#TNWEurope: Doorbreek de status quo

23 april 2015, 11:00

Tien jaar The Next Web, een prestatie om trots op te zijn. En als we de openingsrede horen van Boris, zit dezelfde energie en drang om te blijven ontwikkelen er nog altijd in bij het team (gefeliciteerd, sterkte en succes ook @Patrick op deze dag). De opening van Neelie Kroes en Werner Vogels (Amazon) spreekt in dat opzicht boekdelen: professionals die nog dagelijks jong en oud stimuleren om te blijven innoveren. Na de gebruikelijke lessen over lef, keuzes maken en langetermijnvisie deelden Werner Vogels en Neelie Kroes opzienbarende modellen en uitspraken om te laten zien dat innovatie nog steeds draait om het doorbreken van conventies.

The Uber Index

Werner Vogels en Neelie Kroes trekken eigenlijk allebei dezelfde conclusie. Beiden laten ze weten dat we niet altijd ‘nee’ moeten roepen als we beren op de weg zien. Neelie Kroes zegt dit impliciet door te stellen dat we soms in Nederland ‘ouderwets’ zijn als het aankomt op innovaties en marktontwikkelingen. Ze haalt hier de discussie rondom Uber aan:

Kroes haakt in haar opening in op de manier waarop prachtige innovaties soms geblokkeerd worden door een status quo in de markt.

#TNWEurope Hamburger index should be changed into an Uber index to measure adaptation of disruptive innovation in countries.

— Neelie Kroes (@NeelieKroesEU) April 23, 2015

Werner Vogels geeft aan dat Jeff Bezos in eerdere communicatie naar investeerders al aangaf dat ze eerder gewaagde investeringen in ideeën zullen doen, dan voorzichtig te werk gaan. Dit maakt ook dat Vogels heilig gelooft in de ‘institutional Yes!’. Te vaak kwamen er tijdens meetings opmerking over ideeën als ‘dit gaat nooit werken in onze markt’ of ‘hier zit de klant niet op te wachten’. Ook gevestigde namen van buitenaf zullen je proefballonetjes afschieten, puur omdat ze vasthouden aan de status quo die ze gecreëerd hebben.

De indruk bij Vogels is dat deze opmerkingen intern te snel en ongegrond werden gemaakt. Om deze ‘idea killers’ vóór te zijn, is de ‘institutional Yes!’ ingevoerd. Iedereen aan tafel is in principe akkoord met een idee, omdat wie ‘nee’ zegt al het werk moet doen om tot een volgende stap te komen.

Working from the customer backwards

Om tot een nieuwe product of service te komen, is bij Amazon een specifiek proces ingericht om ook vast te kunnen houden aan customer centricity. Wanneer je een idee hebt, werk je dat uit vanaf het punt waar je wilt eindigen. Een helder stappenplan dat ervoor zorgt dat teamgenoten meedenken over ieder onderdeel van je idee en ook het uiteindelijke doel niet uit het oog verloren wordt.

Werk een narrative uit

Bij Amazon zijn PowerPoint-presentaties voor nieuwe ideeën verboden. Het is volgens Vogels te makkelijk om in een paar bullets een idee uit de doeken te doen. Daarbij krijgt je publiek maar de helft mee.

Medewerkers met een nieuw concept wordt daarom gevraagd dit uit te werken in een narrative van zes pagina’s. In een narrative moet je een idee in lange en lopende zinnen verwoorden, waardoor je gedwongen wordt om over alles na te denken binnen je concept. Vervolgens begint de meeting waarbij iedereen de narrative in volkomen stilte in 30 minuten moet lezen. Wat ontstaat, is een discussie tussen mensen die alles weten over een nieuwe innovatie en zich écht hebben ingelezen en dus een mening kunnen formuleren

Schrijf het persbericht

Naast een narrative moet ook het persbericht geschreven worden van de lancering van je nieuwe product of dienst. De reden hiervoor is dat je gaat nadenken over hoe je op een simpele en beknopte manier dat product of die dienst kunt omschrijven. Lukt dat al niet, dan kun je terug naar de tekentafel.

Stel de FAQ op (en de non-censored versie van de FAQ)

Werk een FAQ uit om zo al na te denken over hiaten in je verhaal, technische valkuilen of andere problemen op de weg van productontwikkeling. En ja, de non-censored versie van de FAQ is een vereiste, ook al wordt die wellicht nooit uitgebracht. Hiermee ben je in ieder geval voorbereid op de meest kritische en akelige vragen en maak je jouw product ‘hufter-proof’.

Ontwikkel de user manual

Na de FAQ ga je ook aan de slag met een user manual. Stap voor stap ga je na wat een consument bijvoorbeeld moet doen om jouw nieuwe app of hardwareproduct moet installeren, inloggen/registeren en gaat gebruiken. Het klinkt natuurlijk vreemd om een user manual te schrijven voor een product of idee dat alleen nog op papier (in je narrative) bestaat, maar het dwingt je om je idee perfect uit te werken.

Doorbreek de status quo

Boris Veldhuijzen van Zanten, Neelie Kroes en Werner Vogels hebben dus dezelfde boodschap. Boris door te bewijzen dat een idee van tien jaar geleden zich heeft ontwikkeld tot dé inspiratiebron van nationale en internationalen ondernemers, Neelie door jarenlang op de zeepkist te gaan staan om start-ups te steunen en de markt te verbreken en Werner door een organisatie in te richten om innovatie en creativiteit jarenlang te blijven stimuleren. Ook al lijkt het na al die jaren dat deze namen onderdeel zijn geworden van de gevestigde orde, ze blijven de status qou juist iedere dag doorbreken met inspiratie, steun en innovatie. En geheel terecht ontvingen Kroes en Vogels tijdens het event een Technology Lifetime Achievement Award, een initiatief van The Next Web en de gemeente Amsterdam.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!