TV-kijker wordt producent bij Current TV

4 mei 2005, 03:30

Over enkele maanden zal het voor Amerikanen mogelijk zijn om 24 uur per dag via de televisie op de hoogte te blijven van de nieuwste online trends. Dat is tenminste wat Google hoopt te bereiken met de nieuwe tv-zender Current TV, die is opgezet in samenwerking met voormalig vice-president Al Gore en ondernemer Joe Hyatt.

Current zegt het passieve programmeringsmodel van bestaande omroepen definitief naar het verleden te willen verwijzen. Al Gore: “We cre?ren een krachtig nieuw soort televisie dat het publiek niet beschouwt als kijkers, maar als deelnemers”.

In plaats daarvan zal de zender volgens Gore “het televisie-equivalent van de iPod Shuffle worden”. De programma’s, of ‘pods’, zullen van vijftien seconden tot maximaal vijf minuten duren, en zullen zeer diverse onderwerpen beslaan: van trends in technologie, mode, televisie en muziek tot belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het milieu, relaties, spiritualiteit, de economie en politiek.

TV-kijker wordt producent.

Buiten het opvallende programmaformaat is het opmerkelijk dat slechts de minderheid van de programma’s professioneel geproduceerd zal worden. Via Currents website kunnen kijkers immers hun eigen pods insturen, en de populairste hiervan zullen op het station uitgezonden worden. Om een optimale kwaliteit van ‘home made pods’ te bereiken, zal de Current site uitgebreide informatie verstrekken over scenario’s, presentatie, filmen en editen, zodat iedereen met een digitale camera en een computer pods kan produceren.

Google Current.

Het anker in de programmering zal echter gevormd worden door een andere noviteit: Google Current. Ieder half uur zal Google een nieuwsbulletin verzorgen van tussen de dertig seconden en drie minuten lang. De items die de revue passeren zullen afhankelijk zijn van de onderwerpen waar internetsurfers op dat moment het meest naar zoeken. De gedachte hierachter is dat niet een redactie bepaalt wat nieuwswaardig is, maar dat onderwerpen worden gekozen waarover de wereldbevolking op dat moment informatie zoekt.

Bron: Tweakers.net

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Joep Egmond

    Voorbode van de Lemmingentrek???

    Van nature ben ik optimist en zie Internet/TV als een geweldige ontwikkeling, maar……….

    Ik hoop dat een paar verstandige moderators uiteindelijk deze onderwerpen zullen aanpassen.

    Indien we “”de massa””hun gang laten gaan via deze nieuwe vorm van mediavoorziening, kunnen ook alle negatieve gedachten hun eigen leven gaan lijden op Internet…..

    De gevolgen hiervan zijn niet te overzien…..

    Uiteindelijk zal de regering van de USA hier wel een stokje voor steken, want hierdoor wordt alles wat “”wereldmacht””heeft, zeer relatief.

    Een oorlog kan bv niet meer uitbreken, zonder dat de wereldopinie hier een oordeel over velt.

    Lokale demonstraties worden werelddemonstraties en de massahysterie kan simpel worden gevoed.

    What about de terroristen en hun aanhang?

    Laten we aub deze vorm van communicatie voor entertainment gaan gebruiken en nergens anders voor…….

    Joep Egmond


    4 mei 2005 om 05:13
    daniel@clickvalue.nl

    Laten we…

    Hoe wil je dat ‘laten’ gebeuren en ‘wie’ moet daar de regie in nemen?

    Sinds het ontstaan van het web is de duvel uit de doos en zijn deze ontwikkelingen niet meer te stoppen. Het is daarom beter om te kijken naar de mogelijkheden die deze vormen van productie en distributie bieden dan hel en verdoemenis te preken.

    Ook dit is weer een nieuwe vorm van remediatie en dat leidt uiteindelijk altijd tot een nieuw evenwicht en vaak een leukere wereld.


    5 mei 2005 om 09:51
    media

    Dank voor de toevoeging Danny, zal Google Current in ieder geval op mijn lijstje van tools zetten om de belangrijkste trends in de gaten te houden!


    6 mei 2005 om 11:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!