TV-reclame heeft weinig invloed op aankopen in supermarkt

10 juni 2004, 07:22

Televisiereclame voor artikelen als levensmiddelen, dranken, schoonmaakmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging is weinig effectief. Dit concludeert Deutsche Bank op basis van een studie van het Amerikaanse Information Resources naar merken in 23 productcategorieen.

In slechts 18% van de gevallen was sprake van een positieve return on investment op de korte termijn (minder dan een jaar). Veel van de reclamegelden die uitgegeven worden aan commercials zijn dus geldverspilling. Per dollar tv-reclame bedroegen de opbrengsten voor Heinz ketchup 0,01 dollarcent en voor Lay’s chips 0,23 cent.

Schoonmaakmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging, die de laatste jaren de grootste toename aan reclamebestedingen kenden, scoren bijzonder slecht als het gaat om return on investment. De uitgaven waren veel hoger dan de omzetverhoging. Reden voor de slechte prestaties van tv-reclame is volgens marktanalist Andrew Shore de hoge kosten van commercials en de toenemende fragmentatie van het tv-kijkend publiek. Producten waarvoor tv-reclame wel effectief is zijn marktintroducties. Ook sterke, opvallende commercials kunnen de opbrengst van tv-reclame verhogen.

Bron:

Advertising Age, 24 mei 2004

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michel

    Neem maar van mij aan dat de mensen die voor die grote bedrijven de marketingstrategie bepalen dat niet zomaar doen. Dat zijn mensen die hebben jaren zitten studeren hoe ze de consument op de juiste manier kunnen benaderen. Dan kan ik mij niet voorstellen dat zij nutteloos gaan adverteren. Dat zijn mensen die nemen hun beslissingen groot en deels op basis van onderzoeksgegevens.

    Niemand weet hoe de reclame wereld echt in elkaar zit behalve de marketeers zelf.

    Om een voorbeeld te noemen ze kunnen een aantal slechte irritante reclames plaatsen voor dat hun

    ware reclame komt. Zodat hun eigen merk als het ware positiever wordt ervaren dan wanneer ze die irritante reclames niet daarvoor zouden plaatsen. Dat verklaart dan ook waarom er zo veel reclames zijn die hun kosten niet opleveren. Klinkt wel logisch toch?


    1 februari 2009 om 17:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!