Tom Poes-bureaus overleven het niet

5 november 2013, 12:29

Laten we eerlijk zijn: er zijn op dit moment te veel creatieve bureaus

Ik heb weleens gehoord dat er 6.000 bureaus zijn in Nederland, waarvan 600 met meer dan 2 medewerkers. En allemaal zitten ze op dezelfde dienst: het ontwikkelen van ideeën. De een doet het snel, de ander weer goedkoop. De een met plaatjes, de ander met veel blabla. Het is tijd voor meer onderscheid. Tijd voor de grote opruiming.

Hoe bureaus nu werken

Het creatieve proces vandaag de dag is eigenlijk heel simpel. Een opdrachtgever komt langs. Vertelt dat zijn koekjesfabriek moet blijven draaien. De fabriek is oud. Innoveren kan niet. Dus andere koekjes worden niet gemaakt. En zeker niet een “bewuster” koekje. Makkelijke briefing dus: bedenk iets leuks waarmee we meer koekjes kunnen verkopen. Ofwel: Tom Poes, verzin een list.

Je weet als creatief – uit n=1-ervaring – dat er eigenlijk geen behoefte is aan deze koekjes. Tijd en geld voor goed onderzoek is er ook niet. Dus probeer je op creatieve wijze een 'latente behoefte' te ontwikkelen. Misschien boor je wel iets goeds aan dat voor meer omzet kan zorgen.

Maar voor LBI’s (latente behoefte-intensivering) heb je veel geld nodig. Je kunt het vergelijken met een langdurig verhoor van de politie. De consument blijft ontkennen, maar als je maar lang genoeg blijft doorbeuken, bekent hij wel. Het zou dan raak kunnen zijn, maar de praktijk leert dat dit zelden een structurele oplossing is.

De tweesplitsing

Vergeet die latente behoeftes. Vergeet dat re-engineeren. Creatieve bureaus moeten weer terug naar creatie die echt waarde toevoegt. Dat was vroeger misschien nog wel eens op het merk, maar vandaag de dag zit het toch steeds vaker in het product. Want wat is het verschil tussen een A-merk en een huismerk? Het verschil ligt in productontwikkeling. Een proces waarin een creatief bureau steeds vaker een goede rol in kan spelen. Meer dan wel de bureaus die met een multiklapper als deliverable aankomen.

In de komende 2 jaar zal er een tweesplitsing ontstaan in bureauland. Enerzijds de 'Tom Poes-bureaus', anderzijds de creatieve bureaus die hoog in de boom zitten bij hun opdrachtgevers en mogen meehelpen nieuwe producten/features te ontwikkelen (en natuurlijk deze in de markt te zetten). Dus creatie zoals creatie ooit bedoeld was. De vraag blijft wel welk creatief bureau die stap hoger kan en/of wil zetten in haar dienstverlening.

Medium is the new large

Een ding is zeker: grote bureaus kunnen niet aanhaken op productniveau, al het ondernemerschap wordt daar vanaf je eeste dag eruit geslagen. De kleine bureaus (tot 10 medewerkers) gaan dit ook niet oppakken, zij hebben niet de slagkracht en belangrijker nog: missen de cashflow om mee te ondernemen. Het zullen daarom vooral de middelgrote, onafhankelijke bureaus zijn die moeten meehelpen/-produceren. Bureaus met 20 tot 30 creatieven die wendbaar zijn, op eigen benen staan en daardoor nog geleid worden door de ondernemers zelf. Zij kunnen ook zelf bepalen wat ze met hun geld doen. En hoeveel risico ze willen nemen.

Ondernemerschap gaat een steeds grotere rol spelen bij de creatieve bureaus. Marketeers moeten steeds meer ondernemen en dat kunnen ze niet alleen. Daar kunnen bureaus op inspringen. Je zult in de komende tijd ook een verschuiving zien qua accounts en bureaus. Ondernemende merken zullen de hulp inroepen van ondernemende bureaus. Excel-marketeers kiezen voor Excel-bureaus.

Tot slot nog even een oproep aan alle bureaumanagers: wacht het herstel van de economie niet. Maak die creatieve stap omhoog. Het wordt tijd om ons los te maken van de 'Tom Poes-bureaus'. Tijd voor de 'most adaptable to change'.

Time to buckle up.

Credits afbeelding: Heerbommel.info

Jur Baart
Owner bij Fitzroy

Categorie
Tags

7 Reacties

    Krijn

    Goed artikel! The product = the marketing. Let wel: “It takes two to tango”. Ook de fabrikanten van A-merken zullen moeten inzien dat re-engineren en het kweken van latente behoeftes niet meer werkt. Het is aan de bureau’s om ze daarvan te overtuigen.


    5 november 2013 om 17:24
    Jurgen Flick

    Goed stuk!

    Succes van de marketingactiviteiten hangt ook te vaak af van het mandaat van de marketeer. Sinds de komst van de ‘marketingafdeling’ zijn daarmee de meeste marketeers hun P’s kwijtgeraakt. Over product en prijs hebben ze niets te zeggen. Wat rest is wat gerommel in de marge met reclamegeknutsel. Vandaar al die variaties die er kwamen op de P’s. Was vooral een manier om marketing nog enigszins belangrijk te laten klinken nu ze hun invloed kwijt waren (de P’s). Nu zoals jij ook aangeeft, producten het merk bepalen (in plaats van ‘branding’) kan creatie zich bezig houden met dat waar ze goed in is; nieuwe dingen bedenken vanuit een behoefte. Meedenken over de P van ‘product’ in plaats van de P van ‘Probeer-anders-dit-eens’. Denk dat de slimme marketeer nu gaat kijken hoe ie z’n P’s weer terug krijgt. Marketing zou haar skills bv. intern moeten gebruiken om iedereen binnen de organisatie enthousiast te krijgen voor het eigen product. Intern campagne voeren. Zorgen dat de hele organisatie achter het product staat en iedereen vanuit zijn functie snapt hoe hij bij kan dragen aan het succes hiervan. Big Up!


    5 november 2013 om 20:28
    Henk

    En laat me raden, fitzroy is nu net dat creatieve midden Buro. Wel erg ‘wij van wc-eend’, ik zou een bijdrage die wat minder de eigen loftrompet bespeelt waardevoller vinden. Daar is Jur hopelijk creatief genoeg voor:-)


    5 november 2013 om 20:42
    Mark van Bommel

    Onzin artikel. De zogenaamde Tom Poes bureau’s winnen het vaak qua creativiteit van de grootste bureau’s omdat dat het enige is waardoor ze zich kunnen onderscheiden. Daarnaast hebben ze niet de overhead/overbodige account managers en verborgen kosten van de grotere bureau’s. Je kunt prima als mini bureau overleven als je creatief en onderscheidend bent en daarnaast met een uitgebreid netwerk van betrouwbare freelancers werkt waardoor je je snel kunt aanpassen. De grotere bureau’s voelen de hete adem in hun nek van een-pitters die er een gezondere klant/bureau relatie op nahouden.


    5 november 2013 om 21:36
    Victor Cijs

    Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend?


    6 november 2013 om 10:00
    Hardcopy

    Dit vind ik de nuttigste zinnen uit het artikel:

    “Ondernemende merken zullen de hulp inroepen van ondernemende bureaus. Excel-marketeers kiezen voor Excel-bureaus.”

    Oftewel: iedereen krijgt de klanten die bij hem passen. Niks mis mee, lijkt me.


    6 november 2013 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!