Toodou: User Generated Media in China

27 november 2005, 13:06

Toodou: User Generated Media in ChinaEnkele weken geleden werd mijn aandacht getrokken door een interview in De Telegraaf met Marc van der Chijs, een 32-jarige geboren en getogen Arnhemmer die met zijn bedrijf Toodou.com vanuit Shanghai, China een wereldwijde voorsprong heeft in het zogeheten (video)podcasting. Nog diezelfde week werd Marc ook telefonisch geinterviewd door Radio Online.

Reden voor mij om contact te zoeken met Marc en hem eens te vragen naar het businessmodel en de toekomst van Toodou.

Toodou (dat letterlijk vertaald aardappel betekent) is een online multimedia netwerk waar internetgebruikers op eenvoudige manier eigen gemaakte audio en videopodcast (maar ook flash en foto’s) kunnen publiceren en delen. Toodou bestaat sinds 16 oktober 2004 en is opgezet door twee vrienden: Gary Wang en Marc van der Chijs. Gary heeft in november zijn baan als General Manager van Bol.com China opgezegd om full-time te kunnen werken aan Toodou, Marc is daarnaast ook nog managing partner van China Bay.

Gary en Marc hebben destijds 3 developers aangenomen om Toodou te ontwikkelen en zijn op 16 april 2005 live gegaan. Direct trok het iniatief veel aandacht in de blogosfeer en in de traditionele media (TV, radio, magazines, dagbladen). Marc vertelde me dat ze op de eerste dag al een venture capitalist aan de telefoon hadden en inmiddels bijna 40 VC’s hebben gesproken.

Op dit moment zijn er ca. 13.000 channels (waarvan er 5.000 regelmatig worden vernieuwd), 120.000 geregistreerde gebruikers en een veelvoud aan sitebezoekers. De content varieert van onder andere een indrukwekkende korte documentaire over de problemen in de fabrieksstad Shenzhen, tot vrolijke kungfu-kluchten en zelfgemaakte muziekclips. Een kort filmpje van een meisje dat zich optuigt als Barbie werd niet minder dan 300.000 keer gedownload. De content bestaat voor ca. 60% uit video en 40% uit audio (podcasts). Sitebezoekers kunnen de podcasts waarderen, becommentariseren en een eigen channel beginnen. De site werkt met tags en zoekalgorithmes die de siteboezekers helpen de beste, leukste of best passende podcasts te vinden.

Op de vraag hoe inkomsten worden gegenereerd antwoorde Marc dat er op dit moment inkomsten komen uit radio en tv-programma’s die gebruik maken van Toodou’s content. Ook komen er inkomsten uit revenue share met Dragon Mobile (licentiehouder in China voor mobile streaming) en (10-seconden) advertenties voor de start van de (video)podcasts. Wellicht dat Toodou in de toekomst ook kiest voor een betaalmodel voor gebruikers (op dit moment nog gratis voor iedereen).

Doelstelling is om de website wereldwijd uit te rollen, bijvoorbeeld dmv een franchise model (revenue sharing) met mensen die dit leuk vinden om te doen en bereid zijn hier full-time tijd in te steken. De source code ligt klaar, en de site hoeft alleen vertaald te worden aldus Marc.

Wellicht moet ik binnenkort eens een bezoek aan Shanghai brengen, al was het maar om eens zelf te beleven waar China op dit moment staat vwb internet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!