Tuangou nieuwste trend op internet?

9 maart 2006, 05:00

Tuangou nieuwe trend op internet?

Potentiële kopers van specifieke producten verzamelen zich in China op websites zoals 51tuangou.com. In de chatroom maken ze vervolgens een afspraak om met de hele groep tegelijk naar de winkel te gaan en korting af te dwingen. Verkopers van allerlei producten als huishoudelijke apparaten, meubels, eten en zelfs auto’s zijn het doelwit de zogenaamde tuangou, ofwel groepsaankoop aldus Zibb (zie ook SmartMobs).

Zo vonden onlangs achttien autokopers elkaar online. Met deze groep betraden ze de showroom van Chevrolet in Sjanghai en zeiden tegen de manager dat ze 18 Aveo’s wilden kopen, maar dan wel met 10 procent korting op de vermelde prijs. Na zes uur onderhandelen kwamen de partijen een korting van 9 procent overeen. Dealer Yang Feng zegt dat groepsaankopen niet gewoon zijn in China. ‘Maar als er in één keer meer dan tien kopers samen binnenkomen, kunnen we ze een lagere prijs bieden dan aan particulieren.’

Een ontwikkeling die we eind jaren 90 ook hebben gezien maar waar we de laatste jaren eigenlijk niets meer van hebben gehoord of heb ik dat gemist?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    nikao

    soortgelijke initiatieven zag je een paar jaar terug veel op diverse fora inderdaad (zoals geheugen op tweakers.net)

    kan aan mij liggen, maar de laatste tijd minder gezien inderdaad….


    9 maart 2006 om 06:46
    Bart Kappenburg | Kamer.nl

    gaat zaterdag de lucht in 😉


    9 maart 2006 om 06:46
    Danny van den IJssel

    Deze combinatie tussen united consuming & flashmobs vraagt om een nieuwe naam: Flash Shops. Iemand zin om een case uit te werken?


    9 maart 2006 om 07:59
    mangold

    De kracht van het Chinese concept zit ‘m waarschijnlijk in het met z’n allen tegelijk in de showroom / winkel verschijnen. Een groepje echte mensen imponeert immers behoorlijk veel meer dan een lijstje namen op het internet.


    9 maart 2006 om 08:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!