#TNW2013 Gary Shapiro: Innovatie vormt een succesvol bedrijf

1 mei 2013, 12:59

Gary Shapiro is al jaren achter elkaar een van de 100 meest invloedrijke personen van Washington volgens Washington Life. Uit zijn speech blijkt al snel dat hij heel goed weet waar hij over praat. Hij is CEO van de Consumer Electronics Association en schrijver van verschillende boeken over bedrijfsinnovatie. Zijn laatste boek, Ninja Innovations, was verkrijgbaar tijdens TNW. Al snel blijkt dat zijn focus ligt op innovatie. Waarom? Omdat innovatie zorgt voor economische groei, kansen, maar ook uitdagingen.

Tussen neus en lippen door vallen er vervolgens een hoop tips die je als startup maar beter in je oren kunt knopen. Veel daarvan hebben betrekking op innovatie. Hieronder een aantal van deze tips op een rij.

Tip 1: Testen

Shapiro heeft met vele multinationals gewerkt, waaronder IBM, Apple en Microsoft. Van deze laatste kwam bijvoorbeeld een anekdote over de pratende paperclip in Microsoft Word. Dit irritante paperclipje kwam vroeger altijd met allerlei ‘handige’ tips in beeld. Eigenlijk was deze feature een misstap van Bill Gates, maar niemand in het bedrijf durfde er wat over te zeggen, omdat het een idee van zijn vrouw was. En daarmee was tip 1 geboren: voor een bedrijf is het belangrijk haar producten te testen met open oren en te luisteren naar de meningen en aanwijzingen van anderen.

Tip 2: Leer van je fouten

Een tweede belangrijke tip gaat over fouten maken. Fouten maken mag altijd, maar bedrijven moeten niet te lang blijven hangen in het uitzoeken van wie de schuld moet krijgen. Veel belangrijker is om met je team of bedrijf rond de tafel te gaan zitten en uit te zoeken wat je nu hebt geleerd van de fouten. Kortom: de conclusie is belangrijker dan de oorzaak.

Tip 3: Een goed team is goud waard

Een derde belangrijke tip gaat over teambuilding. Een goed idee voor een onderneming komt wellicht van 1 persoon, maar het team dat achter deze persoon staat is net zo belangrijk. Bij het samenstellen van dit team is het belangrijk deze mensen anders zijn dan degene die het idee bedacht. Er moet dus een divers team onstaan van mensen die elkaar aanvullen om tot succes te komen.

Tip 4: Blijf niet hangen in status quo

Een vierde sterke learning uit Shapiro’s verhaal is dat mensen graag willen geloven dat de wereld niet gaat veranderen. Daarom blijven ze hangen in een soort ‘status quo-situatie’. De definitie van een succesvol bedrijf (en ook privé-leven overigens) is echter verandering. Belangrijk is dus: zoek altijd naar de trend en probeer deze een paar stappen voor te blijven. Op het moment dat je geen vernieuwingen meer doorvoert is je onderneming ten dode opgeschreven. Steve Jobs vertelde bijvoorbeeld mensen binnen Apple niet eens waar hij mee bezig was, waardoor zijn ideeën altijd een verfrissing waren en het bedrijf weer een nieuwe kant op stuurde.

Tip 5: Luisteren

Denk eens na over hoe de meeste interne meetings werken. Wordt er eerst geluisterd naar de frontline-mensen? Dus de mensen die direct contact hebben met klanten? Niet dus. Meestal gaan teamleiders of hogere managementleden brainstormen. Dat terwijl de mensen die de eerste lijn met de klanten onderhouden juist het beste weten wat er moet gebeuren en waar de klant écht op zit te wachten. Daarom: luister naar wat deze mensen te zeggen hebben. Zij kunnen je op die verfrissende ideeën van tip 4 brengen.

Tip 6: Inspiratie

Deze tip was misschien een beetje een inkopper omdat we op een groot evenement zaten, maar Shapiro benadrukte dat het erg belangrijk is om conferenties te blijven bezoeken. Rustig gaan zitten en goed luisteren zijn dé katalysatoren om de creatieve processen binnen een bedrijf draaiende te houden.

Blik op de toekomst

In het kader van tip 4, het zoeken van de trend, gaf Gary Shapiro daarna nog zijn visie van drie nu opkomende trends. Dit is volgens hem waar we de komende jaren rekening mee moeten houden.

  • Toekomsttrend 1: Robots. Robots gaan een grote verandering brengen. Het is al een beetje in gang gezet, maar het gaat nog veel meer invloed hebben. Denk bijvoorbeeld aan de navigatie in je auto. Op dit moment nog slechts navigatie, maar straks wordt je hele auto bestuurd door dit systeem.

  • Toekomsttrend 2: Dataverbruik. Dataverbruik wordt extreem hoog. Mensen zijn zoveel bezig met dataverbruik dat je begint te merken dat je af en toe een foto niet meer kunt uploaden of een telefoontje niet meer door komt. In Amerika is er al een heuze crisis gaande door dit probleem. Daar gaan we nog veel meer van horen komende tijd.

  • Toekomsttrend 3: HD-TV. High-definition televisieschermen worden ook groot volgens Shapiro. Het zijn nu nog tv-schermpjes, straks worden het complete muren.

Tot slot benadrukte Shapiro de individualiteit van de mens. Zijn grootste les in het zakelijk leven is geweest dat mensen individuen zijn. Binnen veel bedrijven is een mens een nummer geworden. Maar mensen veranderen doorlopend: ze krijgen kinderen of ze worden ziek. Daar dient een werkgever rekening mee te houden. Empathie is heel belangrijk. Een mooie afsluiting van het verhaal was dan ook deze quote:

‘Learn about the persons in your business and the results will follow’.

Rianne Bartels
E-mailmarketeer bij 100% EMAIL

Rianne is e-mailmarketeer voor 100% EMAIL. Met een team van professionals houden wij ons bezig met alles rond e-mailmarketing voor verschillende mooie merken. Denk hierbij aan: responsive designs, de bouw van e-mail templates, het schrijven van copy, A/B en multivariate testen, koppelingen leggen tussen databases, het opzetten van campagnes en nog veel meer.

Categorie
Tags

1 Reactie

    k.

    Tip 6 is een inkopper? Zijn luisteren naar (frontline) medewerkers, producten testen, en leren van je fouten nou geen inkoppers? Dat leken mij namelijk fundamentele handelingen die voorkomen dat je binnen no-time failliet bent.

    Dat bigdata, grotere tv’s en automatisering toekomstvoorspellingen zijn van een vooraanstaand innovator, dat laat me ook een beetje scheef kijken. Ik heb tot dusver alle stukken gelezen over de tnw13, ik ben niet één “nieuwe” openbaring tegengekomen. 500 euro goed bespaard.


    1 mei 2013 om 14:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!