bij de doelgroep van het online medium.

Dit houdt niet in dat een campagne voor een nieuwe smartphone alleen op techsites moet komen. Deze doelgroep is vaak al bewust van het product en er zijn andere consumenten die zich er niet dagelijks mee bezighouden. Toch heb ik regelmatig gezien dat een bekende smartphone producent advertorials ging afnemen bij blogs die zich bijna uitsluitend bezighielden met artikelen over het merk van de producent. Dit is niet een effectieve manier om een brede doelgroep te bereiken.

4. Sprekend beeldmateriaal

Heel vaak wordt vergeten dat beeldmateriaal bij native advertising net zo belangrijk is als de tekst. Een afbeelding is dikwijls het eerste dat een bezoeker ziet en gebaseerd daarop wordt voor een groot deel besloten om het artikel wel of niet te lezen.

Het komt regelmatig voor dat opdrachtgevers geen beeldmateriaal leveren of met een typische reclame-afbeelding komen. Bij dit soort afbeeldingen mist de emotie, waardoor het de doelgroep niet aanspreekt. Zo roept een standaard productfoto van een pak luiers niet hetzelfde gevoel op als een moeder die haar baby knuffelt. Vermijd afbeeldingen met grote slogans of slecht beeldkwaliteit. Zorg voor een dedicated afbeelding en het liefst een dedicated afbeelding per influencer.

5. De juiste timing

Voor het slagen van een native-advertisingcampagne is timing cruciaal. Dit iets dat heel vaak fout gaat. Maandagochtend 9:00 uur heeft iets magisch voor adverteerders. Voor de opdrachtgever is het wellicht perfect, maar misschien niet voor de doelgroep die op dat moment op hun werk of met andere dingen bezig is. Kijk samen met de influencers op een case-by-case-basis. Er zijn veel analytische tools die direct inzicht geven in een geschikt tijdstip. Een influencer hoort te weten wanneer haar doelgroep het meeste online is.

Kijk behalve naar de tijd, ook naar periodes. Als de hele familie zit te genieten van het kerstdiner, is er geen kip (pun intended) die zit te wachten op jouw bericht. Ondanks dat is deze periode bij opdrachtgevers heel populair. Ze vergeten alleen dat ze dezelfde fout maken als de oude garde telemarketeers. Die belden ook altijd rond etenstijd omdat mensen dan thuis waren, maar niemand zat daarop te wachten.

6. Herhaling

Native advertising is niet even snel een artikeltje plaatsen. Verwacht geen groot resultaat van één bericht. Gedragsverandering bij de doelgroep realiseren heeft tijd en herhaling nodig. Kies voor een serie van herhalingen verspreid over een langere periode en raak niet ontmoedigd als de eerste geen resultaten heeft. Zorg ook dat het synchroon loopt met je andere reclame-uitingen.

7. Plan vooruit

De woorden ‘haastige spoed is zelden goed’, gaan ook op voor native-advertisingcampagnes. Regelmatig krijg ik het verzoek of een artikel vandaag, maar eigenlijk nog liever gister geplaatst kan worden. Het probleem is alleen dat de informatie dan regelmatig ontbreekt.

Een pakkende tekst voor een video schrijven zonder dat je deze gezien hebt, is erg lastig. Hierdoor gaat er vaak iets mis in het overbrengen van de juiste boodschap. Plan native advertising daarom vooruit en zorg ervoor dat alle informatie aanwezig is als een influencer ermee aan de slag gaat.

Ellen Diermanse
Marketing & Branding specialist bij Rahmani.nl

Als onafhankelijk marketing & branding specialist bij Rahmani.nl help ik organisaties met hun boodschap en merkstrategie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Diermanse

    @Remco

    Het hoort een samenwerking te zijn tussen het merk, bureau(s) en de publisher(s).

    In de praktijk komt het regelmatig voor dat merken en sommige bureaus inhoudelijk onvoldoende inzicht of daadkracht hebben om native advertising ‘native’ te maken. Hierdoor ontstaan er situaties waarbij de publisher nauwelijks ruimte heeft om het artikel native te maken. Met als gevolg dat hun uiting niet zo effectief is als het zou kunnen zijn.

    De awards die je noemt zijn vanuit een creatief oogpunt mooie voorbeelden. Bij de awards ging de aandacht helaas niet naar resultaat en bereik. Als je kijkt naar het artikel van The Huffington Post voor Hologic dan was het social bereik voor een artikel op The Huffington Post ondermaats.

    Ben met je eens dat de content van kwaliteit moet zijn. Begrijp ook wel dat het niet altijd optimaal kan. Ons medialandschap is in bepaalde niches heel klein. Je moet je ook afvragen of het effectiever is om 1 op maat gemaakte uiting te hebben voor 1 grote site (zoals dat in de VS gebeurt met o.a. Buzzfeed). Of dat je beter 50 publishers kunt benaderen waarbij je iets moet inleveren op kwaliteit i.v.m. de logistiek, omdat je met 50 publishers te maken hebt.


    31 juli 2015 om 17:40
    Remco Verhezen

    Ha Ellen,

    Dan zijn we het eens over die driehoekssamenwerking 🙂 Ook is het ongetwijfeld zo dat heel veel merken niet het inzicht of de daadkracht hebben om échte native ads te (laten) maken. Maar uit ervaring weet ik dat heel veel uitgevers daar ook nog niet toe in staat zijn. Of in elk geval niet het niveau halen dat merken van ze mogen verwachten.

    Je hebt gelijk dat de awards waarnaar ik verwees niet kijken naar resultaat en dat is zeker een gemis. Maar ik haalde ze vooral aan omdat de cases van de winnaars laten zien wat er op creatief gebied mogelijk is als merken, bureaus en uitgevers goed samenwerken.

    Overigens zijn er genoeg succesverhalen te vinden waarin wel de cijfers worden gedeeld. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal lezers en interacties dat Forbes haalt met Brand Voice. En native ads van de New York Times krijgen vaak net zo veel aandacht als redactionele artikelen. Dus ook die goede voorbeelden zijn er. Zelfs in Nederland. De Persgroep timmert op dat gebied flink aan de weg.

    Tot slot: ik ben ook meer een voorstander van een intensieve samenwerking met 1 uitgever. Ik heb daar afgelopen maanden wat mee getest en die samenwerkingen leveren kwalitatief de beste content op een ook veruit de beste resultaten.


    3 augustus 2015 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!